Brittenova operní loď je obrazem (britského) světa

Fotografie z opery Billy Budd na scéně Národního divadla
Billy Budd na scéně Národního divadla, foto: Patrick Borecký, Národní divadlo

Soubor tuzemské první scény ji nastudoval v režii Daniela Špinara a pod dirigentským vedením Brittenova krajana Christophera Warda. Ptal jsem se tohoto hudebníka na to, jak oné opeře z roku 1951, situované na bitevní loď v době napoleonských válek, rozumějí samotní Britové, či zda je pro Warda nadále tématem Brittenova homosexualita, kterou skladatel tematizoval v době, kdy (nejen v Británii) bylo takové jednání trestné. A dozvěděl jsem se třeba také, proč sedmatřicetiletý vystudovaný muzikolog, pianista a dirigent považuje démonickou postavu zbrojmistra Claggarta za symptom hluboce zažitého třídního systému ve Spojeném království.

S dirigentem opery Billy Budd Christopherem Wardem si povídal Petr Vizina
S dirigentem opery Billy Budd Christopherem Wardem si povídal Petr Vizina
Muži, muži, muži - čili Billy Budd, opera Benjamina Brittena na jevišti Národního divadla v Praze režírovaná Danielem Špinarem Muži, muži, muži – čili Billy Budd, opera Benjamina Brittena na jevišti Národního divadla v Praze režírovaná Danielem Špinarem, foto: Patrick Borecký, Národní divadlo

Související