Jak urvat pozornost pro svou inscenaci? „Odvážně narušit“ původní koncept
Bizetova Carmen je jednou z vůbec nejpopulárnějších oper. V italské Florencii se rozhodli světoznámý příběh lásky aktualizovat. Tvůrce proměnu obhajuje dojemně legračním způsobem.
V nastudování režiséra Lea Muscata totiž Carmen nezahyne nožem žárlivého Dona Josého, ale naopak – Dona Josého ohnivá cikánka zastřelí. Ptáte se, co to Muscata napadlo? Důvod je ušlechtilý: „Chtěl jsem dílo uzpůsobit současné době a připomenout boj proti násilí na ženách,“ tvrdí režisér. „Jak můžeme ve společnosti poznamenané vraždami žen aplaudovat jedné z nich?“ táže se.
A teď fakta. Carmen není opera o násilí na ženách, nýbrž o vášni, která vedla až ke smrti. V operních domech se netleská vraždě ženy, ale výkonu hudebního souboru. Díky popularitě téhle opery, která se od roku 1883 hraje na celém světě, je ovšem víc než těžké najít důvod, proč jet na Carmen třeba právě do Florencie – mimořádný výkon evidentně nestačí. Zeptala jsem se legendární pěvkyně Soni Červené, která na domácích i světových scénách zpívala Carmen celkem stošestapadesátkrát, co té novotě, k níž se ve Florencii rozhodli, říká. „Promiňte, ale takovou hloupost nebudu komentovat,” řekla na to Červená.
Chápu, že v době #metoo se kdekdo snaží využít tohoto fenoménu ve svůj prospěch, ať už s ním má něco společného, nebo jej naopak zbytečně shazuje. Nápad připojit se k myšlence boje proti sexuálnímu násilí na ženách a použít ji v ikonické opeře s dokonale vyvedeným zločinem z vášně, klasickým crime passionel, je ovšem tak zvrhlý, až je to legrační.
A zatímco se tu pohoršuju nad tím, že si někdo dovolil sáhnout na Carmen, opera ve Florencii sklízí obrovský úspěch. Výsledek téhle rádoby odpovědně zargumentované blbiny? Přes půl milionu odkazů na texty z celého světa a vyprodané reprízy na několik měsíců dopředu. Marketing tu má za jedna!