Michelle Kuneš, Patrik Hábl: Satori

20. 9. 2024 - 22. 11. 2024, Praha

Typ akce
Výstava
web
https://www.artefin.cz/galerie/
Místo
Galerie Artefin
Nádražní 203/9, Praha
zobrazit na mapě

Výstava Satori představí práce malíře a pedagoga UMPRUM Patrika Hábla s umělkyní střídavě žijící a pracující v Praze a Düsseldorfu Michelle Kuneš. Jejich tvorbu vzájemně spojuje téma abstraktní krajiny a místa.

Michelle Kuneš: „Název naší společné výstavy ‚Satori‘, neboli probuzení / záblesk náhlého uvědomění v jednotě, pro nás s Patrikem vyplynul spontánně. Je to totiž stav, kterého se nám v tvůrčím zapomnění (ztráta sebe sama) ve zlomku sekundy dostává. Chvilkový dotek něčeho velikého co nás přesahuje a k čemu intuitivně směřujeme. Je to potřeba stálého hledání a propojování se s tímto ‚tichem‘, které nastává, když se daří dostat se v tvorbě hlouběji pod povrch uchopitelné ‚reality‘.

Témata která nás vzájemně propojují jsou abstraktní krajiny a místa. Tyto vychází formou uvolnění, a nevyzpytatelné hry s médiem, na povrch. Často se do krajiny promítne poutník jako naše druhé Já, které stále hledá to, proč jsme tady a kde je pravda. V okamžiku zastavení můžeme to ticho obsažené v krajině nejdříve pozorovat, ale je v tom ještě dvojnost. Mým cílem a touhou je, tuto dvojnost odevzdat a stát se tím tichem. Pak teprve je to úplné a člověk pocítí jednotu, která nám byla od pradávna dána, jen jsme v tom spěchu zapomněli. Malba se stala mým i Patrikovým přirozeným prostředkem, jak tuto vnitřní rovnováhu hledat a zároveň nacházet.

Fascinace asijskou kulturou a určitou zkušeností, nás posouvá do širšího kulturního kontextu. Satori také nemá hranic a my se jich k tomu, abychom tento vždy náhlý vhled do ne-duality mohli prožít, musíme vzdát.“

Soubor děl pro společnou výstavu s názvem Satori tvoří tři cykly.

Patrik Hábl: „První cyklus jsou ‚Asijské krajiny‘, které jsem začal vytvářet od roku 2012. Typologii kuželovité krajiny jsem si nejprve vysnil a do té doby jsem netušil, že podobný typ krajiny existuje. V roce 2013 jsem byl upozorněn čínským profesorem na zcela totožný typ krajiny v čínské oblasti zvané Hangzou, který ve 13. století navštívil Marco Polo a popisuje jej jako jedno z nejkrásnějších míst na světě. Existuje staré čínské přísloví, které tvrdí: ‚V nebi je ráj a na zemi je Hangzhou (Chang-čou) a (Su-čou)‘. Masivní skalní útesy vystupují z mlhy a jsou porostlé pokroucenými borovicemi, které dosahují stáří až 1500 let.

Druhý cyklus představuje ‚vytrhávané obrazy‘. Tato technika vznikala paralelně s asijskými krajinami od roku 2012. Je však v přímém kontrastu ke kaligrafickým vzdušným malbám. Zde pracuji technikou vrstvení jednotlivých olejových barev, které ve ‚složeném’ plátně v čase 5ti až 6ti let vysychají. Následně se dostávám „pod kůži obrazu“ až někam na kost. Je to pro mne fyzická záležitost nejen ve své technice, ale také v rámci interpretace. Některé obrazy v sobě nesou symetrii (tváře, postavy), jiné naopak asymetrii a můžeme je vnímat jako krajiny.

Třetím cyklem jsou ‚vymývané obrazy‘, které vznikají oproti ‚vytrhávaným obrazům‘ živěji a dynamičtěji, alla prima. Obrazy v sobě nesou většinou motiv symbolistní krajiny s postavou, která hledí do vzdáleného horizontu. Někde se postava ztrácí nebo rozpouští, jinde mizí úplně a motivem je samotná krajina s hladinou moře a vzdáleným horizontem. Můžeme zde vnímat odkaz na dílo Caspara Davida Friedricha, nebo dílo Edvarda Muncha. Objevují se zde struktury fraktálů ve vrstvené kaligrafické technice, které působí místy až trojrozměrně.“

Veškeré informace o pořádané akci pro vás připravila redakce webu GoOut.

nejčtenější články