Začali psát abecedu kinematografie. Proč filmy bratří Lumièrů zůstávají aktuální

Sledovat více než 130 let staré snímky z dílny bratří Lumièrů pořád stojí za to. Dokazuje to celovečerní dokument Bratři Lumièrové – Dobrodružství pokračuje, jenž představuje stovku zrestaurovaných minutových filmů, které doprovází zasvěcený komentář.
Dokument Bratři Lumièrové – Dobrodružství pokračuje navazuje na snímek z roku 2017, který se v českých kinech jednoduše jmenoval Bratři Lumièrové. Nový film lze přitom sledovat i bez znalosti předchozího. Oba nabízejí přehlídku zhruba stovky minutových snímků z katalogu dílny bratrů Augusta Lumièra (1862–1954) a Louise Lumièra (1864–1948), které byly pečlivě zrestaurovány. Nyní je proto vidíme ve špičkové obrazové kvalitě. Kromě hudby je doprovází komentář Thierryho Frémauxe, ředitele festivalu v Cannes, který se zároveň jako filmový historik průkopnickými snímky této bratrské dvojice dlouhodobě zabývá.
Právě historikův komentář slouží coby důležitý úvod nejen do praxe natáčení v úplných počátcích kinematografie, ale především do toho, jak se na díla bratří Lumièrů vůbec dívat a co v nich hledat. Nejde o suchopárný výklad, nýbrž o nadšený a obdivný komentář. Frémaux vychází z poznatků takzvané nové filmové historie, která na díla z počátků kinematografie nenahlíží jako na „primitivní“ pokusy, jež byly následně „překonány“ sofistikovanějšími a umělečtějšími uchopeními nového média. Naopak, současná filmová historie se snaží k takzvaným raným dílům přistupovat jako k autonomnímu období, jež mělo spoustu specifik, která se v následných etapách kinematografie už neopakovala. Raná kinematografie je fascinující jak filmy samotnými, tak způsoby, jak vznikaly, jak vyhlížely jejich projekce i tím, jak se o nich v té době psalo a mluvilo.
Dokonalí analfabeti
Frémaux si z řady různě pojatých historických zkoumání vybírá především ta, která se zaměřovala na estetické kvality raných snímků. V komentářích k jednotlivým snímkům se snaží ukazovat, v čem jsou dodnes „krásné“. Dokládá, že měly rafinovanou estetiku vycházející z formálních omezení daných technologií – natáčelo se na statickou kameru v jednom záběru, na černobílý materiál, bez zvuku a se stopáží omezenou na cca 50 sekund. Lumièrové a jejich kameramani přesto s těmito limity dokázaly natáčet různé formáty, vytvářet vynalézavé obrazové kompozice a působivé herecké akce. Nejde do takových detailů jako třeba historik filmového stylu David Bordwell, který v některých svých textech detailně rozebírá způsoby práce s prostorem uvnitř obrazu (tedy s mizanscénou) a s vedením divácké pozornosti prostřednictvím herecké akce a rozmístění objektů na plátně, nicméně Frémaux míří stejným směrem.
To, co je na filmech z dílny bratří Lumièrů uhrančivé a esteticky stimulující, podle něj souvisí s otázkami inscenace – kam postavit kameru, odkud kam vést pohyb postav po prostoru plátna a jakou dát celému výjevu dynamiku. Zároveň upozorňuje na to, že Lumièrové dodnes ovlivňují řadu tvůrců a tvůrkyň, kteří s filmovým vyprávěním pracují neortodoxně a vycházejí právě z delších statických záběrů. Snad nejlépe to vystihuje věta, kterou Frémaux ve filmu přímo cituje: „Pokud chcete zreformovat jazyk, jděte za analfabety“. Je však třeba dodat, že Lumièrové byli největšími analfabety filmu, protože žádná abeceda filmového média tehdy ještě neexistovala.

TikTok před 130 lety
Vedle toho Frémaux boří další mýtus spojený s Lumièry – totiž zjednodušený názor, že jsou otci „dokumentárního“ filmu, zatímco Georges Méliès je otcem filmu hraného. V katalogu snímků společnosti Lumière sice najdeme spoustu záběrů dokumentujících různé společenské události či přírodní výjevy a dopravní prostředky, zároveň v něm však figuruje mnoho vyloženě hraných inscenovaných scének, od gagů typu slavného Pokropeného kropiče po drama, kde císař Nero testuje jed na svých otrocích. A je tu dokonce i jeden pozdní snímek, kdy Lumièrové přímo imitují trikový film v Mélièsově stylu. Ostatně i jejich dokumentární tvorba je mnohem pestřejší, než by se mohlo zdát.
Průřez Bratři Lumièrové – Dobrodružství pokračuje je dělený na tematické podkapitoly, z nichž je zřejmé, že Lumièrové nechali své kameramany, aby natáčeli cokoli, co mělo divácký potenciál – najdeme tu výjevy hrajících si dětí, vojenských přehlídek, světových výstav i nemluvňat přetahujících se o lžičku. Jejich tvorbu lze využít i jako okno do éry, v níž tvořili. Nejen díky námětům, jaké si vybírali, ale i díky fascinaci pohybem – řada jejich filmů je založena na pohybu kamery umístěné na nějaký dopravní prostředek – vlak, loď nebo pohyblivý chodník.

Frémauxovi se rovněž daří ukazovat to, na co upozorňují i někteří jiní historici a jiné historičky: Krátké, jednozáběrové formáty, jež společnost Lumière vytvářela, mají hodně společného s dnešním trendem krátkých videí na sociálních sítí. K jednomu filmu canneský ředitel například říká: „Ano, už Lumièrové natáčeli videa s kočkami“ a v jiné souvislosti cituje jednu z prvních reakcí na kinematograf, podle níž „tu máme médium, díky němuž budou všichni moct zvěčňovat gesta a pohyby svých blízkých“. To ostatně Auguste a Louis Lumièrové sami dělali, jelikož mnohokrát zachytili své vlastní rodinné příslušníky.
Obě Frémauxovy celovečerní kompilace z dílny bratrů Lumièrových vybízejí především k dialogu s minulostí, jehož předmětem je něco, kolem čeho se točila celá lumièrovská produkce – otázka smyslu a působivosti kinematografie jako takové.
Plakát k dokumentu, zdroj: Film Europe
Bratři Lumièrové – Dobrodružství pokračuje / Lumière, l’aventure continue (Francie, 2024, stopáž 103 minut)
Scénář, střih, režie, vypravěč: Thierry Frémaux, hudba: Gabriel Fauré
Česká premiéra: 21. srpna 2025.