Souhra navzdory rozdílům. Kapelo, hraj – film, který spojuje

Emmanuel Courcol se ve Francii prosadil nejprve jako herec, pak jako scenárista. Tři filmy sám režíroval. Ten nejnovější, tragikomedie Kapelo, hraj, patří ke komerčním i kritickým vrcholům jeho filmografie. Snímek nominovaný na sedm cen César ve francouzských kinech utržil přes osmnáct milionů eur (téměř půl miliardy korun).
Nejproslulejší skladbou francouzského komponisty Maurice Ravela je Bolero, inspirované stejnojmenným španělským tancem. Za svou chytlavost vděčí jednoduché struktuře. V osmnácti úsecích se s narůstající hlasitostí neustále opakují pouze dva melodické motivy. Během toho dochází ke střídání a kombinování různých nástrojů. Podobně je pojat film Kapelo, hraj, v němž orchestrace uvedené skladby hraje stěžejní úlohu. Dvě melodie jsou zde reprezentovány dvojicí sourozenců s odlišnou povahou, historií a sociálním zázemím.
Kýč se nekoná, naštěstí
Thibaut Desormeaux je uznávaným dirigentem z bohaté pařížské rodiny, který kvůli leukémii urgentně potřebuje transplantaci kostní dřeně. Při pátrání po vhodném dárci zjišťuje, že byl adoptován a kdesi má pokrevního bratra Jimmyho Lecocqa. Ten vyrůstal v mnohem skromnějších poměrech v průmyslové severní Francii, kde teď pracuje ve školní jídelně. Kromě genetické výbavy mají oba muži navenek společné už jen jedno – perfektní hudební sluch. Jimmy ve volném čase hraje na trombon ve vesnické dechovce, která se zrovna připravuje na celostátní soutěž a potřebuje kapelníka…
Nástin námětu by mohl budit obavu z předvídatelného kýče. Privilegovaný hrdina se díky vážné nemoci a setkání s tvrdou dělnickou realitou stane pokornějším a znovu objeví smysl bytí. Ačkoli k tomu zápletka svádí, film k citové manipulaci a patetickému udělování velkých životních lekcí naštěstí nesklouzne. Nejtíživější aspekty scénáře – Thibautův zdravotní stav, pravdu o adopci či první shledání obou bratrů – jsou „odbaveny“ během bryskního úvodu.
V následujících devadesáti minutách film s podobnou úsporností vypráví nikoliv o umírání, nýbrž o životě, respektive o schopnosti žít spolu navzdory odlišnostem. Emocionálním jádrem příběhu je komplikovaný vztah Thibauta a Jimmyho, kteří záhy zjišťují, že jsou si podobnější, než si kvůli třídním předsudkům byli ochotni přiznat. Režisér Emmanuel Courcol, který spolu s Irène Muscari a Oriane Bonduel napsal scénář, přistupuje k postavám bez stereotypizace.
Režisér Emmanuel Courcol přo natáčení, foto: © Diaphana Distribution
Naslouchej, komunikuj, uvažuj
Protikladnost bratrů vyprávění nedovádí do krajnosti a jejich proměna nepůsobí vykalkulovaně, protože není řízena zásahy osudu, ale je předurčena sociálním postavením. Thibaut (hraje jej Benjamin Lavernhe) na severu Francie objevuje svět v rozkladu. Fabriky se zavírají, pracovní místa mizí a lidé propadají zoufalství. Hudba je jednou z posledních radostí, které jim zbývají. Na nabídku, aby dirigoval vesnickou dechovou kapelu, protagonista kývne hlavně kvůli provinilému pocitu. Zatímco on vyrůstal v blahobytu, jeho bratr živořil bez vyhlídek na sociální vzestup.
Prostředkem sociální mobility, díky němuž se různé světy mohou prolínat, se zde stává právě hudba. Thibaut objevuje půvab dechovky a vrací se ke svým kořenům, z nichž byl adopcí vytržen. Jimmy (Pierre Lottin) si pak uvědomuje, že preference určitého hudebního stylu není výhradně věcí vkusu, ale i prostředí, v němž žijeme. Klasickou hudbou neopovrhuje, ale neměl dost příležitostí si vůči ní vypěstovat patřičnou citlivost. Setkání obou bratrů tyto společenské bariéry ruší. Také v soundtracku se mísí klasika s jazzem a francouzskými lidovkami.

Thibaut se svou vinu snaží odčinit i drahými dary, ale režisér z něj nedělá spasitele, který svého bratra přišel vytrhnout z bídy. Kapelo, hraj se vyhýbá oběma nejobvyklejším klišé podobných filmů: Není ani blahosklonnou sociální pohádkou, v níž by soukromé peníze vyřešily systémové problémy, ani adorací života v chudobě. Postavy zastupující různé třídy jsou si rovnocenné ve své opravdovosti. Na ní mají zásluhu jak Benjamin Lavernhe a Pierre Lottin v hlavních rolích, tak skuteční členové dechovky v rolích vedlejších.
Prostředí dechové kapely a kombinace profesionálních herců s naturščiky vybízí ke srovnání s ranou tvorbou Miloše Formana. Obdobný je i trapně humorný tón některých interakcí mezi zaskočeným Thibautem a jeho hostiteli. Courcol k svým hrdinům ovšem zaujímá méně sžíravý postoj. Kriticky se staví hlavně k systémovým příčinám nerovnosti, jako je proměna pracovního trhu a neschopnost státu na ni adekvátně reagovat. Přes odlehčenost vyprávění a zaměření na vztahová dramata snímek neztrácí ze zřetele sociální podtext.
Spíš než k Formanovi má proto Kapelo, hraj blízko k humanistickým sociálním dramatům Kena Loache: Nabízí ucelený obraz života lidí na společenské periferii a vyhýbá se falešné útěše. Courcol a Loach zároveň sdílejí přesvědčení, že komunikace, naslouchání (a hudba) mohou smazat zdánlivě nepřekonatelné rozdíly. Energický, humorem proložený film dokládá, že o podobných tématech lze vyprávět přístupně, a přitom nikoliv banálně. Formou, která osloví festivalové publikum i ty, kdo chtějí jen „feel good“ zábavu.
Není to možná stejné umění jako bezchybné provedení Ravelova Bolera. Ale v době, kdy je společnost – nejen ta francouzská – extrémně fragmentarizovaná a každý sveřepě brání svůj vlastní zákop, jde o umění, které potřebujeme více než kdy jindy.
Plakát k filmu, zdroj: Aerofilms
Kapelo, hraj / En fanfare (Francie, 2024, stopáž 103 minut)
Režie: Emmanuel Courcol, scénář: Emmanuel Courcol, Irène Muscari, Oriane Bonduel, kamera: Maxence Lemonnier, hudba: Michel Petrossian, produkce: Marc Bordure, Robert Guédiguian, střih: Guerric Catala, zvuk: Niels Barletta, Pascal Armant, Sandy Notarianni. Hrají: Benjamin Lavernhe, Pierre Lottin, Ludmila Mikaël, Jacques Bonnaffé, Sarah Suco, Olivier Brabant.
Česká premiéra 15. května 2025.