Aby se Lucia Moholy prosadila, nezbylo jí, než být vytrvalá, otužilá, inteligentní, ostrá

Lucia Moholy
Lucia Moholy: Edith Tschichold, kolem roku 1926 (výřez; celá fotografie je níže v článku), foto: Fotostiftung Schweiz, Winterthur, Lucia Moholy © OOA-S 2024

Kdo se jen trochu zajímá o avantgardní tendence v umění první poloviny minulého století, ten ví, že jméno maďarského výtvarníka a fotografa Lászla Moholy-Nagye je v této souvislosti pojmem. Mladá Židovka Lucie Schulz se v roce 1921 za tohoto muže provdala. O osm let později se vztah rozpadl, k rozvodu de iure došlo roku 1934. Každý šel svou cestou. Moholy-Nagy sklízel slávu (až do své smrti v roce 1946), zatímco pražská rodačka, která si křestní jméno korigovala na Lucia a příjmení Moholy si ponechala, kráčela klikatou cestou. Fotografovala, psala, organizovala, zapojila se do výzkumu fotomechanické reprodukce informací pro knihovnické a jiné účely. Nezbývalo jí než být – jak se dnes s oblibou říká – flexibilní. A kromě jiného byla nucena bojovat za svá autorská práva. K tomu se ještě dostaneme…

Formativní Bauhaus

Výstavní a knižní projekt Exposures (tedy ve smyslu několikerých odhalení či osvitů) je důkladnou probírkou tvorby a aktivit Lucii Moholy (1894–1989). Výstava čítající více než šest stovek exponátů nejrůznějšího druhu je komponována chronologicky; v knize, která obsahuje řadu kapitol od různých pisatelů či pisatelek, je chronologie o něco volnější, tam jsou zdůrazněny tematické bloky.

Lucia Moholy Lucia Moholy: Jugoslávie, 1932, foto: Elysée, Lausanne. Lucia Moholy © OOA-S 2024

Ve velkorysé a technicky precizní instalaci, která ovšem – vzhledem k rozsahu – vyžaduje od diváctva čas a soustředění, se před očima postupně skládá obraz poctivé a schopné „dělnice“, která se za první světové války přesune z české metropole do Německa, tam v novinách a v nakladatelstvích pracuje jako redaktorka, ostatně tímto řemeslem zajišťuje živobytí pro oba i nějaký čas po sňatku s Moholym-Nagyem. S ním také v roce 1923 přijíždí do uměleckého učiliště Bauhaus, jež nejprve sídlí ve Výmaru a od roku 1926 v Desavě. V Bauhausu Lucia fotograficky dokumentuje stavby této jedinečné instituce i umělecké předměty, které v ní vznikají.

Takto by se ve výčtu následných aktivit a míst dalo po vzoru výstavy pokračovat, ale zastavme se u Bauhausu a vůbec dvacátých let minulého století, neboť tato instituce a doba mají v kariéře Lucii Moholy velmi dlouhý dojezd a dodnes jsou předmětem badatelského, potažmo diváckého zájmu nejen ve vztahu ke jmenované tvůrkyni. Celý projekt Exposures, jenž vznikl ve spolupráci s Fotostiftung Schweiz ve Winterthuru, kam se přesune počátkem příštího roku, v souladu s duchem dnešní doby emancipuje a doceňuje tvorbu Lucii Moholy. Obecněji řečeno: zhodnocuje dílo tvůrkyně, která byla velmi dlouho vnímána v dějinách avantgard jako ta druhá, jako ženský doprovod ve světě, jemuž dominovali muži-tvůrci.

Lucia Moholy Lucia Moholy: Gisela Schulz, kolem roku 1929, foto: Bauhaus-Archiv, Berlín. Lucia Moholy © OOA-S 2024

Exposures tedy postupuje v základní shodě s nynějším korigováním dlouho dominantních kunsthistorických narativů i laických představ, ale nečiní tak aktivisticky, nýbrž věcně, skrze předměty doličné: fotografie, reprodukce různorodých dokumentů včetně dopisů (i s českým historikem fotografie Petrem Tauskem), autorčiných článků, knih a tak dále. Výstava a kniha dokládají, že Lucia Moholy vykonala v Bauhausu, kde přitom působila v profesně nerovném postavení a pouhých pět let, mohutný kus práce.

Lucia Moholy Giorgio Hoch: Bez názvu (Lucia Moholy), kolem 1980, foto: © Giorgio Hoch

László Moholy-Nagy je chápán jako jeden ze stěžejních meziválečných tvůrců fotogramů, tedy fotografických obrazů vzniklých nikoliv ve fotoaparátu, nýbrž osvitem fotopapíru v temné komoře, na nějž jsou v určité kompozici položeny různé předměty či materiály. Z dostupné dokumentace je však patrné, že Lucia měla na těchto experimentech svůj podíl. Jiná, podstatnější věc je (a projekt Exposures ji zdůrazňuje), že negativy fotografií staveb, jež tvořily areál Bauhausu, a předmětů, které v učilišti vznikaly, si po peripetiích způsobených nástupem nacismu přivlastnil architekt Walter Gropius, zakladatel a ředitel Bauhausu. Ačkoliv u těchto snímků bylo autorství nesporné, Moholy se léta marně domáhala spravedlnosti; Gropius s fotografiemi i publikačně nakládal, jako kdyby byly jeho majetkem. Teprve po právních tahanicích, v nichž Lucia prokázala značnou neústupnost, vydal aspoň část negativů.

Lucia Moholy Giorgio Hoch: Pohled do výstavy Lucia Moholy, Galerie Renée Ziegler, Curych, 1981, foto: © Giorgio Hoch

Nakonec se dočkala

Kromě fotografií architektury a předmětů však Moholy souběžně fotografovala lidi. Exposures obsahuje plejádu pozoruhodných, kompozičně a technicky zvládnutých portrétů; častokrát jde o osobnosti dnes zpola či téměř úplně zapomenuté, ale Lucia výtečně portrétovala třeba právě i Gropia. Koneckonců po přestěhování do Londýna, kam ve třicátých letech utekla před nacisty, se živila jako umělecká fotografka. Pohybovala se v okruhu kulturní komunity Bloomsbury, kam náležela kupříkladu modernistická spisovatelka Virginia Woolfová, nedaleko jejíhož bydliště se v centru britské metropole také usadila. Pak ovšem ty domy zpracovalo německé bombardování…

Lucia Moholy Lucia Moholy: Edith Tschichold, kolem roku 1926, foto: Fotostiftung Schweiz, Winterthur, Lucia Moholy © OOA-S 2024

Na konci třicátých let, když si kulturní svět připomínal sté výročí vynálezu fotografie, Moholy publikovala „příruční“ knihu Sto let fotografie 1839–1939, v níž tuto disciplínu inovativně nahlížela ve společenských souvislostech.

Kunsthalle Praha kromě reprezentativní monografie vydala u příležitosti výstavy i překlad této dnes klasické práce, což je skvělé. Moholy v sobě dlouhodobě spojovala praktickou fotografku, teoretičku a recenzentku (velmi dobře vládla slovem). K tomu musíme připočíst její výzkum v oblasti dokumentační, v podstatě vědecké mikrofotografie. S každým dalším výstavním panelem se před návštěvníkem retrospektivy otevírá další fazeta této houževnaté osobnosti, která v sobě spojovala názorovou a postojovou radikalitu a pracovní soustavnost.

Lucia Moholy Lucia Moholy: Pohled z okna Lucie Moholy, Desava, 1926, foto: Fotostiftung Schweiz, Winterthur. Lucia Moholy © OOA-S 2024

Jako někdo, kdo ušel pozoruhodnou cestu a nese v sobě cennou historickou paměť, začala být Lucia Moholy vážněji vnímána až kolem své osmdesátky, čili v sedmdesátých letech minulého století. V polovině následující dekády o ní v (západním) Německu vychází první kniha, kterou vydává německo-italský mecenáš umění Egidio Marzona (jeho archiv a sbírka, zacílené na avantgardu, jsou dnes přístupné v Drážďanech). Fakt, že byla fotografkou a ženou, nebyl bez významu a odráží v sobě dobové předsudky a limity.

Kunsthalle Praha Pohled do výstavy v Kunsthalle Praha, foto: © Vojtěch Veškrna

Výstava tvrdí, že ještě počátkem osmdesátých let se v Curychu, na jehož okraji Moholy od konce padesátých let žila, fungovala jediná galerie zaměřená na současné umění (jiné zdroje tvrdí, že v Curychu takové galerie existovaly dvě). Právě v ní, v Galerii Renée Ziegler, měla v roce 1981 Lucia komorní přehlídku, která v dané instituci byla vůbec první fotografickou výstavou! Rolf Sachsse, autor jednoho z příspěvků v katalogu/knize Exposures, pak vzpomíná, že když v roce 1985 vešlo ve známost, že je to právě on, kdo píše monografii o této nezávislé tvůrkyni, „vyvolalo to pobouření mnoha publicistů a publicistek“, neboť jak může o „ikoně feminismu“ (tak tehdy začala být Moholy vnímána) psát do té doby málo známý muž?! Je však užitečné mít na paměti kontext: ve Švýcarsku bylo celostátně zavedeno volební právo žen až roku 1971 (viz třeba na kanále Film Europe uváděný hraný film z roku 2017 Ženou z boží vůle). Postoje tudíž nemohly nebýt zjitřené a vyhrocené.

Jedním z kurátorů výstavy Exposures je pražský rodák Jan Tichý (* 1974), dnes docent na School of the Art Institute of Chicago, sám také umělec. Do instalace provedl několik intervencí vztažených k životu a dílu Lucii Moholy. Jde o decentní vizuální poznámky, které se v nejmenším netlačí do hlavního příběhu, jehož odvyprávění prostě stojí za to.

Jan Tichý: Instalace č. 30 (Lucia) Jan Tichý: Instalace č. 30 (Lucia), 2016, detail instalace, Akademie der Künste, Berlín, 2018. Jednokanálová videoprojekce na 330 skleněných deskách, 12 minut, zdroj: Galerie Kornfeld, Berlín

Kunsthalle Praha – Lucia Moholy: Exposures

Kurátorský tým: Meghan Forbes, Jan Tichý a Jordan Troeller ve spolupráci s Christelle Havranek 
Výstava trvá do 28. října 2024.

Lucia Moholy: Exposures 

Editorka: Jordan Troeller, texty: Oliver A. I. Botar, Annie Bourneuf, Hana Buddeus, Őzge Baykan Calafato, Meghan Forbes, Ivana Goossen, Teresa Gruber, Christelle Havranek, Michelle Henning, Rolf Sachsse, Robin Schuldenfrei, Steffen Siegel, Jan Tichý, Jordan Troelle. Grafická úprava: Tereza Hejmová, Adéla Svobodová. Vydala Kunsthalle Praha, 2024, 300 stran, doporučená cena 1600 korun.

Související