Plakátově zasmušilý playboy. Wallander v novém seriálu omládl, zatraktivnil a zploštěl

muž v černé kožené bundě, v pozadí mrakodrap
No může být ještě vůbec fotogeničtější? Představitel titulní role Adam Pålsson. Záběr ze seriálu Mladý Wallander, foto: Netflix

Wallanderovská série Henninga Mankella předcházela masivní oblibě takzvané scandinoir, vlny, kterou naplno odstartovala trilogie Milénium Stiega Larssona. Mankellův hrdina byl nesmírně populární zejména v rodném Švédsku, kde si v roce 2005 odbyl televizní debut. Mezinárodní popularity dosáhl tři roky poté, kdy se jeho příběhů chopila britská BBC, která notně posílila prvky temnoty a melancholie, a především do hlavní role obsadila znamenitého Kennetha Branagha. Ten detektiva z Ystadu proměnil ve zlomenou bytost zápolící s depresemi a alkoholem. Tvůrci sáhli ke specifickému kulturnímu mixu, když anglicky mluvící herce zasadili do švédských reálií. Výsledkem byl špičkový exportní seriál. Wallander se stal mezinárodní kriminalistickou hvězdou.

I když větší akcent na ponurost není úplně v souladu s přece jen lehčím a civilnějším tónem Mankellových románů, zmíněnému seriálu se podařilo zachovat vrstevnatost, sociální angažovanost, a hlavně psychologickou dimenzi knižních předloh. Wallander se snaží orientovat a pohybovat v citlivé tkáni měnící se švédské společnosti, ale i ve vlastní minulosti a ve svém duševním rozpoložení. Každý jeho dobře míněný čin spouští lavinu nepředvídatelných, často skličujících následků. Odhalení pachatele vždy přináší spíš bolest než úlevu.

muž jde potemnělou uličkou
I tohle je Švédsko. Podívejte se na trailer seriálu Mladý Wallander, foto: Netflix

Nová verze seriálu, kterou pod názvem Mladý Wallander produkuje streamovací impérium Netflix, rámcově vychází z Mankellovy tvorby, jmenovitě z povídkové antologie Pyramida (1999, česky 2016), která obsahuje povídku Wallanderův první případ. Britský showrunner Ben Harris tak představuje hlavní postavu coby začínajícího policistu, který dělá první kroky v profesní hierarchii. Žije sám v malém bytě, uprostřed problematické čtvrti Rosengård ve švédském Malmö, kde jsou na denním pořádku války gangů i dealování drog. Když tu velmi brutálním a teatrálním způsobem zemře před Wallanderovýma očima teenager, je zřetelné, že tu probíhá i podstatně temnější hra, jejíž nitky sahají až k jedné z nejbohatších rodin Švédska.

Tematický mix seriálu je velmi „wallanderovský“: problematické předměstí, sociální tenze mezi imigranty a neonacisty, konzervativci a liberály, ctihodní občané s podstatně méně ctihodnými třináctými komnatami… A mezi tím vším idealistický detektiv, který v touze vyřešit případ a uchránit spravedlnost padá do pastí, jež se podepisují na jeho těle i mysli. Netflix navíc respektuje výrazný styl verze BBC, pouze jej posouvá do cool neonové současnosti a dodává mu větší lesk hudební dramaturgií, v níž má výrazné místo svěží skandinávský pop.

Na první pohled Mladý Wallander vyhlíží jako trefa do černého. Výprava je působivá, kamera výtvarná, produkty nejmenované švédské automobilky zdobí skoro každý exteriérový záběr. Herecký talent Adam Pålsson typově do role zapadá skvěle, je zachmuřený a vypadá ustaraně, i když se směje. Rovněž výchozí dramatická situace, která reflektuje multikulturní identitu současného Švédska, nabízí utěšený prostor pro zvraty a vrstevnatý sociální kontext.

muž fotografující z auta Lovec beze zbraně. Adam Pålsson v titulní roli seriálu Mladý Wallander, foto: Netflix

Nic z toho však Mladý Wallander nezužitkuje nad rámec povinné dekorace. Při bližším pohledu se totiž nejedná o živou, vtahující detektivku, nýbrž spíš o matematický součet jinak fungujících elementů, ploché žánrové cvičení, které si je vědomé toho, jak má seriál o Wallanderovi vypadat na povrchu, ale nedokáže jít hlouběji pod něj. Společenská látka je degradovaná na dvojrozměrné karikatury gangsterů a kluků z okraje (zlí na straně zla vs. hodní na straně zla, které to táhne ke konání dobra), nejzámožnější švédská rodina, která se ocitá ve středu vyšetřování, působí jako špatná výpůjčka z Milénia Stiega Larssona. Její svébytná osobnostní chemie (tradice kontra inovace) navíc nedává příliš smysl a prozrazuje, jak účelově se podřizuje potřebám příběhu.

Od toho se odvíjí řada významných psychologických i příběhových mezer. V průběhu šestidílné série vzniká mimoděčný dojem, že policie v Malmö funguje výhradně na základě toho, s čím se zrovna intuitivně vytasí zelenáč Wallander. A vzhledem k tomu, že pro mladý policejní talent se vyšetřování prolíná s problémovou láskou a se žárlivostí, má samotné pátrání jankovitou podobu. Bohužel zkušenější divák severských detektivek může pachatele odhalit už ve druhém díle, protože Harris a jeho scenáristický tým pracují s mnohokrát užitým klišé, které navíc nedokážou oslnivě rozehrát.

Kvalitou Mladého Wallandera jsou tak spíš dílčí prvky – výprava, vizuál, hudba, vedlejší postavy v čele s vynikajícím cynickými šéfdetektivem Hembergem, který by si zasloužil spin-off mnohem více, než si Mladý Wallander zaslouží druhou sérii. Sám o sobě by možná začínající detektiv obstál, přinejmenším jako spotřební televizní zboží. Problémem ovšem je, že Wallander byl a je výjimečnou postavou, k jejímuž příběhu nový seriál nedokáže přidat nic zásadního. Působí spíše dojmem začátečníka, který se učí napodobovat manýry staršího, chytřejšího a charismatičtějšího kolegy.

Autor je filmový publicista a kritik, pracuje ve filmové distribuci.

Ben Harris Tvůrce seriálu Mladý Wallander, showrunner Ben Harris, zdroj: Curtos Brown

Mladý Wallander / Young Wallander (Velká Británie, 2020, 6 epizod, celková stopáž 4 hodiny 47 minut)
Tvůrce: Ben Harris, scénář: Anoo Bhagavan, Ben Harris, Ben Schiffer, Jessica Ruston, režie: Ole Endresen, Jens Jonsson, kamera: Gaute Gunnari, hudba: Matti Bye, střih: Erlend Kristoffersen, Tess Lindberg, Joakim Pietras. Hrají: Adam Pålsson, Leanne Best, Richard Dillane, Ellise Chappell, Yasen Atour, Jordan Adene, Richard Clothier, Sara Seyed, Lucy Akhurst, Jack Bandeira, Bart Edwards, Elham Ehsas, Joe Layton, Jim Sturgeon a další.

Související