Nastražené uši. Letní novinky české hudební alternativy ve výběru Vinyly
Léto je víc časem festivalového koncertování než vydávání hudebních novinek. Přesto se na tuzemské scéně pár titulů objevilo. Následující anotace vám mohou pomoci v orientaci na živelném a pro leckoho nepřehledném poli tuzemské pop alternativy.
Obal EP Miss Petty Slay; fotka je dílem Romany Kovacs, artwork Evy Krhutové, repro: Bandcamp
Miss Petty: Slay
Vloni získala drag queen Miss Petty nominaci na Vinylu v kategorii Objev roku. Po eponymním EP, které publikovala v červenci 2021, se skoro přesně po roce přihlásila dalším EP – nazvaným Slay. Na pětici nových skladeb Miss Petty s nadhledem řeší slávu, vztahy a jednu skladbu napsala i pro své mladší já. Pilotním singlem byla klipová skladba Mega kozy, která naznačuje, že nahrávce vládne téma sexu a body pozitivity. „Věděl jsem, že tentokrát chci využívat ještě více klasických postupů a nahrát EP, které sice je zvukově různorodé, ale jednotlivé skladby spojuje moje láska k čistému popu,“ říká David Daniel aka Miss Petty. V bonusovém remixu skladby Cool se objevují Just Karen a Play$tation Princess. Kromě digitální verze vyšlo EP na limitované edici padesáti kazet.
Vyšlo 2. července na značce Antimother.
Obal alba Hace s výtvarným řešením Kristýny Kulíkové, repro: Bandcamp
Oblaka: Hace
Výrazná postava domácí elektronické klubové scény Ladislav Zensor dříve publikoval nahrávky pod jmény Layup a Exhausted Modern. Na své aktuální nahrávce Hace se poprvé představuje coby Oblaka; album vyšlo na nedávno rozjetém pražském labelu Long Term Evolution, o nějž pečuje parta kolem klubu Ankali. „Album se inspiruje a experimentuje s různými hudebními směry a vytváří dekonstruovaný zvuk,“ dočteme se v tiskové zprávě. Hace se pohybuje mezi mechanickými klubovými beaty a zamlženou introspekcí, spolupracovaly zpěvačka Anna Coranić (LOFN) a rapperka Arleta. Jedna skladba vznikla jako kolaborace s pražským producentem Ancestral Vision. O master desky se postaral Gargle & Expel.
Vyšlo 19. července na značce Long Term Evolution (LTE).
Obal Parazit ukrajinské zpěvačky a producentky Dmitrievny; foto je dílem Jana Duriny, grafickou stránku věci řešil Martin Czeller, repro: Bandcamp
Dmitrievna: Parazit
V české metropoli usazená zpěvačka a producentka ukrajinského původu Dmitrievna strávila své formativní roky v Berlíně, kde v sobě probudila hudební tvorbu. Od té doby hrdě tančí na hraně tvrdého techna a popu. Rané nahrávky sahají do jara 2017, následovala EP Hystericus (2018) a Eterno Retorno (2020). Na konci letošního července publikovala albový debut Parazit, který kompletně nazpívala v češtině. Elektronické beaty se tady kříží s vokálem a křišťálovými melodiemi. Kromě digitální verze vychází Parazit na kompaktním disku, který obsahuje booklet s fotografiemi od Jana Duriny a designem Martina Czellera. Album se křtilo 4. srpna v klubu Bike Jesus na pražské Štvanici.
Vyšlo 28. července vlastním nákladem autorky.
Obal EP Šklabuník (my jellyfish) s výtvarným řešením Terezy Dostálové, repro: Bandcamp
Josefína Dusk: Šklabuník (my jellyfish)
„Nadrzlý sci-fi fetish synth pop“ – tak popisuje svůj styl hudebnice Josefina Dusk. Čtveřice pěti anglicky zpívaných písní na novinkovém EP Šklabuník (my jellyfish) je – jako už tradičně – čistě prací Dusk samotné. Jen v titulní skladbě se ve zpěvu přidaly Amálie Cuplová a Tereza Miškaříková. „Pár dalších písniček o lepkavých myšlenkách a podprahovém strachu,“ popisuje Dusk desku na svém Bancampu. Nynější EP navazuje na rok starý počin Virtues of the Necessary. Šklabuník se křtil začátku srpna společně s výše zmíněnou novinkou Dmitrievny.
Vyšlo 4. srpna na Bandcampu hudebnice.
Obal alba Anderson skupiny Tamara s kresbou, u níž je autorství označeno příjmením Magdalena, repro: Bandcamp
Tamara: Anderson
Pětice Tamara na sebe výrazně upozornila na jaře 2020 singly Kiddos a Arizona. Na albovém debutu Anderson pracovali víc než rok. Nahrávka zachycuje nadšení i zklamání z přátelství a rodinných vztahů, neopětovaných či vyčpělých lásek. „Anderson vychází z potřeby zachytit efemérnost pocitů zdrcení či přehnané radosti zažívaných v každodenním životě. V textech se vynořuje i pocit bezmoci z nemožnosti ovlivnit fungování světa, který se objevuje na pozadí komentářů k všedním banalitám,“ tvrdí tisková zpráva. Nahrávku Anderson mixoval kytarista Štěpán Oves a master provedl Dominik Garajský. Cover alba vytvořila Magdalena Uhlířová. Autorkami textů jsou Natálie Rajnišová a Magdalena Uhlířová. Julie Hrnčířová se postarala o fotografie. Klip ke skladbě Western natočil režisér Alan Sýs. Debut Tamary se křtil 6. září v klubu Underdogs‘ na pražském Smíchově.
Vyšlo 11. srpna vlastním nákladem skupiny.