Mladá Němka nahlíží na osud starých odložených lidí s radikálním realismem
Jímá-li vás hlad po divadle a nejste-li přesvědčeni, že to pravé, co potřebujete, je oddychová produkce letních scén, pak je zde tip na dost neobvyklou inscenaci/film. Na online titul pražského Národního divadla Duchové jsou taky jenom lidi.
Když švýcarsko-německá dramatička, performerka a muzikantka Katja Brunnerová (* 1991) napsala (post)dramatický text Duchové jsou taky jenom lidi, bylo jí třiadvacet. Se značnou ostrostí, s pozoruhodnou empatií a s básnickou zkratkou v něm nahlédla do „zmatených“ duší starých lidí, kteří dožívají v domově pro seniory. Jak ke konci textu i jeho tuzemského scénického uchopení mluvčí říkají: Daleko lepší by bylo být doma než v domově.
Když se nemůže před publikum
Původně byl titul Duchové jsou taky jenom lidi připravován pro Novou scénu Národního divadla a s premiérou se počítalo na loňský květen. Avšak uhodila pandemie a nastal odklad – na 27. října 2020. Rovněž na podzim se hrát nedalo, inscenace ani nestačila být dozkoušena. Co s tím? Po diskuzích, zda pokračovat, se našlo řešení v podobě experimentu: tým v čele s režisérkou Kamilou Polívkovou se dopracoval k videoformátu, jenž bývá označován jako VR, virtual reality. Dění je natočeno kamerou s několika objektivy, které jako celek snímají dění v úhlu 360 stupňů, prostě kolem dokola. Když pak záznam sledujete v tabletu či na počítači, můžete se v něm „pohybovat“, vybírat si z oné kruhové scény takový záběr, který vám z nabídnutého materiálu přijde v ten okamžik nejvýstižnější. Dá se na to zvyknout velmi rychle, nevídanost záhy zevšední, přece jen neběží o 3D virtuální realitu. Zvuková kvalita je nadto v tomto případě průměrná, určitě jsou pro sledování, respektive pro poslech vhodnější sluchátka.
Když si na stránkách Národního divadla zakoupíte online vstupenku na tuto produkci, obdržíte kromě čísla vstupenky, která vám dovolí dvoutýdenní přístup k záznamu, možnost stáhnout si program ve formátu PDF. Drobná, ale obsažná knížečka formátu zhruba A6 (188 stran!) poskytuje množství informací a textů o autorce, inscenátorech, o tématu a také původní podobu textu, který přeložila Viktorie Knotková. Doporučuji číst jej až po zhlédnutí inscenace/filmu. Tato znalost usnadní čtenářskou orientaci v textu a také umožní zpětně si uvědomit, jak moc si jej pražští inscenátoři v čele s režisérkou Kamilou Polívkovou přizpůsobili. Což je v případě typu textů, jež bývají označovány jako postdramatické, naprosto legitimní, přímo nezbytný přístup. Z otevřené slovní struktury, z nabídnutého vějíře volně za sebou položených replik, kdy lze hovořit o mluvčích, ne však o postavách, si inscenační tým musí uhníst svůj tvar.
Ten výsledný tvar označuje dramaturgyně titulu Nina Jacques jako film, brání se pojmu inscenace, nicméně v zásadě běží o divadelní zinscenování textu za pomoci filmové techniky. Scéna vytvořená Antonínem Šilarem je velmi jednoduchá, dominuje jí sestava křesel, ve výsledku má mnohem blíže k inscenaci v divadle než k architektonickému řešení ve filmu. I proto zde používám dvojtvaru inscenace/film. Objektivy ve zvolené kameře mají fixní ohniskovou vzdálenost, velmi širokoúhlou; když už se vyskytne detail tváře, tak pouze při těsném přiblížení se k čočce – v tom okamžiku jsou obličeje herců podány silně deformovaně. Režisérčino aranžmá tohoto zkreslení občas využívá, ale nepřechází v manýru.
Duchové jsou taky jenom lidi čítají v online podobě patnáct samostatných videobrazů různé délky (od jedné a půl do dvanácti minut). Ke každému obrazu je přiřazen název, případně pár vět. Takto, krok po kroku, můžete „chronologicky“ postupovat inscenací/filmem. V průběhu pravděpodobně seznáte, že k některým situacím se není od věci vrátit, s trochu odlišnou volbou záběru. Návratům a variacím při sledování ostatně napomáhá povaha výpovědi: Nejde o příběh, nýbrž o paletu situací na dané téma, o provázaný soubor svého druhu litanií či elegií.
Dramaturgyně spolu s režisérkou vydestilovaly z textové hmoty navršené a nabídnuté Katjou Brunnerovou skupinu postav, z nichž každá si vede svou. Dohromady skládají srozumitelnou sestavu určitých typů či přesněji osudů. Včetně figury, jíž se ujal Vladimír Javorský, a která neřekne fakticky nic, jen prostě existuje. Režisérka Polívková vedla herce a herečky— bereme-li v potaz povahu textu – vesměs ke střízlivému, v některých případech (Johanna Tesařová, Alois Švehlík) k téměř ztišenému, ale neunavenému zprostředkování rezignace. Hořkost i poslední zbytky vzdoru kapou z existencí ztělesněných Miloslavem Mejzlíkem a Radkou Fiedlerovou. Expresivita naopak prýští z postav ošetřovatele (Jan Bidlas) a zejména lékařky (Pavlína Štorková), kteří jsou nutnými výkony „v domově“ zoceleni až k cynismu, jemuž se snad i dá rozumět, protože není vysloveně zlý, pramení z únavy…
Bez ohledu na experimentující tvar, u něhož při detailnějším projíždění videobrazy nejspíš usoudíte, že některá aranžmá jen málo využívají potenciálu zabíraných 360 stupňů a že v celku běží o studijní osahávání si jistých technologických možností, jsou „Duchové“ drásavou věcí. Takhle ostře, natvrdo, syrově a „surově“ není zvykem na současných českých jevištích hovořit a hrát o lidských bytostech, jejichž těla došla na konec své cesty, a v jejichž myslích se mnohdy přelévají a přeskupují v paměti uložené události a časy do chaotických obrazů. Někdy jsou však některé tyto bytosti schopny nahlížet jak svoji situaci, tak běh lidského života ve zcela neiluzorní jasnosti a výstižnosti, neboť jejich osobní budoucnost je zužující se škvírou, za níž se rozkládá nicota; už si vážně netřeba nic namlouvat.
Text Katji Brunnerové rovněž rázně tematizuje fýzis, neboť fyzické chátrání a strádání odebírá značnou část zbylých kapacit klientů v seniorských domovech. Zřejmě to byl hlavní důvod, proč některé herečky z ansámblu Národního divadla odmítly přijmout účast v inscenaci; říkají se tu slova a provádějí úkony, jež lze mít za neúctyhodné, anebo za takové, které raději snad ani nehrát. Patří se dodat, že pražský výsledek má svoji sílu, ale nemá v sobě tolik „bezohlednosti“ jako samotný text Katji Brunnerové. Jeho nejdrsnější a dá se říct i nejkonkrétnější partie kupříkladu sexuální či vyměšovací totiž zůstaly v konečné podobě pražské inscenace/filmu stranou. Což není míněno jako výtka, nýbrž jako konstatování respektující výslednou podobu. Dramaturgicky se jedná o jeden z nejlepších počinů první české scény za několik uplynulých sezón.
Národní divadlo, Praha – Katja Brunnerová: Duchové jsou taky jenom lidi
Překlad: Viktorie Knotková, režie: Kamila Polívková, dramaturgie: Nina Jacques, scéna: Antonín Šilar, kostýmy: Ivana Kanhäuserová, hudba: Ivan Acher, světelný design: Daniel Tesař, kamera: Šimon Dvořáček, zvuk a zvuková postprodukce: Dominik Dolejší, pomocná režie, střih a postprodukce: Zuzana Walter, technická podpora a postprodukce: Erik Bartoš. Hrají: Pavlína Štorková, Johanna Tesařová, Jan Bidlas, Vladimír Javorský, Alois Švehlík, Radka Fidlerová, Zoja Oubramová. Miloslav Mejzlík.