Urna s ostatky slavného spisovatele putuje směr Sicílie. Devadesátník Paolo Taviano režíruje
Ačkoliv tvorba Tavianových náleží ke zlatému fondu evropské kinematografie, nejnovější snímek Paola Tavianiho, který po skonu bratra Vittoria nadále tvoří, vstoupil do tuzemské distribuce prakticky nepovšimnut. Tak se jej pokusme z onoho „utajení“ vynést na světlo.
I po smrti Vittoria Tavianiho (1929–2018), jemuž jeho letos jedenadevadesátiletý bratr Paolo dedikoval svůj letos dokončený film Leonora addio, se opět vynořuje dramatik Luigi Pirandello, podle něhož italští bratři natočili několik filmů – u nás je asi neznámější povídkový Kaos (1984). Největší věhlas jim ovšem vynesl mistrovský průhled do mentality Sardů ve filmu Padre padrone (1977). Ostatně s tvorbou Tavianů bylo české publikum obeznamováno relativně dobře ať skrze uvedení v kinech nebo v televizi.
Název Leonora addio prý odkazuje k rané Pirandellově povídce, ve které důležitou roli zaujímá Verdiho opera Trubadúr, z níž zmíněné sousloví pochází (její hlavní hrdinka se jmenuje Leonora). Motiv povídky i opery z filmu vypadl, ale režisér jej v názvu ponechal, nejspíš pro jeho tajemnost. Snímek sám se rozlamuje do dvou částí: první, ta rozsáhlejší, pracuje s dobovými dokumentárními vsuvkami, začleňovanými do hraných výjevů, vesměs černobílých. Zachycuje – jakoby komentována samotným Pirandellem – nejen umělcova poslední léta jeho života od udělení Nobelovy ceny v roce 1934 až po skon v prosinci 1936, ale zejména umělcovy posmrtné osudy. Urna s jeho popelem byla nejprve – po pompézním státním pohřbu – uložena v Římě, po válce pak přestěhována na rodnou Sicílii. Její přemístění má na starosti bezejmenný úředník (Fabrizio Ferracano).
Urna má na Sicílii spočinout ve skalisku, jak si dramatik v poslední vůli přál. Převoz Pirandellova popela přesypaného do velké (staro)řecké amfory, jež byla uložena do objemné dřevěné bedny, provázejí bizarní, mnohdy tragikomické příhody pirandellovského ražení. Dějí se jak na veřejnosti a doprovázející úředník se s nimi musí potýkat, tak skrytě. Kupříkladu: Ačkoli byl slíben a naplánován letecký převoz, neuskuteční se, neboť pasažéři (nejspíš včetně kapitána) jsou pověrčiví a odmítli cestovat s „mrtvým“ na palubě. Ani cesta vlakem nejde hladce, protože bedna v jednom okamžiku zmizí – než vyděšený úředník zjistí, že ji karetní hráči použili coby podložku.
Obdobně na Sicílii dochází k trapnostem, o nichž však starostlivý úředník nemá tušení, přestože se vztahují ke slavnostnímu pohřbu. Tamní biskup (Claudio Bigagli) odmítá ostatky posvětit, neboť se nacházejí v pohanské nádobě – než se nalezne spásné řešení v přesunutí do rakve. Jenže k mání byla pouze rakev malá, takže děti přihlížející smutečnímu průvodu usoudí, že v rakvičce se musí skrývat mrtvý trpaslík. Ostatní přihlížející se v tu chvíli stěží ovládají, aby nevyprskli smíchy. Nebo: Jeden z vysokých církevních hodnostářů se svěří, že za svého mládí četl Pirandellovy texty potají – a poté se musel z takového hříchu vyzpovídat.
Na zvoleném vypravěčství je pozoruhodné, že do toku vyprávění Taviniani začleňuje – aniž by na to výrazněji upozorňoval – úryvky z řady italských filmů, které spoluvytvářejí jakési společenské panorama dokládající tíhu války i poválečné změny. Spatříme tak vražedné boje, jak je zachytili Roberto Rosselini v povídkovém dramatu Paisa (1946), Aldo Vergano ve snímku Slunce zase vychází (1946) nebo Valerio Zurlini v Bouřlivém létě (1959); problesknou „mírové“ ukázky z Antonioniho Dobrodružství (1960), z Manfrediho mlčenlivé a téměř nehybné milostné epizody ze snímku Nesnadná láska (1963) nebo Lattuadova Bandity (1946).
Jakýsi dovětek tvoří přepis jedné z posledních Pirandellových povídek Hřeb, natočený již výhradně v barvách. Dotýká se italských přistěhovalců v New Yorku (jejich odjezd z rodné země pochází z Tavianových Kaosu). Dospívající chlapec Bastianeddu (Matteo Pittiruti), obětavý číšník v otcově bistru i nadaný tanečník, bezdůvodně zavraždil holčičku. Spatříme vyšetřování případu, aniž ovšem dojde k jeho objasnění. Po propuštění z vězení začal Bastianeddu pravidelně navštěvovat pravděpodobný hrob oběti, neudržovaný, označený jen dřevěným křížkem. A činil tak až do vysokého stáří…
Leonora addio plyne pozvolna, vědomě se vzpírá dynamičtějšímu tempu, záběry režisér řadí v jakési uctivé souslednosti. Sem tam Taviani ovšem odkloní zrak od hlavní linie příběhu a s jistou poťouchlostí nechá kameru zaznamenat krátké drobné události, k nimž došlo bokem, třeba ve skupinkách diskutujících. Film nasnímali kameramani Paolo Carnera a Simone Zampagni (spolupracoval na několika předešlých dílech obou bratří) a mají výrazný podíl na promyšlených kompozicích, ať již se jedná o rozlehlé úřední prostory, v nichž lidská postava téměř zaniká, nebo o členité scenérie (viz vlaková sekvence, kde se kamera prodírá různorodou masou postávajících, sedících či polehávajících lidí, z nichž někteří ve stručnosti osvětlují své předešlé osudy). Nezřídka kamera ovšem jen prodlévá, nehybná, evokující neproniknutelnost dění a reality jako takové. Tomu můžeme rozumět i jako odkazu na Pirrandellův relativismus, na nejednoznačnost a rozporuplnost zalidněného světa, lidské existence, o níž italský spisovatel mistrovsky psal.
Plakát k filmu Leonora addio, foto: Film Europe
Leonora addio (Itálie, 2022, stopáž 90 minut)
Scénář a režie: Paolo Taviani, kamera: Paolo Carnera, Zampagni Simone, hudba: Nicola Piovani, střih: Roberto Perpignani. Hrají: Fabrizio Ferracano, Claudio Bigagli, Matteo Pittiruti, Nathalie Rapti Gomezová, Jessica Piccolo Valeraniová, Massimo Popolizio a další.
Premiéra: 6. října 2022.