Začíná festival Film a architektura. Které snímky byste si neměli nechat ujít

Film a architektura
Snímek z filmu Nejlepší město na světě, foto: Film a architektura

1. Čandígarh – život v Corbusierově utopii

(2023, 84 minut, režie: Karin Bucher, Thomas Karrer)

Čandígarh Le Corbusierova utopie v indickém Čandígarhu, repro: ČT art

Evropská modernita v indické praxi. Jak se dnes žije lidem v indickém městě Čandígarh, které vzniklo v padesátých letech minulého století na zelené louce podle návrhu švýcarského architekta Le Corbusiera? Tuhle otázku si položili dokumentaristé a Le Corbusierovi krajané Karin Bucher a Thomas Karrer v esejistickém snímku, v němž prolínají historický vývoj „úřednického“ města s osobními příběhy jeho obyvatel. Ti město vzali za své a rádi hovoří o tom, jak je místní architektura a urbanismus denně ovlivňují. Zdá se, že se v Čandígarhu Le Corbusierovi podařilo vytvořit prostředí, jež úspěšně odolává zkoušce času.

2. Podnikatelský sen

(2022, 71 minut, režie: Marta Dauliūtė, Viktorija Šiaulytė)

Film a architektura Zakladatel švédského projektu Tech Farm miluje motivační citáty: Dream big!, foto: Film a architektura

Jak se žije ve švédské Tech Farm – tedy v kolektivním bydlení, sdíleném start-upisty, kteří jsou odhodlaní změnit svět k lepšímu a trochu na tom i vydělat? Vizionářský koncept, snažící se o posílení digitálního podnikání prostřednictvím sdíleného prostoru, v němž se mohou podobně smýšlející lidé navzájem učit a inspirovat, navštívily jemně skeptické litevské filmařky Marta Dauliūtė a Viktorija Šiaulytė. Přiměly obyvatele rozlehlého stockholmského bytu, aby si nasadili kamery na hlavu a zaznamenávali své zkušenosti. Diváci tak mohou sledovat zvláštní životy mladých a cílevědomých podnikatelů, kteří by nejraději chtěli pracovat čtyřiadvacet hodin denně a k přespání jim stačí mikroapartmá, kam se sotva vejde postel.  Víc není třeba než MacBook, iPhone a společná meditace v zenové místnosti…

3. Nejlepší město na světě

(2022, 56 minut, režie: Hans Christian Post)

Film a architektura Kodaň. Jde opravdu o nejlepší město na světě?, foto: Film a architektura

Kodaň se od sklonku osmdesátých let výrazně proměnila: ze špinavého a zadluženého průmyslového přístavu se stalo město, které se pravidelně umisťuje na vrcholu globálních žebříčků kvality života. Jenže zatímco ještě před dvaceti lety šlo o humánní a otevřené město, které bylo dostupné bezmála pro každého, postupně se z fotogenické Kodaně stala realitní bublina, kde jsou jsi všichni tak trochu podobní tím, jak jsou bohatí. Na krutou gentrifikaci a neoliberální proměnu městské krajiny Kodaně upozorňuje spisovatel a filmař Hans Christian Post v rozhovorech s architekty, aktivisty a umělci. Jeho varovnou bilanci lze vnímat jako příběh přenositelný na všechna prosperující větší evropská města.

4. Nekonečno podle Floriana Jurjeva

(2022, 70 minut, režie: Oleksij Radynski)

Film a architektura Kyjevský Létající talíř prochází obdobím radikálních proměn svého blízkého okolí, foto: Film a architektura

Ukrajinský architekt Florian Jurjev je mužem mnoha talentů; vedle výtvarného umění se intenzivně věnuje hudbě a sám vyrábí housle. V současnosti – ve svých více než devadesáti letech – bojuje spolu s mladými architekty a aktivisty za zachování své ikonické stavby: sídla Ústavu vědeckotechnických informací v Kyjevě (1964–1979), známé spíše jako „Létající talíř“. Objekt v podobě disku, který v minulosti sloužil jako přednáškový a koncertní sál, nyní chátrá a ohrožuje jej sousední megalomanský projekt obchodního centra vlivného investora. Postupující stavební práce na vedlejších pozemcích plíživě zhmotňují blížící se hrozbu přestavby Létajícího talíře i fatální propast mezi konzumem a kulturou.

5. Robin Hood Gardens

(2022, 90 minut, režie: Adrian Dorschner, Thomas Beyer)

Robin Hood Gardens Robin Hood Gardens manželů Smithsonových z roku 1972 dnes již nestojí, foto: Film a architektura

Londýnský bytový komplex Robin Hood Gardens byl brutalistický počin manželů Alison a Petera Smithsonových z roku 1972. Německý snímek architekta Adriana Dorschnera a publicisty Thomase Beyera zachycuje budovu padesát let od jejího otevření těsně předtím, než její existenci ukončila demoliční koule. Spolu s množstvím význačných architektů a teoretiků architektury (ve filmu hovoří mimo jiné i Richard Rogers, Charles Jencks a Denise Scott Brownová) se autoři snímku snaží ukázat význam manželů Smithsonových a zodpovědět otázku, zda byl komplex Robin Hood Gardens mistrovským dílem, anebo selhávajícím sociálním inženýrstvím.

Chcetě vědět, co se v rámci akce promítá dál? Podívejte se na další snímky do festivalového programu.

Související