Robert Redford je nejen Sundance Kid
Název francouzského dokumentu Robert Redford – Sundance Kid, který ve čtvrtek 6. dubna v premiéře vysílá ČTart, můžeme považovat za důvtipnou jazykovou hříčku. Redford totiž získal proslulost nejen díky westernu Butch Cassidy a Sundance Kid, v němž ztvárnil druhého ze jmenovaných protagonistů, ale také zásluhou festivalu nekomerčních filmů pořádaném ve městě Sundance.
Jak se z tohoto téměř hodinového snímku dovíme, na sklonku osmdesátých let, kdy v Sovětském svazu probíhala přestavba, přijel Redford do Moskvy, aby tam představil své filmy, a hlavně promluvil o svých ekologických názorech. A záhy pozval sovětské a americké vědce právě do Sundance, aby si tam bez ohledu na politické rozdílnosti vyjasnili poznatky o globálním oteplování. Redford už tehdy promýšlel, jak co nejúčinněji upozornit na měnící se podnebí, jako jeden z prvních propagoval vznik svátku nazvaného Den země. Mnohokrát se ve svých veřejných vystoupeních rovněž dotkl společenských otázek – zajímalo jej postavení menšin, činnost vládních i bezpečnostních úřadů v USA. Odmítal přílišný dohled nad společností, horoval pro rozmanitost smýšlení.
Režisér Pierre-Henry Salfati (od něhož ČT kdysi uvedla dokument o zpěváku Sergi Gainsbourgovi, případně Cinemax vysílal hraný snímek Poslední spravedlivý pojednávající o starém Židu, jemuž identitu nejprve uzmuli nacisté, a poté i přetechnizovaná společnost) se sice hojně věnuje Redfordovým mimouměleckým aktivitám, ale pochopitelně mapuje také vzestup jeho herecké kariéry. Redford padá do silné generace herců, kteří se narodili v druhé půli třicátých let – mezi jeho vrstevníky náleží kupříkladu Dustin Hoffman, Jack Nicholson nebo Jon Voight. Jako mladí muži vstoupili do časů, kdy se Hollywood obrozoval; stali se novými tvářemi amerického filmu. Často ztělesňovali postavy rozporné, nejednoznačné, ale o to živoucnější. Však také Redfordovi lupiči nebo podvodníčci, jak je po boku Paula Newmana ztvárnil ve filmech Butch Cassidy a Sundance Kid a Podraz, spoluvytvářeli podobu hrdiny, který zdaleka nebyl příkladný, přitom mu diváci drželi palce.
Redford sotva minul třicítku, když se vyšvihl do hvězdného postavení, v němž setrvává vlastně doživotně. Nikdy neohromoval andělskou krásou jako mnozí dřívější milovníci, ale svým sympaticky tuctovým vzezřením a plavými vlasy probouzel důvěru. Jeho doménou se staly především dobrodružné příběhy, ale šíři svého talentu prokázal jak v příbězích komediálně laděných (kdy směšný nebyl on, nýbrž situace, v nichž se ocital), tak v milostných melodramatech.
Nejlépe se cítil v rolích osamělých mužů, kteří odhodlaně vzdorují ohrožením, ať ta pocházejí ze světa lidí (jako v thrilleru Tři dny Kondora) nebo vyvěrají z panenské přírody natolik drsné, že v ní přežije málokdo (jako ve westernovém příběhu Jeremiah Johnson, kterého si – jak sám prozradí – váží nejvíc). Byla to právě sedmdesátá léta, kdy dostával náročné role, v nichž musel zdolávat složité povahopisy. Své politické smýšlení a vyznávané ideály tehdy vyjádřil jak v dramatu Kandidát, na jehož produkci se podílel, tak v rekonstrukci aféry Watergate Všichni prezidentovi muži, kde se setkal s Hoffmanem – společně vytvořili odhodlané novináře, kteří pátrají po pozadí politických špinavostí.
Redfordovi přestávalo stačit, že hrál a podílel se na produkci; zatoužil po režisérské židličce. S režisérem Sydneyem Pollackem, s nímž natočil své nejdůležitější filmy, si dlouho rozuměl, ale nakonec se rozešli ve zlém, neboť měli rozdílnou představu o dalším hereckém směřování. Redford zatoužil mít celý filmový projekt pod plnou kontrolou, nebýt nikým dalším ovlivňován. Od osmdesátých let jednoznačně upřednostňuje režii coby nástroj své sebereflexe.
Hned režijní debut Obyčejní lidé, kde ještě nehrál, zatím plně pohlcen novou profesí, kterou musel zvládnout, mu zjednal oscarový lesk i diváckou přízeň. Redford, jenž sám sebe obsazoval do hlavní role zřídkakdy, přestal jako režisér jakkoli experimentovat s vypravěčskou strukturou, snažil se, aby příběh plynul co nejpřehledněji, aby vzbuzoval dostatek emocí, když líčil trable „všedních“ lidí, ať již se ocitali v jakémkoli prostředí a zápolili s jakýmikoli nesnázemi – například snímek Otázky a odpovědi vypráví o manipulacích, jaké šíří veliká a mocná média. A na každém záleží, zda se podřídí, či nikoli.
V dokumentu, který hojně používá vysvětlující komentáře a čerpá z dávných i relativně čerstvých rozhovorů s Redfordem, ze svědectví jeho spolupracovníků (včetně Pollacka) a znalců Redfordovy tvorby, nechybí početné ukázky z jeho nejslavnějších filmů. Vznikla tak působivá mozaika skládající výsledný Redfordův portrét. Zaznějí tu výstižná slova: „Má tu výjimečnou schopnost dělat víc věcí současně. Hrát, režírovat, vymýšlet, točit dokumenty, řešit sponzory, pomáhat granty nezávislým filmařům, životnímu prostředí i některým politickým zájmům.“ Mohli bychom shrnout, že Robert Redford se zasloužil nejen o film, ale také napomohl zvýšit povědomí o důležitosti a zranitelnosti přírody.
Původní plakát k dokumentu, který nyní uvádí ČT art, repro: archiv ČT
Robert Redford – Sundance Kid / Robert Redford – L’ange blond (Francie 2019, stopáž 55 minut)
Režie: Pierre-Henry Salfati
Uvádí ČT art 6. dubna ve 22:05 a 9. dubna ve 23:50.