Ilona Németh: Architektura nesouhlasu

3. 10. 2025 - 4. 1. 2026, Hradec Králové

Typ akce
Výstava
web
https://www.galeriehk.cz/
Místo
Galerie moderního umění v Hradci Králové - Černá kostka
Velké nám. 139, Hradec Králové
zobrazit na mapě

Výstava slovenské umělkyně, aktivistky a kurátorky Ilony Németh přináší do prostoru Černé kostky GMU tři díla – Optimálny priestor, Hmla a Ďalšie fragmenty ústavnosti. Tato trojice tvoří společně symbolickou osu autorčiny tvorby oscilující mezi tématy osobní zkušenosti a veřejné reprezentace, mezi tělem a institucí, mezi životním prostorem a mocí. Umění není v tomto pojetí jen vyjádřením občanských postojů autorky, ale reinterpretuje a spoluutváří podmínky sdílené občanské zkušenosti.

Jedním z nejranějších děl, která tuto linii výmluvně artikulují, je instalace Optimálný priestor (2006). Práce je formálně založena na jednoduché architektonické struktuře – modulární prostorové jednotce o velikosti 50 × 50 × 50 cm. Tento „optimální“ modul byl původně (2006) vytvořen pro vlhký a fyzicky nevhodný prostor pouliční studentské galerie HIT. „Vytvořila jsem optimální prostor v kostce pro diváka, s ironickým podtónem, protože galerie HIT se snažila vytvořit optimální prostor pro díla. Dílo bylo právě o tomto paradoxu: která instituce je pro koho?“

Na tuto linii uvažování o současných limitech svobody a autonomie navazuje i video dnes již slavné performance ve veřejném prostoru Hmla (Mlha) realizované v roce 2013 na bratislavském Náměstí svobody ve spolupráci s občanským sdružením „Verejný priestor“. V rámci ní bylo náměstí zahaleno do husté umělé mlhy, která na přibližně 15 minut změnila způsob, jakým účastníci mohli prostor vnímat a obývat. Intervence fungovala jako metafora zamlžené kolektivní paměti, která je typickým jevem zejména v postsocialistických společnostech, jejichž historické vědomí bylo (a opět je) po desítky let systematicky manipulováno. Mlhou zahalený prostor ztrácí jednoznačné kontury – podobně jako veřejné vědomí, které se pohybuje mezi oficiálními narativy, kolektivní amnézií a mediální manipulací. V duchu teorií Michaela Rothberga o vícehlasé paměti (multidirectional memory) lze mlhu chápat jako médium, které nezakrývá, ale umožňuje nové formy vidění – i když nejsou pohodlné ani zjevné.

Třetím klíčovým článkem vystaveného souboru je společné dílo Ilony Németh a Michala Hvoreckého Ďalšie fragmenty ústavnosti, které obě předchozí obsahově i ideově propojuje a tvoří novou vrstvu, aktualizující obě starší díla pro současný politický kontext. Dílo vzniklo pro prostor Slobodné národné galérie, který vznikl v červnu roku 2025 jako reakce na destruktivní kulturní politiku slovenské vlády, jmenovitě ministryně kultury Martiny Šimkovičové (od 2023) a jí pověřeného generálního ředitele Slovenské národní galerie. Alternativní výstavní prostor je umístěn v rozpadajících se garážích vedle budovy této galerie a jeho interiér byl inspirován konceptem Optimálního prostoru Ilony Németh. Díla, umístěná v krychli o rozměru 30 × 30 × 30 cm, jsou divákům přístupná pouze pohledem do kukátka ve vratech garáže. Neformální prostor Slobodné národné galérie se stal útočištěm pro umělecké i občanské aktivity, které reagují na represi a destrukci SNG i dalších kulturních institucí a struktur.

Ilona Németh (1963, Dunajská Streda) patří k nejvýraznějším osobnostem středoevropského umění posledních dekád. Její tvorba se soustavně pohybuje na rozhraní vizuální kultury, institucionální kritiky a občanského aktivismu. Její formálně střídmá, konceptuálně precizní a prostorově promyšlená díla zkoumají vztah mezi jednotlivcem, mocenskými strukturami a proměnami veřejného prostoru. Ve své práci se Ilona Németh opakovaně vrací k otázkám demokratických institucí, paměti, participace a společenské odpovědnosti a zkoumá dopad politických otřesů skrze osobní zkušenosti. Patří k porevoluční generaci umělkyň, jejichž tvorba je spjata s prostorem střední Evropy od počátku 90. let 20. století, což je dáno jejím bilingvním založením, a tedy i schopností kulturního dekódování prostoru zahrnujícího bývalé Československo a Maďarsko. Žije a pracuje v Bratislavě a Dunajské Strede.

Výstava byla podpořena Ministerstvem kultury České republiky a Statutárním městem Hradec Králové.

Veškeré informace o pořádané akci pro vás připravila redakce webu GoOut.

nejčtenější články