Clint Eastwood předvádí, jak si lze přivydělat ve stáří  

poster
Dcera a otec. Alison Eastwood jako Iris a její otec, režisér a herec Clint Eastwood, coby Earl Stone ve filmu Pašerák, foto: Warner Bros.

Rovněž Eastwoodův Earl Stone takové zadání přijme: osaměle žijící samorost, tělem i duší oddaný své celoživotní vášni zušlechťovat květiny, vyřeší hrozbu exekuce tím, že přikývne na nabídku, aby převážel drogy, jejichž množství se posléze počítá na metráky. A policie – jmenovitě DEA neboli Národní úřad pro kontrolu obchodu s drogami, zosobněný zejména vytrvalým agentem Colinem (Bradley Cooper) – dlouho netuší, že právě on, nenápadný stařík, je oním stíhaným zločincem.

Bohužel rozkreslení ústřední postavy je vágní, zbavené niterného pnutí. V popisu hrdinova rodinného zázemí, které jej ze svého středu vyvrhlo (manželka, s níž se dávno rozvedl, ale i dcera mu nikdy neodpustily, že je přehlížel), prosvítá prvoplánový sentiment, završený příliš pozdním Earlovými prozřením, že nejdůležitější ze všeho je právě rodina. Však také za umírající ženou (výrazově rozplizlá Dianne Wiestová) přijede navzdory tomu, že se drogovému kartelu ztratí z dohledu, za což mu hrozí smrt.

trailer
Podívejte se na trailer k snímku Pašerák, foto a video: Warner Bros

Earl neřeší, že pašuje drogy, nepociťuje výčitky svědomí, dokonce se poveselí v přepychové mexické vile, která patří šéfovi kartelu (Andy García). Potěší jej pravidelná odměna, dosti vysoká na to, aby prospěl tu kamarádům, tu své vnučce, jíž přispěje na studia. Hlavní hrdina je Eastwoodem líčen coby člověk vstřícný a ochotný pomoci, vlastně ušlechtilý, byť jeho staromilské výrazivo, dnes vnímané jako nekorektní, může i v takových případech vadit (když se uvolí pomoci černošským manželům, jimž se porouchalo vozidlo, avšak oslovuje je jako negry). A je vskutku dojemný, když se v rodinném kruhu pokouší napravit dřívější selhání. Také jej polidšťuje nedůvěra k nejmodernější technice, třeba k mobilním telefonům, závislost na nich je mu proti mysli, stěžuje si, že lidé už nic neumí, jen spoléhají, že potřebné návody naleznou na internetu (a jsou bezradní, když se nedokáží připojit). Celkově je ovšem Earlova figura dutá, vyprázdněná, zbyl z ní toliko obal, jakkoli Eastwoodem umně rozpohybovaný a vyšperkovaný lakonickými průpovídkami.

Příběh je veden v několika souběžných liniích. Kromě Earla obhlédneme zákulisí drogového „podnikání“ a bezcitné mocenské zápolení v něm. Rovněž sledujeme počínání dlouho bezradné policie; ta přiměla ke spolupráci pouze jednoho z pěšáků účastných na obchodu s drogami. Oba tyto motivické letokruhy však podléhají četným klišé. Nakonec i neurvalé vrahouny dojme, když Earl vysvětlí své zmizení pobytem u umírající manželky a na jejím pohřbu.

Paserak Já nic, já řidič. Clint Eastwood ve filmu Pašerák, foto: Warner Bros

Eastwood zvolil až elegicky poklidné vyprávění. Vlastně vše – včetně pronásledování a policejních zásahů – jako by se odehrávalo zpomaleně, beze spěchu, s dostatkem času na poslech rozhlasových melodií během jízd, na rozmluvy, na společenské i rodinné podniky. Převažuje idylický obrázek, daný i výrazově bezpříznakovou kameramanskou prací Yvese Boulagera.

Spíše než za kriminální film lze Pašeráka považovat za melodramatickou romanci s nezbytným mravním ponaučením: v závěru protagonista doznává své skutky a přijímá trest, šťasten i za mřížemi, když se může věnovat svým milovaným květinám. Zcela tu chybí řekněme sebezpytná rovina, jaká dominuje v jiných dílech s tímto zaměřením, dejme tomu v hravě koncipovaném dramatu Chyť mě, když to dokážeš. Kdyby Pašeráka, tento veskrze zploštělý a vlastně alibistický snímek o víceméně kladném starci provozujícím kriminální činnost, nenatočil Clint Eastwood, zřejmě by kiny i médii prošel bez větší pozornosti.

Paserak Clint Eastwood natáčí film Pašerák, foto: Warner Bros

Pašerák (USA, 2018, 116 minut)

Režie: Clint Eastwood, scénář: Nick Schenk, kamera: Yves Bélanger, hudba: Arturo Sandoval. Hrají: Clint Eastwood, Bradley Cooper, Dianne Wiestová, Alison Eastwoodová, Michael Peña, Laurence Fishburne, Taissa Farmigaová a další.

Premiéra v ČR: 21. 3. 2019

Související