Medailon designéra Jiřího Pelcla, oceněného za celoživotní přínos na Cenách Czech Grand Design
Patnáctý ročník Cen Czech Grand Design byl v minulém týdnu vysílán na ČT art. U příležitosti uvedení Jiřího Pelcla do Síně slávy za celoživotní přínos oboru byl natočen video portrét, na jehož odvysílání v přímém přenosu však bohužel nedošlo. Přinášíme jej tedy premiérově touto cestou.
Celý záznam udílení cen za nejlepší počiny za rok 2020 v kategoriích design, móda, šperk, fotografie, ilustrace a grafický design je ke zhlédnutí také v iVysílání ČT.
Scénář níže publikovaného krátkého snímku napsal Jiří Macek a režíroval jej Tomáš Luňák.
Text historika umění Adama Štěcha napsaný u příležitosti letošního uvedení Jiřího Pelcla do Síně slávy Cen Czech Grand Design:
Designér, architekt, pedagog, bývalý rektor UMPRUM i popularizátor designu Jiří Pelcl (*1950) je již několik dekád jednou z nejvýraznějších osobností české designérské scény, kterou pomáhal během 90. let budovat. Jeho kariéra ale začala už před tím. Mezi lety 1978–1987 pracoval pro několik výrobních podniků, pro které navrhoval jednoduchý funkcionalisticky laděný nábytek. Nebyl však spokojen s nízkou kvalitou tuzemské výroby a centrálního socialistického plánování.
V roce 1983 odešel na studijní stáž na Royal College of Art v Londýně. Nové postřehy mu pomohly probrat se z letargie komunistické každodennosti a promluvit ke společnosti z radikálně avantgardního postoje. V roce 1987 spoluzaložil skupinu Atika. Vít Cimbura, Jiří Javůrek, Bohuslav Horák, Jaroslav Šusta mladší a Jiří Pelcl založili ikonickou postmoderní skupinu, která před soumrakem komunismu kritizovala absurditu tehdejší politiky, společnosti a designu jako takového.
Od začátku 90. let byl Pelcl aktivní na všech frontách. Kromě své vlastní autorské činnosti se stal přední osobností české kulturní scény, působil jako pedagog a umělecký ředitel Galerie Genia Loci, editor bulletinu Interier & Design a jako interiérový architekt pracoval pro Václava Havla na Pražském hradě. Postmoderní estetika stále formovala jeho práci. Vytvořil celou sérii monumentálních nábytkových solitérů, ve kterých pokračoval jeho zájem o výtvarnou stránku designu. V roce 1999 prezentoval svou autorskou tvorbu v kultovní pařížské galerii Néotù. Poslední dekádu století završil kolekcí Strip.
Poté přišly úspěchy na poli průmyslové výroby. Jeho servis Bohemia White z let 2003–2004 pro Český porcelán se stal bestsellerem a vlajkovou lodí obnovy českého porevolučního sériově vyráběného řemesla. Do stejné kategorie patří také spolupráce se sklárnou Crystalex, pro kterou Pelcl navrhl celou řadu nápojových souborů vyráběných na automatické lince. Dodnes pokračuje jeho spolupráce s předními českými značkami, jako jsou mminteriér, Bomma, Le Bon, Preciosa, Verreum, Egoé, Master & Master a další.
V roce 2011 zahrnuli kurátoři výstavy Postmodernism: Style & Subversion 1970–1990 v londýnském Victoria & Albert Museum Pelclovo dílo do výběru světové postmoderny. Jeho význam pro globální vývoj designu tak byl uznán světovou institucí. Pelcl však nezaspal a o pár let později odešel do New Yorku na Fulbrightovo stipendium. Tématem jeho studia se stala asketická estetika a životní styl americké obskurní náboženské sekty Shakers, která působila v USA především v 18. a 19. století. Své nové poznatky zpracoval v poslední době jak v sériově vyráběných produktech, tak i v konceptuálních projektech, včetně kolekcí Home Sweet Home, Luxury Dwelling nebo Seven Vases. Jako by v těchto koncepčně vytvořených sériích znovu ožívaly jeho radikální postoje a kritika stavu společnosti.
Jiří Pelcl patří mezi nejvýznamnější porevoluční osobnosti naší kultury. Se svými bohatými mezinárodními zkušenostmi, kreativním apetitem, úspěšnou pedagogickou činností a životním nadhledem je jedním z neotřesitelných pilířů současného českého designu. To potvrzuje nejenom jeho uvedení do Síně slávy Czech Grand Design, ale i jeho plánovaná retrospektivní výstava v Moravské galerii v Brně.