Předplatné DF JAMU pro Divadlo na Orlí

1. 9. 2023 - 30. 4. 2024, Brno

Typ akce
Ve měste
web
http://divadlonaorli.jamu.cz/
Místo
Divadlo na Orlí
Orlí 19, Brno
zobrazit na mapě
  • Předplatné zahrnuje 5 titulů, detaily o nich lze nalézt vypsané níže.
  • Cena předplatného je o 20% nižší než klasické vstupné a po celou sezónu 2023/24 má divák možnost zvolit si termín daného představení dle programu.
  • Konkrétní termín je pak nutné rezervovat předem. Bližší informace a návod k rezervaci míst je uveden na PDF vstupence, kterou divák obdrží v příloze emailu po dokončení nákupu.
  • Předplatné bude v prodeji od 1. září 2023 po celou sezónu 2023/24 a je možné jej zakoupit jak online, tak osobně v informačním centru JAMU na Astorce a v hrací dny na pokladně Divadla na Orlí (+420 542 591 800)

Tituly:
1. „Sbor“
Počátky evropského divadla jsou neodmyslitelně spjaty se sborem. Jeho úkoly a vrstvy, které vytvářel, byly rozmanité a důležité. Zásadním krokem a změnou ve vývoji divadla bylo vyčlenění jednoho herce, který vstoupil se sborem do dialogu. Aischylos později přidal k prvnímu herci druhého, Sofokles třetího. Ze sboru se postupně vyčlenily další a další a samotná role sboru se zmenšovala. Tak postupovaly dějiny divadla. Za více než 2500 let se ze sboru nakonec vyčlenili všichni a sbor přestal existovat.

V divadelní formě, ale také ve smyslu struktury společnosti. V představení Sbor se jedinec začleňuje zpátky do sboru. Sbor se opět vytváří. Jedinec na malou chvíli přestává být, ztratí se. A tak, mezi a spolu s ostatními jedinci, se opět může ptát (slovem, rytmem, pohybem, objektem), kým je a jaké místo ve sboru má. Účinkujícími jsou studenti Ateliéru fyzického divadla DF JAMU. Každý z nich je odlišný, má jiný zájem, cíl, danosti. Jsou mezi nimi začínající autoři, režiséři, herci, tanečníci, terapeuti. Není to homogenní, jednoznačně uchopitelná a pojmenovatelná skupina například herců či hudebníků. A právě tím se stávají ideálním sborem, malým vzorkem společnosti.

2. „Teorie záchodové kabinky“ / „Sólo“
Komponovaný večer dvou inscenací, které komunikují s publikem v burleskním a absurdním ladění. "Teorie záchodové kabinky" Anety Navrátilové přináší téma rozhodování a pochybností. Rozhodování je proces, při kterém jedinec či kolektiv vybírá nejlepší akci ze všech možných akcí. Je to proces, kterým procházíme neustále. „Vstanu? Rozejdu se s partnerem? Chce se mi na záchod?“ Některé procesy jsou snadnější, odpověď ví hned. A pak tu jsou ty druhé, které jednoduché nejsou. „Musím vstát? Nerozejdu se s přítelem? Chce se mi na záchod? Ale na který? Co když je mé rozhodnutí špatné? Co je vlastně špatné rozhodnutí?“ Myšlenky se cyklí. Rozhodování se větví a jedině čas ukáže, co bylo „správné“ a co bylo spíše to nešikovné rozhodnutí.

Autorské Sólo Viktórie Anny Lesayové je o různých polohách žen. Různé ženy jako aktérky performance. Jejich prezence / absence na scéně. Jedna žena, několik žen. Jejich tělo a tělesnost utvářející se v čase, s materiálem, s diváky.

3. „Tak samo jak wy“ / „Člověče, nezlob se!“
Dva duety v jednom večeru v souladu s přístupem rozvíjeným v centru Grotowski přivedou diváky na pomezí divadla a tance do artikulací lidských vztahů. Tématem představení Tak samo jak wy Matěje Poura je zkoumat, co vše se skrývá v obyčejném vztahu bratra a sestry. Je rozdíl mezi láskou k sestře a láskou k cizí ženě? Potřebuju ji/jeho? Potřebuje ona/on mě? A jsem stále sám sebou, když je na světě člověk, který vyšel z dělohy téže ženy? Určil někdo hranici našeho vztahu? Není tento vztah plný zodpovědnosti vůči jiným?

V inscenaci Člověče, nezlob se! autorky Ema Poliaková a Aneta Navrátilová zkoumají meze manipulace. Manipulace se vždy odehrává jako hra o moc a vliv. Dvě dívky. Dvě ženy. Dvě obyčejné lidské bytosti. Jde jen o to, aby ten druhý nezpozoroval, co se s ním ve skutečnosti děje. Objekt hry. Jsi objektem mé hry. Jsem objektem tvé hry. Nebo ne?

4. „Obraz ženy“ / „Origin of Clouds aneb co znamená v něco věřit“
Komponovaný večer, který přinese dvě díla věnující velkou pozornost hudební kompozici a dramaturgické výstavbě. Sólo Barbory Šímové Obraz ženy tematizuje fungování sociální konstrukce genderu. Jaké by to bylo být něčí trofejí? Doplněk hodící se k výzdobě domácnosti. Domov, jehož útulnost a řád vytváří výhradně žena. A je to její jediné místo působení, jediné místo realizace. Ale pravidla určil někdo jiný. Místo, které nemůže opustit, pokud se cítí nedoceněná, nedostatečně hodnocená – tak jak může její manžel opustit svou práci. Domácnost vyžaduje její neustálou pozornost. 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Ale to je v pořádku. Protože tohle je prostor, pro který byla stvořena. Jaké by to bylo stát se nábytkem?

Inscenace Origin of Clouds aneb co znamená v něco věřit Moniky Štolcové a Jiřiny Krásové diváky ponoří do melodické a světelné epopeje o víře a sdílené důvěře. „Prázdný nekonečný prostor. Společný čas. Světlo. Jak můžeme vtisknout do hmoty to, co nevidíme, nemůžeme nahmatat, ale někde v skrytu v nás to cítíme?“

5. „Posté“ / „Májá“
Komponovaný večer, který přinese tanec a akrobacii. Představí se trio Posté, klaunská groteska v prostředí a kulisách tradičního cirkusu. Inscenace, kde se smývá rozdíl mezi akrobaty a klauny.

Cirkus s více než stoletou tradicí uvádí jedinečnou podívanou, vystoupí brilantní žongléři a akrobaté. Čeká vás večer plný hvězd. Soubor hraje toto představení už tři měsíce v kuse, 7 dní v týdnu, v neděli dvakrát. Má za sebou 99 repríz. Nyní budou hrát posté.

Sólové taneční představení Májá Lucie Faltusová se dotkne pomezí rituálního a spektakulárního. „Vyšlo Slunce. Jedno Slunce a nekonečně Sluncí v něm, aby se jako kapky deště rozprskly na Zem v hlubokém zapomnění a znovu se setkaly v moři ze slunečního svitu. Vztáhnu ruku a vše mizí, jako obraz z písku odvátý větrem. Jsem klam i prozření. Past i klíč. Jsem závoj na tvé tváři. Jsem. I nejsem.“

Veškeré informace o pořádané akci pro vás připravila redakce webu GoOut.

nejčtenější články