Seriál neslučitelných protiv, který přesto stojí za vidění

Záběr ze seriálu Vychováni vlky
Jsou takoví umělí… Záběr ze seriálu Vychováni vlky, foto: HBO

Desetidílná produkce Vychováni vlky, jejímž showrunnerem je Aaron Guzikowski  a režisérsky se na ní mezi jinými podíleli Ridley Scott a jeho syn Luke Scott, zkoumá témata víry, rodičovství a lidskosti. Činí tak skrze tradiční žánrové mantinely science fiction, avšak svéráznou estetikou a ne zcela typickou strukturou vyprávění. Schopně pracuje s alegorií a s antickými symboly. Zdatně nakládá s potenciálem sci-fi, jemuž jsou vlastní úvahy o možné budoucnosti lidstva – a prostřednictvím nich seriál Vychováni vlky komentuje současnost.

Děj se odehrává na zdánlivě opuštěné planetě Kepler-22b, kam přiletí dva androidi, pojmenovaní Matka a Otec. Jejich tamním cílem je výchova šesti dětí, které Matka, díky moderním technologiím, uměle porodí. Na Zemi mezitím probíhá válka mezi rebelujícími ateisty a vládnoucí stranou věřících, jejichž víra připomíná křesťanství a zbroj křižáky, avšak Bohu říkají Sol a určitá specifika jejich náboženství narušují jednoduchou křesťanskou interpretaci. Androidi sami jsou ateisté a jediný, v koho věří, je jejich „stvořitel“, tedy člověk, jenž je sestrojil. Dětem se snaží vštěpit právě toto přesvědčení; jsou si jisti, že víra stojí za úpadkem lidstva a za tendencemi k násilí a omezenosti.

Planeta Kepler-22b je pustá a její podmínky jsou nehostinné. Děti postupně začnou umírat na neidentifikovatelné nemoci. Androidi jsou tím nuceni ke konfrontaci s lidskými emocemi jako je smutek a žal, či s pocity viny. Jímají je pochybnosti, zda za smrt dětí nemohou právě oni dva.

Záběr ze seriálu Vychováni vlky Záběr ze seriálu Vychováni vlky, foto: HBO

Již úvodní epizoda – jedna z nejlepších z celého seriálu – nastavuje výše naznačená dilemata. Divák je do děje vržen náhle, ihned, atmosféra je ponurá a sugestivní, nicméně děj se rozvíjí pozvolna. Určitá meditativnost a mysterióznost udržují zvědavost a pozornost. Vizualita a hudební doprovod jsou natolik působivé, že první divácká hodina nemá daleko k artovému filmovému zážitku.

Ale po pozvolném vstupu následuje v dalších epizodách nemálo akčních scén, v nichž se střílí a těla jsou různě masakrována. Na Keplera-22b totiž přiletí lidé a pozemský konflikt mezi věřícími a ateisty přitáhnou s sebou. Z počátečního vyjednávání se vyvine dlouhá bitva o dobytí panenské planety, která se navíc ukáže být zabydlená víc, než se původně zdálo. Vynořují se nová monstra, ale také postavy, které s dějem nečekaně zamíchají.

Aby však nebylo mýlky: Vychováni vlky více jsou komorní a konverzační záležitostí, než permanentním akčním spektáklem. Dílo kráčí v tradici seriálové produkce HBO, kdy se příběh rozvinuje pozvolna s dominancí dialogů či situací nesoucích psychologický či symbolický význam. V tomto toku se pak nečekaně zjevují kratší, o to však intenzivnější násilné scény.

Co dělá bytost lidskou?

Matka-android má až obsesivní pouta k dětem, o něž se stará. Jakýsi základní mateřský pud je v ní naprogramován, ovšem v určitých momentech je u ní možné pozorovat skutečnou lásku. Vztah jí několikrát donutí chybovat a neuvažovat o situacích racionálně, jak by jako robotka měla. Její původním účelem nebylo mateřství, nýbrž zabíjení; pouze byla „na děti“ přeprogramována. City jako láska samozřejmě mohou být chybami v systému, ale jak s přibývajícími díly pozorujeme, je pravděpodobné, že jakkoli umělá může robotická bytost sestrojená člověkem být, dát jí do vínku základní emoce povede k jejich postupnému rozvíjení, tedy potencionálně až k lidskosti.

Záběr ze seriálu Vychováni vlky Záběr ze seriálu Vychováni vlky, foto: HBO

Kapitán Marcus, hlava věřících, kteří brojí proti androidům, ostatně zažívá obdobné rozpolcení osobnosti. Původně byl vojákem ateistů, od dětství byl ve výcvikových táborech tlačen k agresi a násilí, má je v sobě zakořeněné. V průběhu seriálu dochází u Marcuse k přerodu od skeptika ve fanatického uctívače Boha, tedy ve zdejší mytologii Sola. Jeho proměna má svoji vnitřní logiku: ateisté jej vedli k potlačování emocí kvůli prokazování vlastní fyzické síly, touze po válečném vítězství a maskulinní dominanci. U vojáků vyznávajících Sola je krutost pro změnu cestou ke spirituální čistotě.

Ať láskou k dětem, anebo uctíváním Boha se člověk sice stává člověkem, avšak jedno i druhé vede k násilí. Lidskost ve Vychováni vlky znamená milovat tak moc, až se tou láskou stává člověk člověku vlkem. Dokonale jsou zde manifestována známá slova filozofa a spisovatele Jeana-Paula Sartra: Peklo jsou ti druzí.

Rozmělněná cesta

Bohužel seriál nenabízí jen zajímavé otázky. Je přetažený: děj tvůrci nasytili neskutečným množstvím opakujících se aktivit a sporů, často banálních a očekávatelných. Soustředěnější a kompaktnější tvar by celku slušel víc. Vychováni vlky trpí na brakové výstupy s klišovitými hláškami a některé momenty, jež chtějí být emočně silné, pukají dutým patosem. Akční scény kolikrát končí dřív, než začaly, aniž by divák prožil skutečné napětí. Sledovat všechny díly se vlastně vyplatí jen díky skvělým hereckým výkonům a jistotě, že se jednou až dvakrát za hodinovou stopáž objeví zajímavá pasáž.

Je to zkrátka zvláštní seriál. Začíná čtyřmi silnými epizodami, pak se rozmělní do opakujících se dramat s předvídatelnými zvraty. Zároveň je schopen z téhle bažiny vybruslit a přejít v silný závěr. Je to depresivní a chladná studie hranic mezi roboty a lidskostí, mezi vírou a prostou láskou k bližnímu, mezi ideologií a násilím, ale zároveň spektákl neštítící se brakovosti. Stejně jako jeho hlavní hrdinové, i sám seriál je dílem neslučitelných protiv. Přesto ho výrazně doporučuji. Navzdory scenáristickým chybám, nekonzistentnosti a slabšímu prostředku je Vychováni vlky jedna z nejoriginálnějších sérií současnosti.

Záběr ze seriálu Vychováni vlky Záběr ze seriálu Vychováni vlky, foto: HBO

Vychováni vlky / Raised by Wolves (USA, 2020, 10 epizod, celková stopáž 8 hodin 17 minut)
Tvůrce: Aaron Guzikowski, scénář: Heather Bellson, Aaron Guzikowski, Donald Joh, Karen Campbell, Sinead Daly, režie: Ridley Scott, Luke Scott, Alex Gabassi, Sergio Mimica-Gezzan, James Hawes, kamera: Ross Emery, Erik Messerschmidt, Dariusz Wolski, hudba: Ben Frost, Marc Streitenfeld, střih: Michael Ruscio, Christopher S. Capp, Jennifer Barbot. Hrají: Travis Fimmel, Abubakar Salim, Jordan Loughran, Amanda Collin, Ethan Hazzard, Winta McGrath, Aasiya Shah, Ivy Wong, Loulou Taylor, Munro Lennon-Ritchie, Niamh Algar, Garth Breytenbach a další.

Související