Nastražené uši. Listopadové novinky hudební alternativy ve výběru Vinyly
Pravidelný měsíční přehled novinek, který sestavují organizátoři hudebních cen Vinyla. Sedmero titulů, jež se objevily poslední říjnový den a v listopadu. Následující anotace vám mohou pomoci v orientaci na živelném a pro leckoho až nepřehledném poli tuzemské hudební pop alternativy.
Obal alba Future Landscapes; autor není v informacích na Bandcampu uveden, repro: Bandcamp
fyield: Future Landscapes
Debutové album česko-islandské formace fyield nabízí portréty klimatického dramatu. V projektu se potkali Václav Havelka a Kryštof Kříček z kapely Please the Trees s islandským hudebníkem Panem Thorarensenem, jenž působí v ambientním triu Stereo Hypnosis. „Deska prozkoumává místa, kde naše společnost naplňuje své energetické a vyživovací potřeby, nebo místa, kde se projevují rizika průmyslové společnosti. fyield zkoumají technologické, energetické a další bytosti prostřednictvím zvuku, který z nich vychází a jež o nich i nás vydávají svědectví nad rámec toho, co dokážeme spatřit,“ dočteme se v tiskové zprávě.
Vzniku alba předcházela sonická expedice v terénu. Skupina hudebníků se vydala na osm míst Česka a Islandu v doprovodu předních evropských field recordistů. Hudební uskupení fyield vychází z interdisciplinárního projektu Krajiny budoucnosti, jehož součástí je dokumentární film Neviditelné krajiny režiséra Ivo Bystřičana, podcastová série, terénní deník filozofa Lukáše Likavčana a série přednášek s klimatickou tématikou. Koncertní provedení provází projekce filmových portrétů zkoumaných lokací.
Vyšlo 31. října vlastním nákladem projektu.
Na obalu k albu We je reprodukováno dílo Juliány Chomové, pod grafický design najdeme jména Sonni Scheuringer a Daniela & Linda Dostálkovy, repro: Bandcamp
ba:zel: We
Pod hlavičkou projektu ba:zel se skrývá hudebně-manželská dvojice Ewelina Chiu (vystupuje sólově jako Ai Fen) a Daniel Vlček. Existují od roku 2014 a hledají rovnováhu mezi křehkostí a temnotou, post-grimeovými beaty a neoklasickou hudbou. Příprava druhého studiového alba, pokračovatele debutové desky Eye Draw(s) the Line, byla komplikovaná. Materiál napsaný a natočený v letech 2017–2019 jim po covidovém lockdownu a narození prvního potomka přišel jako z jiného světa. Kompletně jej předělali. Výsledkem je nyní art-pop míchaný s darkwave elektronikou, který nově infikovali odkazy k hyperpopu a minimalismu. Na desce se podílel kanadský hudebník Adrian Copeland, s jehož projektem Alder and Ash natočili ba:zel společný track. Na mixu desky se podílel Alexis Raverdy. Album We se bude křtít 15. prosince v pražských Kasárnách Karlín.
Vyšlo 31. října na značce XION.
Obal ke Starému kortykoidu vytvořila známá výtvarnice Vendula Chalánková v duchu typografií Karla Teigeho; graficky desku upravil Jakub Horský, repro: Bandcamp
Květy: Starý kortikoid
Brněnské Květy otevírají svoje archivy jako dárek fanouškům. Dvojalbum Starý kortykoid nabízí třiadvacet natočených, ale dosud nevydaných písní; sahají až do roku 2008. „Ukázalo se, že je z čeho vybírat, takže jsme dali dohromady 23 písní, vyčistili a rozsvítili je s Ondřejem Ježkem. Něco je nahrané v sestavě ještě s houslemi, něco v té pozdější s kytarami a klávesami,“ říká o kolekci Martin E. Kyšperský v tiskové zprávě. Některé písně skupina běžně hrávala na koncertech, na jiné hudebníci dávno zapomněli a objevili je jako perly v archivu.
Ve výběru jsou rovněž písně ze soundtracku k filmu Veterán nebo z TV seriálu Svět pod hlavou, o jeden remix se postarala Kutya alias Markéta Lisá z MIDI LIDI. V písních se objevují hosté jako Filip Nebřenský z Hm…, Nikola Mucha, Marta Kovářová, Bára Ungerová z DVA nebo bubenice Míša Antalová. Starý kortykoid vyšel digitálně a na vinylu.
Vyšlo 4. listopadu na značce Polí5.
Prostě retro. Obal k albu Duo; jeho autor/ka není na Bandcampu uvedena(a), repro: Bandcamp
Kyšperský + Pilgr: Duo
Ještě jednou Květy, tentokrát „ohlodané“ na tvůrčí dvojici Kyšperský + Pilgr. V týž den jako Starý kortykoid vyšla i společná deska ústředního dua skupiny. Připomíná, že Martin E. Kyšperský a Aleš Pilgr spolu hrají už dvě dekády. Finance na natáčení posbírali přes crowdfundingovou kampaň na serveru Donio. Deska zní jinak než jejich domovská kapela, míchá elektroniku, elektrické kytary, akustické zvuky, dadaismus i „docela vlezlý melodie“.
„Řekli jsme si, že zkusíme improvizovat a ty improvizace si budeme nahrávat do metronomu a pak stříhat, vrstvit na sebe, dohrávat další nástroje,“ prohlásila dvojice o desce v rozhovoru pro portál Frontman. Albu Duo předcházely singly Basketbal a Akvárium, oba obdařené diy klipy (k druhému jmenovanému ho na ruční kameru natočila Tereza Richterová).
Vyšlo 4. listopadu na Polí5.
Snímky k albu Ten Years Later nafotila Karolína Ketmanová; ilustrace a design jsou dílem Anny Niklové, repro: Bandcamp
Cold Cold Nights: Ten Years Later
Cold Cold Nights nechali fanoušky čekat na novou nahrávku pět let. Kapela, která vznikla v roce 2015 přirozeným přerodem ze sólového projektu Jakuba Jiráska nazvaného “J”, debutovala o dva roky později albem (The) Last Summer. Materiál na novinku vznikal v desítce DIY studií – od chalup v Českém středohoří, přes pokoj v Berlíně až po zkušebnu v Chicagu. Nynější album natočila sestava Jakub Jirásek, Štěpán Oves, Kryštof Knapp a Daniel Došek. Producentem byl člen kapely Štěpán Oves, který už má letos na kontě desku Anderson svého dalšího uskupení Tamara. Zpěvačka Magdalena Uhlířová z téže Tamary je jednou z několika hostů na nahrávce. Dalšími jsou například moin moin, Paul Cardona či Dominik Neudeker ze skupiny Brighter Days. Cold Cold Nights desku pokřtili a následně vyrazili na turné.
Vyšlo 11. listopadu na Black Pear Label.
Obrázek obalu alba Andzjel byl převzat z osobní sbírky obyvatel obce Žítková a přemalován Luďkem Řezáčem, repro: Bandcamp
Heiden: Andzjel
Brněnští Heiden začali svoji cestu v pagan/blackmetalových vodách, pokračovali melancholickým rockem i pokusy o bezmála popové písničkaření… A na aktuální desce Andzjel skončili v průsečíku toho všeho! Jde o nejkomplexnější nahrávku kapely, která vždy šla svou cestou. „Je to deska, která je nepředvídatelná, uchvacující a která skončí příliš brzy,“ napsal o Andzjeli web Metal Storm, jedno z mnoha zahraničních médií, která o albu referovala.
Andzjel je šestým albem Heiden; za ta předchozí posbírali nominace i sošky žánrových cen Břitva a Anděl. Novinku zasadili do Bílých Karpat, o nichž říkají: „Nejpůvabnější na těch místech je, jak obyčejně, neokázale a tvrdě působí. V těch vesnicích není žádná senzace. Můžete se tam pokojně zastavit a splynout.“ O vinylovou podobu Andzjela se postaral label Magick Disk Musick.
Vyšlo 11. listopadu na Magick Disk Musick.
Na obalu alba Under The Black Moss je reprodukováno dílo Simony Poustkové, design si vzali na starosti Adam Kraus & Kalle, repro: Bandcamp
Kalle: Under The Black Moss
Hudební i manželské duo Kalle si s třetí studiovou deskou dalo na čas. Under The Black Moss vychází skoro přesně pět let po albu Saffron Hills (mezitím dvojice alespoň vydala koncertní EP). Novinku popisují Kalle jako svoji nejtemnější. „Pokud je David voda, tak Veronika je oheň,“ dočteme se v tiskové zprávě. Jak mají Kalle ve zvyku, natáčeli pouze ve dvojici (v táborském prostoru Truhlárna během letošního léta). Jediným hostem nahrávky je bubeník Jiří Bendl z Manon Meurt, přítomný ve dvou skladbách. O finální master se postaral Amák v Golden Hive Studios.
Vyšlo 30. listopadu na značce Day After.