Cesta všednosti a zázraků. Komiks Tillie Waldenové je osobitou poctou japonské animaci

komiks Tillie Waldenové Kam jsi zmizela?
Detail z komiksu Tillie Waldenové Kam jsi zmizela?, repro: ČT art

Od Tillie Waldenové (* 1996) u nás zatím byla publikována dvě rozsáhlá komiksová alba – autobiografické Piruety a civilní space opera Na paprsku. Autorka ovšem začínala útlými knihami zachycujícími spíše prchavé okamžiky a jemné nálady než propracované příběhy. I Love This Part je série několika desítek celostránkových panelů zachycujících okamžiky milostného vztahu dvou dívek z malého města. Hrdinky jsou přitom nakreslené v jiném měřítku než ostatní svět, takže výškou přesahují okolní krajinu. A City Inside je podobný příběh, tentokrát vyprávěný jako sen, možná vyvolaný hypnózou během terapie, jak naznačují úvodní stránky. Vyprávění se skládá především z konkrétních detailů a kulminuje procházkou fantazijním liduprázdným městem.

Artoulky Podívejte se na mapu Artoulek a vydejte se s námi na výlet!

Ve dvou právě jmenovaných, do češtiny dosud neuvedených titulů je znát, že Waldenovou zajímají prchavé nálady a že její styl nezastírá inspiraci japonskými komiksy z běžného života, jejichž vyprávění rovněž zachycují spíše plynutí času než příběhy odvozené od plnění úkolů a dodržování deadlinů. Tyhle vlivy jsou ostatně patrné i v Piruetách, soustředěných kolem zdánlivě rutinních krasobruslařských tréninků. V knize Na paprsku, která stylem připomíná romány Becky Chambersové, je tématem spíše hledání vlastního místa v různých kolektivech než objevování vesmíru. A totéž téma ostatně rezonuje i v autorčině nové komiksové sérii Clementine, odehrávající se ve světě zombie franšízy Živí mrtví.

komiks Tillie Waldenové Kam jsi zmizela? Dvě stránky z komiksu Tillie Waldenové Kam jsi zmizela?, repro: ČT art

Knihu Kam jsi zmizela? Waldenová publikovala roku 2020, vytvořila ji tedy až až po Piruetách a Na paprsku a zdánlivě jde o její nejvšednější komiks. Vypráví o dvou ženách, dospívající Bee a mladé automechaničce Lou, které společně cestují Spojenými státy. Jejich cíl se postupem času ustálí na městečku, kam chtějí zavézt zatoulanou kočku, kterou náhodou objevily. V patách ovšem mají dvojici mužů, kteří tvrdí, že jsou ze Správy silnic a dálnic, jenže na obyčejné úředníky vyhlížejí neobvykle démonicky.

české vydání komiksu Tillie Waldenové Kam jsi zmizela? Pohled do českého vydání komiksu Tillie Waldenové Kam jsi zmizela?, foto: Paseka

Road movie, respektive road komiks Tillie Waldenové je tedy opět příběhem o mladých hrdinkách, které nacházejí cestu k sobě navzájem a zároveň smíření s vlastními životními nejistotami a démony. Typické pro autorčinu tvorbu je i to, že ačkoliv běží o civilní komiks, „nestojí oběma nohama na zemi“ – naopak, postupně se začne vznášet do fantaskních, až pohádkových poloh, i když nikdy úplně neuletí…

Kresba má skicovitou linku, jakou od Waldenové již můžeme znát, i pro ni typické rozvolněné fázování obrazů, které připomíná japonskou mangu. Ovšem poprvé jde o celobarevné album. Zatímco předtím autorka pracovala s tlumenými, akvarelovými plochami jedné barvy přidané k černobílému základu, tady hledíme na syté barvy, většinou v odstínech červené, oranžové či fialové. Spolu se samotnou kresbou a s některými typickými detaily – kočky, pohyblivá snová silnice – je jasné, kým se Waldenová tentokrát inspirovala především. A pokud vám to jasné není, zkuste si ke čtení pustit nějakou hudbu od Joa Hisaišiho.

české vydání komiksu Tillie Waldenové Kam jsi zmizela? Pohled do českého vydání komiksu Tillie Waldenové Kam jsi zmizela?, foto: Paseka

Kam jsi zmizela? totiž evidentně skládá poctu Hajaovi Mijazakimu a studiu Ghibli. V jednom z interview se autorka vyznává z lásce k tomuto japonskému animačnímu studiu: „Zajímají mě spíš emoce než faktické okolnosti a líbí se mi, že v žádném filmu studia Ghibli se nikdy nic nezdůvodňuje. Nikdo se tu neptá ve stylu – Tak moment, můžou lidé v tomhle světě létat? Nebo co přesně je Totoro z ekologického hlediska? Nikdo nikdy neklade tyhle otázky. Prostě vám to prezentují jako součást světa a chtějí po vás, abyste přijali, že to tak je. To mám moc ráda.“

Přesně takhle se Waldenová staví i k drobným fantastickým úletům ve svazku Kam jsi zmizela?. Když chceme, můžeme si je interpretovat jako ztělesnění fobií a nejistého vztahu ke světu, který hrdinky v knize řeší. Samotný komiks nás ovšem nenavádí k tomu, abychom to dělali. Naopak, hrdinčina vzpomínka na tatínka, který ji v dětství nechytil při skoku ze stromu, nebo opakující se scény, v nichž Lou učí Beu řídit auto, přeneseně vypovídají o postavách a jejich vztazích víc než pekelní úředníci a čarodějné kočky, které svět obývají (a drze při tom popírají přírodní zákony).

obálka knihy Tillie Waldenové Kam jsi zmizela? Pohled na zadní stranu svazku Tillie Waldenové Kam jsi zmizela?, foto: Paseka

Fantaskní prvky tu spíše umocňují drama a dodávají světu, v němž se děj odehrává, nádech zázračnosti. Ten je osvobozující i hrozivý. A přesně to také přináší – osvobození i hrozbu. Dvojice pronásledovatelů, kteří se tváří jako úředníci, v podstatě ztělesňuje neurčité nebezpečí. Nevíme, co od nich čekat, takže čekáme to nejhorší – a to nejhorší se také dostaví v podobě jejich děsivě působících démonických schopností. Ale v této rozhodující chvíli se dostaví katarzní moment, kdy hrdinky osvobodí stejně nadpřirozená pomoc.

Ve filmech studia Ghibli se obvykle hrdinky do magických světů noří na delší dobu a hlouběji, kdežto Tillie Waldenová se jimi evidentně nechce příliš toulat. Stačí ji pootevřít dveře a nechat z nich zavanout lehký vánek zázračna. Ano, vyprávění by se bez něj asi obešlo – ale proč by vlastně mělo? Stejně jako v Mijazakiho filmech, ani tady fantazie nepotřebuje ospravedlnění.

komiks Tillie Waldenové Kam jsi zmizela? Obálka komiksu Tillie Waldenové Kam jsi zmizela?, repro: Paseka

Tillie Waldenová: Kam jsi zmizela?

Přeložila Lenka Bukovská. Paseka, Praha 2023, 320 stran, doporučená cena 399 korun.

Související