Hořká komedie o operní pěvkyni Emmě Destinové, pravdivý příběh Eduarda Štorcha i Roberta Redforda a světoznámý Cirque du Soleil
ČT art v týdnu od 3. dubna
Co mají společného Emma Destinová, Eduard Štorch, Robert Redford a Thomas Edison? Tento týden se potkají na obrazovkách ČT artu! A to v záznamu divadelní inscenace Commedia finita, v představách obyvatel Kuriosistánu ve vystoupení světoznámého cirkusu Cirque du Soleil nebo v dokumentárních televizních portrétech.
Pondělí 3. dubna, 20:15
Hořká komedie Commedia finita o operní pěvkyni Emmě Destinové pohledem čtyř žen – její společnice (Daniela Kolářová), pomocnice v domácnosti (Milena Šajdková), mladé komorné (Máša Málková) a učitelky zpěvu (Dana Černá). Hru napsala Viktoria Hradská (* 1944) během normalizace, a byla tehdy vnímána i coby komentář k aktuálnímu údělu umění v Československu (ostatně v roce 1979 Jiří Krejčík natočil o téže umělkyni snímek Božská Ema). Divadelní databáze prozrazují množství různých inscenací nejúspěšnějšího textu této autorky, která se po listopadovém převratu angažovala politicky a také působila ve zbrojním průmyslu… V režii Lídy Engelové uvádí pražské Divadlo Viola titul Commedia finita od roku 2015 a zde byl také pořízen televizní záznam. Titul je na repertoáru Violy dosud, nejbližší repríza bude 17. dubna.
Dana Černá coby učitelka zpěvu v inscenaci Commedia finita, foto: Viktor Kronbauer
Úterý 4. dubna, 20:15
Hostem ArtZóny bude režisér, herec, pedagog a také zakladatel ostravského divadla Mír – Albert Čuba. Rubrika fenomén se zaměří na kontroverzní téma: jak se oceňují umělci a jaká pravidla má udělování cen za umění? Kromě toho se ArtZóna vydá také na výstavu Tomáše Hlaviny ve Fait Gallery a za inscenací Peklo jsou ti druzí ostravského Studia G.
Albert Čuba bude hostem ArtZóny, foto: divadlo Mír
Středa 5. dubna, 20:15
Nově natočený – režisérem Josefem Císařovským – portrét učitele, spisovatele a archeologa Eduarda Štorcha (1878–1956). Ačkoliv vyšlo jeho nejslavnější dílo Lovci mamutů ve více než dvaceti vydáních (včetně překladu do japonštiny), jako své hlavní poslání bral profesi učitele. A děti dokázal nadchnout! Svědčí o tom také jeho projekt Dětské farmy, který realizoval na libeňském ostrově v Praze – jednalo se o jakousi školu v přírodě, kde děti učil, jak žít v souladu s okolním světem. Aby tento projekt mohl financovat, obětoval i svou archeologickou sbírku, kterou mnoho let shromažďoval. Proslul ovšem tím, že jako jeden z prvních spisovatelů zasadil příběhy svých knih do pravěku.
Z natáčení portrétu učitele, spisovatele a archeologa Eduarda Štorcha, foto: archiv ČT
Čtvrtek 6. dubna, 22:05
Předloňský francouzský dokument o legendě amerického filmu: Robertu Redfordovi (* 1936). Do historie kinematografie není zapsán výhradně jako herec, nýbrž také jako producent a režisér (viz třeba prvotina Obyčejní lidé ověnčená Oscary). Spolu Paulem Newmanem v roce 1969 ztvárnili legendární dvojici ve westernu Butch Cassidy a Sundance Kid. Redford také založil Sundance Institute a v roce 1985 tam uspořádal první ročník festivalu nezávislých filmů, který postupně získal celosvětovou proslulost. K dokumentu o Redfordovi se tento týden vrátíme i samostatným materiálem.
Dokument o legendě amerického filmu: Robertu Redfordovi, foto: archiv ČT
Pátek 7. dubna, 20:40
Záznam koncertu v intimní atmosféře Café v kině ve Veselí nad Moravou přináší průřez toho nejlepšího z písňové tvorby Mirka Kemela (* 1963). Hudbě se věnuje už odmala, i když první CD Krajem šel anděl vydal až v roce 2011. Jeho hudební styl se vydává na pomezí folk-rocku a šansonu. Je známý především jako karikaturista, ale v jeho písních to zřejmé není: ty jsou hloubavé, poetické a bez zbytečných klišé dokážou přesně sdělit to, co je v danou chvíli nejnutnější. Na akustickou a elektrickou kytaru ho doprovází Vlastimil Konopiský, na akordeon Tomáš Görtler, na kontrabas Petr Tichý a na bicí Petr Mikeš.
Miroslav Kamel (stojící) s kapelou na pódiu, foto: ČTK – Luboš Pavlíček
Pátek 7. dubna, 21:45
Americký film z roku 2004 o posledních dvanácti hodinách Ježíše Nazaretského. Film režíroval Mel Gibson, sám je hluboce věřícím křesťanem, a na rozdíl od jiných tvůrců, kteří Ježíšův příběh popisovali, se soustředil nikoli na Kristovo učení, ale především na tělesné utrpení, jemuž byl „Syn člověka“ vystaven po svém zatčení farizeji. I proto film vyvolal kontroverzní reakce, přesto byl nominován na tři Oscary – nejlepší kamera, nejlepší masky a za původní hudbu.
Herec a režisér Mel Gibson (vpravo) při natáčení snímku Umučení Krista, vpravo představitel hlavní role James Caviezel, foto: archiv ČT
Sobota 8. dubna, 21:50
Záznam inscenace Kurios – Kabinet kuriozit světoznámého souboru Cirque du Soleil. Vstoupíme v ní do světa skoro jako z představ Julese Vernea a Thomase Edisona. Ambiciózní vynálezce vytvoří stroj, který otevře brány do jiné dimenze. Vše je najednou jinak: svět se nachází vzhůru nohama. Obyvatelé Kuriosistánu hovoří neznámou řečí a svým vzhledem připomínají groteskní stroje. Realita je pouze relativní pojem. Na webu ČT art si mimo jiné nyní můžete přečíst první díl minisérie o novém cirkusu.
Záznam inscenace Kurios – Kabinet kuriozit světoznámého souboru Cirque du Soleil, foto: © Martin Girard – shootstudio.ca, kostýmy: Philippe Guillotel
Neděle 9. dubna, 20:20
Jeden z významných filmů Československé nové vlny 60. let v režii Jana Němce, výrazný podíl na něm ale měla také jeho partnerka a spolupracovnice Ester Krumbachová (spolupracovala i na vizuální podobě Němcovy prvotiny Démanty noci). Děj skrývá podobenství o hlouposti, moci a násilí. Skupinka lidí (kteří tvoří vzorek společnosti) je pozvána na slavnostní papalášskou hostinu. Brzy začnou vycházet najevo nepříjemné paradoxy celé situace: účast na hostině je sice dobrovolná, avšak nelze ji odmítnout. Každý smí kdykoliv odejít, ale odchod je považován za urážku hostitele. Počáteční přátelskou atmosféru brzy vystřídá napětí a nejistota. Pouze jeden z hostů si dovolí odejít. A právě na něj je potom uspořádána štvanice… V roce 1966 byl film oceněn Cenou mezinárodní filmové kritiky, získal také cenu Trilobit. V sedmdesátých a osmdesátých letech byl ale umístěn do pomyslného cenzorského trezoru.
Hudební skladatel Jan Klusák ve filmu Jana Němce O slavnosti a hostech, foto: archiv ČT