Oded Ezer: Samsovo tajemství

4. 6. 2024 - 30. 9. 2024, Praha

Typ akce
Výstava
web
http://www.jewishmuseum.cz/
Místo
Galerie Roberta Guttmanna
U Staré školy 3, Praha
zobrazit na mapě

Výstava izraelského typografa Odeda Ezera.

Výstava, která podněcuje mýtus dosud nevyřešené literární záhady, dokonale zapadá do kulturní aury osobnosti a díla Franze Kafky. Izraelský typograf Oded Ezer vystaví své výtvarné pojetí obálek čtyřiadvaceti knih spisovatele Řehoře Samsy. Není zcela jasné, zda tyto knihy nebo jejich údajný autor Gregor Samsa vůbec existovali. Oded Ezer si s touto záhadou pohrává ve svém uměleckém pojetí. Výstava 24 knižních titulů, jejichž autorem je údajně Samsa, bude jedním z vrcholů projektu Židovského muzea v Praze s názvem Kafka100.

Čtvrtého června 2024, v němž Židovské muzeum v Praze připomíná sté výročí úmrtí pražského spisovatele Franze Kafky, startuje v Galerii Roberta Guttmanna Židovského muzea v Praze výstava předního izraelského typografa a umělce Odeda Ezera. Instalace ve stylu fiktivního dokumentu staví na fantaskní představě protagonisty jedné z nejslavnějších Kafkových povídek. Řehoř Samsa je zde představen coby zapomenutý literární génius, jehož dílo záhadně zmizelo. Samsa prostě neměl štěstí jako Kafka a jeho rukopisy nikdo nezachránil. Ezer se však ve své fabulaci pouští ještě dál, když názvy použitými na čtyřiadvaceti obálkách prázdných knih, jež jsou částmi úvodní pasáže Proměny, naznačuje, že si Kafka Samsovo dílo alespoň částečně přisvojil.

„Jde o velmi koncentrovanou instalaci, jejíž základní rovinou je příběhová hra v reálném prostoru. Každý, kdo do ní vstoupí, se ocitá nejen na stopě literární záhady, ale také uprostřed Ezerových kreseb—obrazů, jež představují útržky nutkavých představ a obsesí tajemného autora posedlého psaním. V potemnělém prostoru připomínajícím opuštěnou divadelní scénu s velmi expresivními kulisami je možné se ponořit do vlastních úvah o procesu psaní nebo se rovnou pustit do stavby vlastního vyprávění, aniž by bylo důležité držet se výchozí předlohy,” představuje výstavu šéfkurátorka Židovského muzea v Praze, Michaela Sidenberg, která je také kurátorkou výstavy.

Oded Ezer dodává: “To me, Kafka serves as a metaphorical ‘third eye’ that impartially scrutinizes the world and sheds light on unsettling subjects that would otherwise remain unaddressed. His writing acts as a profound source of identification and awe, evoking a sense of admiration for his literary genius… Kafka has this amazing ability to make the reader identify with the hero of his stories. Although the story is completely imaginary – the protagonist, Gregor Samsa, wakes up one morning in his bed only to discover that he has turned, for no clear reason, into a giant vermin – it is told in such a realistic and ‘ordinary’ way, that makes the reader believe that it could happen to anyone, including himself.”

„Pro mě je Kafka jakési metaforické ‚třetí oko‘, které nestranně poměřuje okolní svět a na světlo vytahuje nepohodlné věci, jež by jinak zůstaly nepovšimnuty. Kafkovo psaní u čtenářů navozuje pocit spřízněnosti, úžasu i obdivu k jeho literárnímu géniu… Má neobyčejnou schopnost přimět své čtenáře k tomu, aby se ztotožnili s hrdiny jeho příběhů. A i když se jedná o příběhy smyšlené — Řehoř Samsa se jednoho rána vzbudí a zjistí, že se kdovíproč proměnil v hmyz — jsou vyprávěny s takovým smyslem pro realitu a ‚všednost‘, že nenechají čtenáře na pochybách, že něco podobného se může stát komukoli, je nevyjímaje.”

Výzvou bylo samotné technické řešení výstavy. Galerie bude totiž ‚zabalena‘ do velkoformátových tisků, a to včetně podlahy, po níž budou návštěvníci chodit. Velkoplošné tisky tak musí snést vysoké zatížení. Perfect print services, kteří je pro výstavu vyrobili a nainstalovali, museli jejich podobu s autorem vyladit do nejjemnějších detailů, aby bylo dosaženo zamýšleného efektu atmosféry, která uspokojí i ty nejnáročnější pozorovatele. Práce byla o to náročnější, že vše se dělo na dálku na trase Praha–Tel Aviv. Martin Marek z Perfect print services k tomu dodává: „Lidé se na díla budou dívat z velmi malé vzdálenosti, proto jsme museli tisknout v nejvyšším možném rozlišení, abychom splnili nároky na kvalitu. Stroj Canon Colorado M5W s technologií UVgel nám umožnil nalézt optimální řešení, tapety mají stálou barevnost, vysokou flexibilitu, a navíc jsou odolné vůči oděru.“

Pozn. red.: Použitá fotografie je původní kresba Oded Ezera s názvem „Duet“ z cyklu „The Samsa Enigma“.

Veškeré informace o pořádané akci pro vás připravila redakce webu GoOut.

nejčtenější články