Film lehký jako vzduch opěvuje boty, sny a produktový marketing

Z filmu Air: Zrození legendy
Matt Damon coby marketingový expert Sonny Vaccaro obuje jistého nadějného basketbalistu Michaela Jordana do bot značky Nike. Záběr z filmu Air: Zrození legendy, foto: Vertical Entertainment

Americký herec, scenárista a režisér Ben Affleck (* 1972) má za sebou nelehké kariérní období. Jeho ambiciózní prohibiční mafiánská sága Pod rouškou noci (2016) vyhořela u kritiky i u publika. Jeho účinkování v roli Batmana sice nebylo propadákem, ale v rozladěném orchestru DC Comics nakonec ani hercova oddanost roli nestačila a chystaný samostatný film, který měl Affleck sám režírovat, propadl korporátním sítem. Výsledkem byla rezignace, znechucení a odchod, který završí cameo v chystaném filmu Flash.

Záchrannou síť tomuto tvůrci nyní nabízí podobný typ příběhu, s jakým Affleck uspěl v případě oscarového Arga (2012) – na reálném příběhu založená „dobovka“, v níž může vyniknout lehký a svižný režijní rukopis i odlehčené herectví všech zúčastněných. Air: Zrození legendy nemá zdánlivě tak lákavý thrillerový půdorys jako Argo, strhující příběh evakuace amerických diplomatů z Iránu prostřednictvím falešného natáčení sci-fi filmu. V zákulisí vzniku jedné z nejúspěšnějších produktových řad v oblasti módy zdánlivě žádné oslnivé drama nedříme. Nicméně Affleckovi se je kombinací svižného a funkčního vypravěčství nakonec daří vykřesat i z příběhu, v němž jde o to přitáhnout k nepříliš cool značce jednu z vycházejících hvězd světového basketbalu.

Orwellovský rok 1984: Amerikou duní hit Bruce Springsteena Born In The USA, hvězdy basketbalu nosí boty Converse a Adidas a agilní značka Nike paběrkuje. Sice se těší přízni běžců, ale imagově silnější svět vrcholného basketu nedokáže oslovit. Marketingový expert Sonny Vaccaro (Matt Damon) věří, že našel recept na změnu. Nike potřebuje zariskovat a získat skutečnou budoucí hvězdu. A do oka mu padne univerzitní talent Michael Jordan. Má to však celé podstatný zádrhel. Sumu, kterou může Nike nabídnout, konkurence snadno dorovná. A sám Jordan se netají tím, že by radši hrál bos než v botách s „fajfkou“.

Outsideři s miliardami v kapse

Air: Zrození legendy tak vychází z populárního půdorysu sportovních filmů o outsiderech, kteří svou chytrostí převezou velké hráče a svou odvahou změní hru jako celek. Vaccaro je dobrý psycholog, znalec sportu a drzý obchodník schopný přečíst svoje konkurenty a být o krok napřed. Film je přímočarou oslavou jeho odvahy, odhodlání a vizionářství, s jakou přepsal známá pravidla. I když snímek nedisponuje žádnými velkými zvraty, příběh o marketingovém triumfu a zrodu „krásné boty“, která ztělesňuje víc než jen kus obuvi, podává s ohromujícím citem pro rytmus.

film Air: Zrození legendy Jason Bateman ve filmu Air: Zrození legendy, foto: Vertical Entertainment

Výtečně napsané a zrežírované dialogy, milimetrově přesné herecké výkony v čele s Mattem Damonem a vždy uhrančivou Violou Davis, dynamický střih, skvělé dávkování informací – Air: Zrození legendy dokáže vzbudit iluzi, že vypráví o vzniku mistrovského díla, které změnilo svět v lepší místo. Radost a optimismus, s jakou Vaccaro spřádá svoje plány a film je realizuje ve své dramatické struktuře, je nakažlivá. V přímosti a nekomplikovanosti schématu dříme kus starého dobrého Hollywoodu, který si zbytečně neztěžuje cestu k diváckému potěšení.

Ano, Affleckův film připouští určité disharmonie. Nejen odkazem na orwellovský rok, do nějž je zasazený, ale třeba i náznaky rasových nerovností a demytizačním výkladem slavného Springsteenova šlágru Born In The USA. Zatímco většina světa ho hltala jako oslavu americké velikosti, ve skutečnosti šlo o ironický a hořký povzdech veterána, který se složitě protlouká v zemi, pro kterou zabíjel. Air: Zrození legendy jasně pomrkne, že si je vědom dvojsečnosti optimistické vize amerického snu, přesto se i nadále vznáší nad palubovkou a smečuje jednu vydařenou pointu za druhou.

bota Nike
Trailer k filmu, zdroj: YouTube

Skeptik správně podotkne, že je to celé nekritická a jednorozměrná oslova konzumerismu, produktového marketingu a značky Nike, která je tu vyzdvihována nad napomádovanou korporátní kulturu Converse a „prušácký“ suchopár hegemonů Adidas. Affleck tu však podobně jako v Argu především skládá hold iluzi, která je své podstatě velmi filmová. Marketér Vaccaro používá sílu symbolu a vyprávění, aby vytvořil narativ, který zlomí odpor Jordana a přitáhne ho k vysmívané značce.

Stejnou sílu napíná Affleck k tomu, aby publikum nazul do pohodlných filmových bot, které padnou jako ulité. Air: Zrození legendy je prostě esencí termínu feel good a mistrovsky udělanou reklamou na produktovou řadu, která zdánlivě žádnou reklamu nepotřebuje. V době, kdy vznikají velkolepě prázdné filmy podle her a hraček, není snímek inspirovaný botami nic divného. Obzvlášť, když svou řemeslnou poctivostí a vypravěčskou chytlavostí hravě předčí většinu konkurence.

Český plakát k filmu, repro: Vertical Ent.

Air: Zrození legendy / Air (USA, 2023, stopáž 112 minut)

Režie: Ben Affleck, scénář: Alex Convery, kamera: Robert Richardson, střih: William Goldenberg. Hrají: Matt Damon, Ben Affleck, Jason Bateman, Viola Davis, Chris Messina, Marlon Wayans, Chris Tucker, Matthew Maher, Julius Tennon, Tom Papa, Damian Delano Young, Gustaf Skarsgård, Barbara Sukowa, Jay Mohr, Joel Gretsch, Michael O’Neill, Al Madrigal a další.

Premiéra: 6. dubna 2023

Související