Chaos v hudebním průmyslu nahrává kreativitě, již předvedli Drake a Kanye West

Kanye West
Kanye West a jeho prezentace alba Donda v Atlantě, červenec 2021, foto: Universal Music Group

Zatímco West předtím desku fanouškům třikrát slíbil a třikrát nedodal, Drake ji pro změnu ohlásil jen pár dní před vydáním a nepropagoval ji ani žádným singlem. Chaotické uvedení desek takto významných tvůrců potvrzuje zmatek, který ve vydávání desek aktuálně panuje. Hudební průmysl postrádá strategii, jak to udělat nejlépe, a vypadá to, že pro každého hudebníka funguje něco jiného.

Zkuste se v tom vyznat

Když Kanye West v polovině července ohlásil vydání alba Donda na konec téhož měsíce, zavládlo v táboře jeho fanoušků nadšení, nicméně část z nich zachovávala střízlivost: West je notorický „slibovač“ a některé jeho ohlášené desky nikdy nevyšly – třeba Yandi z roku 2018, jejíž existenci potvrdili i redaktoři časopisu Fader, kterým ji rapper pouštěl údajně těsně před dokončením. Dva roky předtím se svět jeho alba The Life of Pablo dočkal až po několika odkladech, nicméně West desku tvrdohlavě měnil i po jejím vydání, což umožňoval formát streamovacích služeb. Posluchači se probudili a zjistili, že poslouchají jinou nahrávku než předchozí den.

Stadion Chicago 26. srpna 2021: fanoušci před stadionem, na němž Kanye West předvedl poslechovou party k albu Donda, foto: ČTK/ZUMA – Armando L. Sanchez

Skeptici měli tentokrát pravdu. West sice na konec července naplánoval obří „release party“ na stadion v Atlantě, kde desku pustil, ale následně se nestalo nic. Přestěhoval se do útrob stadionu, aby v improvizovaném studiu desku dokončil. Jenže ani po druhé prezentaci v Atlantě v polovině srpna ji nevydal. A týž scénář mělo uvedení v Chicagu 26. srpna. Album se na streamovacích službách však přece objevilo – stalo se tak 29. srpna. V týž den rapper oznámil, že se to událo bez jeho svolení (přesto nahrávka zůstává v oběhu).

Chaotické uvedení Westovy desáté desky nicméně dost možná pomohlo k jejímu zviditelnění – Donda v americkém žebříčku odstartovala na čísle jedna, nadto s nejvyššími prodejními čísly letošního roku. Podle médií West navíc vydělal na zmíněných třech „release parties“ sedm milionů dolarů jen tím, že pozval lidi na stadion, aby si poslechli nedokončenou desku.

Obal alba Donda Obal alba Donda, repro: Universal Music Group

Součástí kampaně nové Westovy desky byla i slovní přestřelka s Drakem, kanadskou superhvězdou a nejprodávanějším rapperem posledních let. Drake je považován za Westova žáka a nahrál s ním několik skladeb, nicméně se před třemi lety zapletl do rapové války s Pushou T, Westovým spolupracovníkem. Část tohoto souboje se odehrála i na ose West–Drake. Několik „verbálních šrapnelů“ vyslaných k Westovi je ostatně ke slyšení i na Certified Lover Boy, novince Drakea.

Drake o nové desce mluvil už vloni a hit Laugh Now Cry Later ze srpna 2020 měl být pilotním singlem. Drake od té doby vypustil několik dalších singlů a dva z nich doputovaly na vrchol amerického žebříčku, jenže album pořád nikde. Žádná z těchto singlových písní ani zmíněná Laugh Now Cry Later na albu Certified Lover Boy, které vyšlo 3. září, nakonec není.

Drake svoji šestou studiovou desku ohlásil pouhý týden před vydáním a hvězdné hosty prozrazoval světu na billboardech v amerických městech. Teprve když fanoušci desku našli na streamovacích službách, vypustil videoklip k písni Way 2 Sexy a tím z ní udělal pilotní singl. Ani tady netradiční strategie neuškodila – Drakeova novinka zlomila streamovací rekord v prvních 24 hodinách na Apple Music i na Spotify a Westovy nejvyšší letošní prodejní čísla přinejmenším zdvojnásobí.

Rapper Drake Rapper Drake, zdroj: archiv umělce

Systém v troskách

V časech před internetovou revolucí byl proces vydávání hudebních alb standardizovaný. Chystanou novinku ohlásil klipový singl s několikatýdenním předstihem a vydané album následně udržovaly při životě další singly. Byly v tom i praktické ohledy: Vyrobit fyzický nosič potřebovalo čas a ten se hodil i při koordinaci mediálního pokrytí nahrávky. Dopředu známý „pořadník“ rovněž dovoloval, aby si ti nejpopulárnější tvůrci s novými deskami nekonkurovali a každá z nich mohla dosáhnout na žebříčkové číslo jedna, štempl hvězdného statutu.

Tyto staré pořádky vzaly za své na začátku tisíciletí s nástupem digitální distribuce. Způsobila krizi hudebního průmyslu a s ní spojenou opatrnost nahrávacích společností. Album potenciální hvězdy nešlo do lisovny, dokud nemělo rádiový hit, což některé muzikanty donutilo chrlit písně, dokud se některá nechytla v hitparádách. Zrovna na téhle taktice se však dodnes nic nezměnilo – nejnověji ji zkusila R&B zpěvačka SZA, která nové písně umístila na Soundcloud.

Album už dávno není alfou a omegou hudebního průmyslu jako v časech vinylů a posléze kompaktních disků, které vydělávaly nejvíce peněz nahrávací společnosti i umělcům. Hudebníci nicméně ještě pořád cení album jako jistý druh uměleckého artefaktu a snaží se, aby se na alba soustředila pozornost. Zároveň však klidně takovou desku vydají bez předchozího ohlášení, jako to dělá třeba Beyoncé nebo právě Drake. První zmíněná ji navíc u posledních tří alb Beyoncé, Lemonade a The Lion King: The Gift doplnila i filmem, který zaručil, že z desky bude událost, jež zatlačí všechny ostatní informace v kulturní rubrice do pozadí.

Drakeovo album Poster se třemi počátečními písmeny Drakeova alba Certified Lover Boy, repro: Facebook – Drake

Už také neplatí, že nejočekávanější desky se vydávají v červnu – tak, aby se začaly poslouchat s nástupem prázdnin, a pak v listopadu – tak, aby ovládly vánoční trh. Velké novinky se dostanou na trh klidně i v létě, o to víc to platí v dalším covidem poznamenaném roce. Dalším zádrhelem jsou čekací lhůty v továrnách na vinyly, což je problém především pro kapely z indie scény, které spoléhají na prodeje „cool“ artefaktu v podobě LP desky. Z týdnů a měsíců se toto čekání vyšplhalo až na půl roku od odevzdání nahrávky.

Spousta velkých a očekávaných alb byla vloni a letos odložena kvůli nemožnosti vyjet na turné, což je často asi jediná konstanta současného hudebního průmyslu. A nejspíše také skutečný důvod, proč se Kanye West a Drake se svými neortodoxně zveřejněnými deskami potkali právě na konci letošního léta.

Související