Artchiv: Když stroje nahradily průvodčí aneb Ze stopadesátileté historie MHD v Praze

Historická tramvaj ve slavnostním průvodu ke 140. výročí pražské MHD
Historická tramvaj ve slavnostním průvodu ke 140. výročí pražské MHD v září 2015, foto: ČTK / Vít Šimánek

Pokud jste se chtěli před rokem 1900 svézt hromadnou dopravou v Praze, museli jste si po nástupu zakoupit jízdenku u průvodčího. Ten fungoval jako prodejce lístků i kontrolor černých pasažérů. První jízdenkové automaty se objevily již v roce 1901 – ten nejstarší mohli cestující najít na Josefském náměstí, dnešním Náměstí republiky, druhý stál v Královské oboře. Jak dlouho tyhle automaty fungovaly, není jasné. Jejich následovníci se pak objevily počátkem třicátých let; za padesát  haléřů si tehdy cestující mohli zakoupit autobusovou jízdenku na Jungmannově náměstí. Ovšem automaty nikdy nebyly zahrnuty a rozšířeny v jednotný celopražský systém, jejich práci stále zastávali průvodčí.

Sjednocení systému městské hromadné dopravy ze začátku bránily rozdílné vlastnické struktury. Některé linky – jak tramvajové, tak později autobusové – provozovaly různé soukromé společnosti a podnikatelé. Ke sjednocení tramvajové linky pod městskou společnost Elektrických podniků došlo roku 1907. První autobusová linka provozovaná zmíněnou společností vyjela o rok později.

Od výjezdu první koněspřežné linky v roce 1875 bylo povolání obsluhy tramvají a autobusů ryze mužskou záležitostí. Zlom nastal během první světové války. Masová mobilizace i z řad zaměstnanců Elektrických podniků znamenala, že bylo nutné doplnit chybějící personál. V roce 1915 bylo rozhodnuto o vypsání výběrového řízení na pozici průvodčích. V prosinci téhož roku vyjelo na pražské tratě prvních čtyřicet ženských průvodčích. Ke konci války dosáhl jejich počet téměř čtyř stovek. V roce 1920 emancipačním tendencím v pražské hromadné dopravě byla vystavena rázná stopka. Všechny ženy-průvodčí byly propuštěny. Povolání průvodčích se opět stalo mužským fenoménem. Podobná situace s nedostatkem personálu nastala i během druhé světové války a ženy se opět začaly objevovat v řadách zaměstnanců dopravního podniku. Na konci války bylo v tramvajovém provozu zaměstnáno více než 1 300 žen.

O práci průvodčích, Československý filmový týdeník 1974

Již v roce 1899 dostali cestující možnost ušetřit v rámci jízdného novým systémem takzvaných jízdenek. Na výdejním místě ve Staroměstské tržnici byla možnost zakoupení celoroční a půlroční jízdenky. Postupem času se systém jízdenek upravoval, v roce 1913 se přiblížil tomu, jak jej známe dnes: byla zavedena nová podoba jednolistového kartonu s fotografií. Druh jízdenky byl označen cennou známkou. Časové jízdenky ovšem platily jen v rámci Elektrických podniků. Teprve od roku 1936 začaly být vydávány předplatní jízdenky rovněž na autobusovou dopravu. Ke sjednocení celé sítě a zavedení jednotného tarifu došlo teprve roku 1951.

O konci průvodčích a nových automatech, Koleje 1971

Průvodčí byli nedílnou součástí existence a fungování hromadné dopravy v Praze. Zajišťovali plynulý chod dopravy, kontrolu přepravy cestujících a byli jakýmsi hřejivým elementem a srdcem provozu. V roce 1961 se na tramvajové lince č. 2 poprvé objevil samoobslužný automat, který předznamenal pomalý konec oné slavné éry.

Rozhovor s revizorkou – Revize jízdenek 1974

Skutečný zlom nastal v roce 1974, s otevřením první trasy metra. Stávající samoobslužné automaty v tramvajích byly nahrazeny označovači jízdenek. Zde je třeba zmínit, že do té doby si lidé mohli za hotovost zakoupit lístek ve zmíněném samoobslužném automatu. To však neúměrně zatěžovalo celý přepravní systém. Průvodčí museli pravidelně vyměňovat zásobníky s penězi, které se dále svážely do třídíren, kde bylo nutné je přepočítat. Z dochované reportáže je patrné, jakým způsobem se cestující všemožnými způsoby snažili automaty „ošálit“ a co vše do strojů házeli. Nový typ označovačů a nákup prvních automatů jízdenek značky Merona 2000 znamenal definitivní konec průvodčích v rámci MHD v Praze. Část průvodčích byla přeškolena na řidiče tramvají, jiní se stali kontrolory a revizory.

O novém systému jízdného – Aktuální kamera, Pražská premiéra 1974

Zavedení označovačů jízdenek se však týkalo pouze pozemní dopravy. Otevření nové linky metra přineslo další novinku v rámci odbavování cestujících: ke vstupu do přepravního prostoru byly nainstalovány turnikety. Fungovaly na principu aktivní blokace průchodu – pokud cestující nevhodil korunu, automatická čidla secvakla dvířka k sobě a zabránila průchodu pasažéra. U vstupů byly nainstalovány měniče mincí.

Rozhovor s obsluhou turniketů – Pražský večerník 1980

Turnikety sloužily v pražském metru více než deset let. V září 1985 došlo k jedné z posledních velkých změn v rámci odbavování cestujících. Turnikety byly demontovány a nahrazeny označovači Merona. Cestující tedy nově potřebovali namísto peněz ke vstupu do metra jízdenku. Důvody vedoucí ke změnám byly dva. Jeden důvod: dramaticky se zvedl počet pasažérů v metru a dozorčí stanice, kteří byli odpovědní za kontrolování průchodu osob s předplatní jízdenkou, nebyli schopni zajistit důslednou kontrolu černých pasažérů. Turnikety totiž nevydávaly žádná potvrzení, a proto nebylo možné postihovat případné neplatiče.

Práce dozorčího ve stanici Metra, Metro, co vám to říká 1983

A důvod druhý: změnil se poměr platících cestujících a těch, kteří vlastní předplatní jízdenky. V roce 1974 byl poměr mezi přímo platícími a předplatnými 70 % ku 30 %. O deset let později se poměr diametrálně otočil – předplatních jízdenek bylo téměř 80 %. Ve vestibulech metra byly zároveň instalovány nové prodejní automaty jízdenek. Od září 1985 se v přepravním prostoru metra objevili revizoři, kteří začali kontrolovat platnost jízdenek. Pokud by vás tehdy chytili za jízdu „načerno“, čekala by vás pokuta 100 Kčs.

Reportáž o demontáži turniketů v pražském metru, Televizní noviny 26. 9. 1985

V roce 2010 si Dopravní podnik hl. m. Prahy nechal vypracovat studii o znovuzavedení turniketů v pražském metru. Měly být 170 cm vysoké, aby je pasažéři nemohli přeskakovat, a zároveň se mělo jednat o zcela opačný systém vůči původnímu. Dvířka turniketů se v tomto případě měly otevírat až po přiložení jízdního dokladu. Odhadovaná cena byla vyčíslena na téměř tři miliardy (!) korun. Důvodem pro jejich zavedení měla být větší ekonomická rentabilita spojená s vyšším záchytem černých pasažérů. O rok později byl návrh zamítnut. Nikde však není psáno, že se v budoucnu nedočkáme podobných úvah.

Související