Bluesman a soulman Jaromír Löffler: pětasedmdesátník, který si rozumí s generací Z

Bluesman Jaromír Löffler
Jaromír Löffler na snímku, který byl použit na obal alba Jaromír Löffler OloMotown (bluesoul), foto: archiv Jaromíra Löfflera

V první řadě vše nejlepší k vašim nedávným pětasedmdesátinám. Jak se vám daří? A zastihl jsem vás v Curychu?

Moc děkuji za přání, jsem na tom relativně dobře. Zhruba tak jako většina mých vrstevníků jsem nejšťastnější na kole jako postrach silnic, tedy když neprší. Připravuji se v Curychu na rozlučkové koncerty s The Bluesmen v České republice. Jinak mě sem tam kopne inspirace, a potom vymýšlím a produkuji nové nahrávky tady ve studiu. Bez velkých ambicí, hlavně pro radost.

Jak jste fungovali s týmem Memory Records Prague na dálku při vzniku eponymního alba Jaromír Löffler & Jeho Kapela? Proběhla nějaká osobní setkání?

Fungovalo to perfektně na lidské i hudební úrovni. Kontakt přes WhatsApp a jiné aplikace je v podstatě to samé jako být spolu live ve studiu. Pokud si lidi rozumí a vnímají i nonverbální komunikaci, je to v lesku. Kolem Memory Records Prague se pohybuje nová generace skvělých muzikantů, kteří mají nejen hudební kvality, ale i správný groove a cit. To je slyšet na těch nahrávkách, které vznikly bez komplikací a spontánně.

Studiová nahrávka skladby <em>Noční déšť jde Georgií</em> (<em>Rainy Night In Georgia</em>), zdroj: YouTube
Studiová nahrávka skladby Noční déšť jde Georgií (Rainy Night In Georgia), zdroj: YouTube

Čím si vás na začátku vůbec získal tým Memory Records Prague, že jste se pustili do spolupráce?

Hned první setkání se zakladatelem labelu Milanem Dederou bylo plné hudební sympatie. S párkem v ruce kdesi u Bílé labutě si dva fandové soul muziky představovali, jak by se dalo spolupracovat. Mezi aktivním zprostředkovatelem muziky z pražské generace Z a starým bigbíťákem se sklonem k soulu, který odešel před Rusy do svobodného světa. Mimochodem, v Praze je teď dost mladých lidi, kteří se zajímají o retro soul. To je něco, co nenajdeme v Curychu, ani v řadě jiných zemí. Psal jsem jednomu online soul médiu v USA, aby o tom udělali story, slíbili to, ale zatím nic nevyšlo. Je to unikum, zaslouží si to prostor v médiích.

Obal nejnovějšího Löfflerova alba, repro: Memory Records Prague

Album Jaromír Löffler & Jeho Kapela je vlastně debutem tohoto uskupení. Ale například na Spotify je k dispozici hned několik vašich alb a kompilací, třeba 1001 Nights s pianistou Emilem Viklickým z roku 2016 nebo loňské album Hej Siri, kde vedle Viklického hostuje i hráč na foukací harmoniku Markus Gabriel. Jak se to tedy má?

Moje hudební univerzum se pohybuje mezi Bluesmeny v Olomouci, Prahou s Emilem Viklickým a Ostravou s Flamingem. Po sametové revoluci jsem natočil řadu alb ve stylu, pro který žiju, a to je blues & soul od šedesátých let až dodnes, včetně jazzu. Když mě můj syn Timothy vidí hrát, říkává: Zase je v tom svém deliriu. Ano, je to pro moji generaci droga. Přesto doma rád poslouchám i Kendricka Lamara nebo Drakea.

Obal alba 1001 Nights, které vyšlo v roce 2016. Löffler je vydal vlastním nákladem, repro: archiv Jaromíra Löfflera

Emil je geniální pianista a kamarád od roku 1966, kdy jsme spolu byli s kapelou na Slovensku. Pokud jde o album 1001 Nights, tak Emil to v muzice pociťuje stejně jako já: Tady jsme si chtěli udělat výlet do oblasti mezi jazzem a soulem a znít trochu jako Gregory Porter. Loňské album Hej Siri zase řeší digitální kulturu, která je naší pomůckou i zhoubou. Deska z roku 2020 Ty a Já – Equal je proti diskriminaci v tisícovce odstínů. Je to hymna osob, které trpí každodenní diskriminací a čekají na úlevu. Berte to jako hlas „bílého černocha od nádraží v Olomouci“. Tak mi tam nadávali. Zpíval jsem černou muziku a tím černochem myslím něco jako „psance“. Vyrostl jsem jako vyvrhel v teplákách a čínských keckách z gumy. Ani v Curychu nepatřím k elitě. Přestože mluvím švýcarským dialektem jako domorodec, poznají lidi po hodině hovoru, že jsem se tu nenarodil. Neznamená to automaticky diskriminaci, ale je to moje znamení, které je pak cítit v duši a v hlase.

Studiová nahrávka skladby <em>Lásko, Lásko, Lásko</em> (<em>I’d Rather Go Blind</em>), zdroj: YouTube
Studiová nahrávka skladby Lásko, Lásko, Lásko (I’d Rather Go Blind), zdroj: YouTube

Podle čeho jste vybírali skladby na Jaromír Löffler & Jeho Kapela, které obsahuje české verze písní Billa Witherse, Gila Scott-Herona nebo Etty James? A třeba skladbu Letní ukolébavka natočila v minulosti i Věra Špinarová…

Skladby navrhli kluci v Praze, ale i já. S novou verzí Letní ukolébavky jsem měl trochu problém, protože s Věrkou jsme se často potkávali v ostravském studiu a Věrčin kapelník Ivo Pavlík byl můj kamarád a mentor.

Šedesátá léta. Vlevo: Emil Viklický a Jaromír Löffler, uprostřed: Löffler & Hana Ulrychová, vpravo: Löffler v roce 1967, foto: archiv Jaromíra Löfflera

V šedesátých letech jste vystupoval s kapelou Flamingo po boku Marie Rottrové. Jak vzpomínáte na to období?

To bylo jedno z nejsilnějších období mého života. Richard (Kovalčík), Marie a ti fantastičtí muzikanti, to byl ráj! Hledal jsem pro soul vhodné skladby a Flamingo mělo podobný sound jako některé Motown Records produkce. Skladba Mustang Sally byla velké riziko. Nikdo nevěděl, jak to dopadne, ale když se to prosadilo i v Praze, tak Richard s Marií mohli rozjet novou značku „Ostrava Soul“.

Studiová nahrávka skladby <em>Ikony</em> (<em>A Whiter Shade of Pale</em>), zdroj: YouTube
Studiová nahrávka skladby Ikony (A Whiter Shade of Pale), zdroj: YouTube

Mohl byste přiblížit období těsně před emigrací a po ní? V létě 1968 jste měli jako Flamingo angažmá v jugoslávských přímořských letoviscích. Vedle toho vyšla vaše vynikající píseň Ikony, v originále A Whiter Shade of Pale od Procol Harum, na pamětní desce pro Jana Palacha…

Hráli jsme tenkrát v Petrovci u moře. Dodnes vařím srbské recepty a chodím sem tam do srbských hospod na pivo a čevapi. Když se situace v Československu přiostřila, tak naši přátelé z Jugoslávie sbírali peníze, abychom tam mohli zůstat. Desku pro Jana Palacha organizoval Viktor Sodoma se študákama. Dodnes jsem mu vděčný.

Obal dvojalba, které si autor vydal vlastním nákladem v roce 2020, repro: archiv Jaromíra Löfflera

Skladbu Noční déšť jde Georgií má na kontě i Pavel Bobek. V případě jiného jeho coveru – Sunday Mornin’ Comin’ Down (Nedělní ráno) – mu na to Johnny Cash osobně řekl: „Zajímalo by mě, jestli to ví můj právník.“ Nicméně Cash uznal, že i to mu pomáhá zvyšovat prestiž. Jak se vůbec díváte na naši tradici interpretací zahraničních skladeb s českými texty? Za minulého režimu to bylo nutné. Věnovat se tomu i dnes je určitá pocta té době a kvalitním textařům?

V Československu a v České republice byli a jsou famózní textaři. Důvodem je řeč, která má neuvěřitelné odstíny, ale taky naše inklinace k poezii. To mají Slované společné. Když sleduji na internetu cover verze, obdivuji, co Češi vytvořili. A někdy se usmívám nad neomalenými cover texty v jiných evropských jazycích. Pocta té době a kvalitním textařům byla pro mě velkou motivací.

Studiová nahrávka skladby <em>Já tě zaklínám</em> (<em>I Put A Spell On You</em>), zdroj: YouTube
Studiová nahrávka skladby Já tě zaklínám (I Put A Spell On You), zdroj: YouTube

Když jsme u textařů tak jako vzpomínka na Vladimíra Čorta vznikla nová verze nahrávky Já tě zaklínám, kterou jste nahrál s kapelou Flamingo.

Vladimír byl můj nejoblíbenější textař a později přítel, který měl ten správný cit a byl vlastně taky skvělý prozaik a básník. Prosím o to, aby posmrtně dostal nějakou cenu za příspěvek k české populární hudbě. Nejen v Ostravě, ale i v Praze na Spořilově psal ty nejlepší texty.

Obal alba, které si autor vydal vlastním nákladem v roce 2022, repro: archiv Jaromíra Löfflera

Co vám přináší blues dnes? Z dřívějších textů, nejen na albu Hej Siri, jsem narazil na hodně příkladů společenské kritiky.

Chci vyjádřit svůj postoj k tomu, co se děje. Věci, které ve světě vidím, mi často nedají spát. To je asi ten důvod. Ale blues a soul je hlavně řeč srdce. Doufám, že je to v tom stále ještě cítit.

Autor je hudební publicista.

Obal alba z roku 2019 Jaromír Löffler OloMotown (bluesoul), repro: archiv Jaromíra Löfflera

JAROMÍR LÖFFLER (* 1948)

Narodil v Olomouci do hudební rodiny. Otec hrál na kytaru a housle, maminka na klavír. V rodném městě působil zprvu v amatérské skupině Refugees, následně ve věhlasnější formaci The Bluesmen, ale zásadní zlom přišel, když se přidal k ostravské skupině Flamingo pod vedením kapelníka Richarda Kovalčíka, kde působila i Marie Rottrová. Intenzivní spolupráci zastavila okupace v srpnu 1968. Jaromír odjel do Vídně a následně do Curychu, kde žije dodnes. Ke své švýcarské kariéře říká: „Stal jsem se tam marketingovým expertem, přišli partnerky, děti, vnuci a teď dokonce už i pravnučka. Jako šéfredaktora magazínu Marketing & Kommunikation mě lidi měli za papeže marketingu, ale nevěděli, že mám ještě druhý, bluesový a soulový život.“ A k hudbě také poznamenává: „Hraju mizerně na kytaru, ale mám desítky syntezátorů. Nahrávám a hraju na ně sem tam s partou, se synem a jeho kanadskou ženou Rykkou, která reprezentovala v roce 2016 Švýcarsko na European Song Contest ve Stockholmu.“

Související