Sčítání malých úspěchů covidu navzdory. Rok 2020 v české kinematografii

Byl to slabý rok. V textech a debatách o českém filmu toto bilanční tvrzení zaznělo už vícekrát. Jenže rok 2020 byl především nebývalý. Ještě v loňském únoru bylo možné těšit se z rekordně vysoké návštěvnosti tuzemských kin v roce 2019. Kdo v tu chvíli věděl, co mimo jiné kinematografii přivodí následná pandemie?
Hned několik čísel: v meziročním srovnání do kin přišlo vloni jen pětatřicet procent diváků – s tím, že řada evropských států hlásí propad ještě o hlubší. Ve Velké Británii příjmy ze vstupného spadly o 76 procent, v Itálii a Španělsku o 72 procent.
Česká kina jsou nadále zavřená, filmaři většinu roku 2020 bojovali o to, aby ministerstvo průmyslu a obchodu pochopilo, že jejich obor patří do záchranného programu Covid Kultura. Státní fond kinematografie v nastalé situaci dělal maximum možného. Některé premiéry i festivaly byly odloženy, jiné se konaly online. Například karlovarský festival proběhl v podobě náhradní přehlídky Tady Vary a naplánoval si ještě podobnou podzimní akci, kterou posléze musel zrušit. Pochmurná nálada provázela podzimní Febiofest s nízkou návštěvností, v náhradních prostorech a ve vynuceném novém termínu. Novému vedení festivalu tyto podmínky nedovolily plně předvést svou vizi. Anifilm se navzdory odkladu z jara na podzim úspěšně přesunul z Třeboně, která festival nedostatečně podporovala, do Liberce – a těsně stihl termín před uzavřením kin.

Další dopady koronavirové krize na kinematografii teprve pocítíme. Pravděpodobně se sníží množství ročně produkovaných filmů. Promění se globální rozložení distribučních sil ve prospěch VOD (čili streamů) v neprospěch kin, která se dokonce mohou stát minoritním prostorem speciálních uvedení. A může jich citelně ubýt. Tyto obavy nebo nejistoty teď tíží všechny zainteresované, i pokud se zrovna těší z nominací na výroční ceny za projekty, které si na roce 2020 vyvzdorovali.
Domácí sezóna
V Česku proběhly čtyři desítky premiér celovečerních filmů, tedy pokud mezi ně počítáme i distribuční premiéry, které se uskutečnily pouze online. Česká filmová a televizní akademie například pro potřeby udílení Českých lvů hodnotila 21 hraných celovečerních filmů, 14 dokumentárních filmů plus animované, televizní a krátké filmy.
Právě domácí filmy táhly letní návštěvnost českých kin. Způsobil to jednak výpadek amerických blockbusterů, jednak letitá důvěra tuzemských diváků ve zdejší tvůrce. Prvních pět filmů v žebříčku návštěvnosti náleží českým titulům. Jde o společný výsledek tří verzí dokumentárního filmu V síti, jemuž se tématem online sexuálních predátorů podařilo vzbudit mimořádný ohlas, dále trojice vztahových komedií Příliš osobní známost, 3bobule a Chlap na střídačku plus Šarlatána. (A to ještě snímky Havel a Bábovky následují na 11. a 12. místě žebříčku, čímž – podle svých kvalit zaslouženě – zaostaly za kasovními očekáváními.) Šarlatán Agnieszky Holland je zástupcem solidního mainstreamu s historickým svědomím – v centru má zajímavou, obecně neznámou postavou českého léčitele Jana Mikoláška. Nejširšímu diváctvu „stravitelně“ nabídl i queer motiv a oslovil ho zvládnutou, byť nijak inspirativní filmařinou.

Každý z těchto filmů měl jinou distribuční historii, každopádně šťastnější než například Žáby bez jazyka, českému filmu se vymykající snímek Miry Fornay o domácím násilí, nebo Alchymická pec, osobitý portrét Jana Švankmajera. Ty se na podzim přesunuly kompletně online a v kinech je běžní diváci neměli možnost vidět. Seriál #martyisdead, tedy původní české online tvorba, se dočkala povzbuzujícího ocenění v podobě mezinárodní Emmy.
Návrat sotva možný
Na okraji pozornosti pak (zatím) zůstávají úspěchy titulů jako Nová šichta. Dokumentární snímek Jindřicha Andrše vyhrál digitální ročník festivalu v Ji.hlavě a viděl ho tam bezmála jeden tisíc lidí, což by pro dokument (který není portrétem slavné osobnosti) bylo úspěchem samo o sobě. Na festivalové vavříny bude snad moct navázat ještě v distribuci v roce 2021 v kinech. Živě působící a technicky fungující, přestože narychlo zorganizovaný digitální ročník Ji.hlavy lze celkově považovat za úspěch.
Malým úspěchem byla také cesta animovaného dokumentárního filmu M E Z E R Y režisérky Nory Štrbové. Formálně zajímavý a navýsost osobní film je dialogem autorky s bratrem, který se kvůli zhoubnému nádoru přestává orientovat v prostoru a přichází o krátkodobou paměť. Premiéra proběhla v sekci Opening Scenes na (online konaném) festivalu Visions du Réel, který je nyní oknem české dokumentaristiky do světa. A následně se M E Z E R Y podívaly ještě na amsterodamský festival IDFA a vešly se také do nominací Cen české filmové kritiky. Tuzemský krátký film působí v posledních letech nadějně a životaschopně.

Odtud bychom se mohli odpíchnout i k dalším nadějím. Můžeme být zvědaví na vysokorozpočtový autorský film Il Boemo, který dokončuje Petr Václav. Na vhodný moment premiéry budou čekat s novými filmy Olmo Omerzu nebo Václav Kadrnka. Možná i dlouho připravovaný Zátopek Davida Ondříčka najde v mezičase svou optimální podobu a bude alespoň solidním biografickým mainstreamem jako letos Šarlatán. Snad čeští filmaři, jako i celá domácí kultura, koronavirové obtíže nejen „přestojí“, ale odrazí se – byť oslabení – i k nějakým novým impulsům. Doufat jen v návrat k předchozímu stavu by patrně bylo nerozumné i marné.
Autor je (především) filmový publicista a kritik.