„Přestaňte si vyrábět fanoušky, buďte sami sebou!“

B. Fleischmann a jeho současný band
B. Fleischmann (v popředí) a jeho současný band, foto: Walter Mussil, Morr Music

Hudební svět miluje výrazné individuality. V době, kdy nahrávací průmysl určoval směr této umělecké oblasti, byla jména jako David Byrne, Beck nebo Björk zárukou autenticity kontrastující s bezpohlavností popových prefabrikátů chrlených velkými labely. S nástupem internetového věku se těmto solitérům do určité míry změnila úloha – stali se jakýmisi majáky v leckdy nepřehledném hudebním oceánu.

Právě na rozhraní těchto dvou ér na sebe upozornil Bernhard Fleischmann. Ač rozený Vídeňák (* 1975), rychle se vypracoval ve hvězdu německé alternativnější scény soustředěné zejména kolem vydavatelství Morr Music. Jeho debut Pop Loops For Breakfast se ostatně v roce 1999 stal vůbec první deskou, kterou tento berlínský label vydal. Fleischmann na jmenované nahrávce načrtl základy zvuku, který se stal typický nejen pro něho, ale vlastně pro celý label. Šlo o zvuk, jemuž se záhy začalo říkat indietronika: spojoval elektronické experimentátorství s postupy nezávislého rockového a folkového písničkářství.

Titulní strana Fleischmannova nového alba Titulní strana Fleischmannova nového alba Stop Making Fans, foto: Morr Music

V počátcích své dráhy se Bernhard Fleischmann, který své křestní jméno na umělecké scéně často zkracuje jen na B., spoléhal zejména na groovebox MC-505, tedy na digitální hudební stanici firmy Roland. Postupem času začal používat i další nástroje. Zároveň čím dál víc spolupracoval s jinými hudebníky. Nové album Stop Making Fans je tak de facto dílem regulérní čtyřčlenné kapely, což dokazují i aktuální promofotky.

Plakát B. Fleischmanna a jeho spoluhráčů Plakát současné sestavy B. Fleischmanna a jeho spoluhráčů, foto: Morr Music

Titul Fleichmannovy novinky je aluzí na slavné koncertní album Talking Heads nazvané Stop Making Sense. „Dokončení alba trvalo celkem dlouho. Někdy v roce 2015 jsem přišel s názvem Stop Making Fences, kamarád Markus mi však špatně rozuměl a udělal z toho Stop Making Fans. Došlo mi, že oba názvy vlastně vyjadřují totéž, i když to ten druhý dělá s větším humorem,“ vysvětluje Fleischmann v e-mailovém rozhovoru. A pokračuje: „Svým způsobem jde o politický statement. Jedná se o tohle: nedělat věci proto, že se budou líbit a vy z toho pro sebe vytěžíte maximum; spíš by se mělo dělat to, co je spravedlivé, autentické a vede k zodpovědnému přístupu k životu. Může se to týkat čehokoli – politiky, ekonomiky, hudby.”

Právě autenticita, prosta nadbíhání publiku, je pro Fleischmannovu tvorbu příznačná. Platí to i pro nové album. Protagonista na něm s vervou testuje elasticitu písňové formy, kterou plní zdánlivě nesourodými vlivy – od krautrocku po ozvuky africké rytmiky. Přesto deska působí soudržně a nechybí jí ani výrazné popové momenty. Příkladem je pilotní singl Here Comes The A Train, k němuž vám v tuzemské premiéře nabízíme videoklip z dílny mladé výtvarnice Theresy Hattingerové. Jen si při jeho sledování dejte pozor, zda se vám někdo nedívá před rameno; ačkoli je to klip animovaný, v televizi by se pravděpodobně vysílal až po desáté hodině večer…

Videoklip k pilotnímu singlu Here Comes The A Train
Videoklip k pilotnímu singlu Here Comes The A Train z dílny mladé výtvarnice Theresy Hattingerové, foto: Walter Mussil, Morr Music

Webové stránky B. Fleischmanna:
http://www.bfleischmann.com
B. Fleischmann na Facebooku:
https://www.facebook.com/b.fleischmannofficial
B. Fleischmann na SoundCloudu:
https://soundcloud.com/b-fleischmann
B. Fleischmann na Bandcampu:
https://bfleischmann.bandcamp.com

Související