Film, který se ptá, zda panenka barbie obstojí jako symbol feminismu

poster
Ryan Gosling a Margot Robbie coby Ken a Barbie opouštějí růžový Barbieland vstříc skutečnému světu, foto: Warner Bros. Pictures

Varování: Text obsahuje spoilery. 

Z feedu sociálních sítí, kde jsou fotografie proháněny filtry, se často zdá, že všichni žijeme v designových a bezvadně naklizených domácnostech. Naše instagramové domovy se jeví být dokonalé. Jelikož ve skutečnosti dokonalí nejsme ani my, ani ti druzí, kteří své životy rovněž marně lakují narůžovo, často v nás vzbuzuje jak naše vlastní, tak cizí předstírání dokonalosti nelibé pocity.

Margot Robbie jako Babie na střeše svého domečku pro panenky ve snímku Barbie. Margot Robbie jako Babie na střeše svého domečku pro panenky ve snímku Barbie v režii Grety Gerwig, foto: Warner Bros. Pictures

A teď si představte svět, v němž kýžená dokonalost není ani nereálná, ani nedosažitelná. Dokonalé je v něm vše, a ještě k tomu nepřetržitě: Váš účes, dům, auto, přátelé, večerní párty, tělo, nohy, lodičky, nálada… A nadto je vše perfektně barevně sladěno – ještě o dost víc než na Instagramu (v tónech sytější či matnější růžové). Jste totiž Barbie a žijete si ve svém „feedu“ v Barbie Landu, vlastně Hollywoodu, jak prozrazuje nápis v krajině ve stylu právě toho hollywoodského. Se zdoláváním schodů z vašeho dokonalého domečku pro panenky si nemusíte dělat starosti, jelikož stejně jako panenky barbie, s nimiž jste si hrávali v dětství, jednoduše seskočíte dolů ze střechy domu jakoby nic. A to přímo do kabrioletu – samozřejmě růžového – a vyrážíte pozdravit přátele a užít si den, protože to je vaše životní poslání.

Všechno je natolik dokonalé, že ke svému životu nepotřebujete ani pít, ani jíst, jelikož – opět stejně jako vaše dětské panenky – nemáte žaludek.

Sice vás miluje Ken (Ryan Gosling), ale nepotřebujete ani jeho lásku, protože jako Barbie víte, že „dnešek je nejlepší den na světě a včerejšek byl taky, a zítřek bude taky takový – a stejně tak každý další den ode dneška až navěky věků“.

Celulitida a Birkenstock 

Jenže náhle se něco pokazí. Vaše nohy, dosud věčně připravené nazout lodičky na vysokém podpatku (jako pravá Barbie stojíte věčně na špičkách), se najednou dotknou patami země; na stehně se objeví celulitida a hlavou létají myšlenky na smrt. Dokonalost je tatam a vy si společně s Barbie lámete hlavu, co se to zvrtlo. Nezbývá než namísto lodiček nazout pantofle značky Birkenstock a vydat se na dobrodružnou výpravu do reálného světa, do státu Kalifornie, až do sídla firmy Mattel. 

A jen tak na okraj, když se nad tím zamyslíte – pohodlné letní sandálky se zdravotní stélkou od německé firmy Birkenstock, které se v posledních letech staly masovým trendem napříč pohlavími a národnostmi, jsou vděčným symbolem ženské emancipace. Čínská bandáž, popelčin střevíček nebo jen nepohodlné lodičky na vysokém podpatku formovaly po dlouhá léta ideál krásy ženských nohou. Trend unisex zdravotní boty – ona vhodná obuv na dlouhou cestu z Barbie Landu do Kalifornie – skvěle zapadá do universa režisérky, scenáristky a herečky Grety Gerwig (* 1983). 

Scéna z filmu Barbie. Scéna z filmu Barbie, foto: Warner Bros. Pictures

Filmařka se do nynějšího boje za rovnoprávnost pohlaví trefuje originální společenskou satirou. Příklad: Když Barbie, prožívající existenciální krizi, prohlásí, že už si nepřipadá dost hezká, vystoupí z příběhu vševědoucí vypravěč, voice over, který publiku v humorné „poznámce určené pro tvůrce filmu“ sdělí, že, aby Barbie mohla pronést repliku o nedostatku krásy, nemůže ji rozhodně hrát Margot Robbie. Nebo když si jiná Barbie uleví nadávkou, ozve se namísto vulgárního výrazu vypípnutí a přes ústa postavy se objeví label Mattelu upozorňující na cenzurovaný obsah – barbie od Mattela totiž sprostě nemluví. A ještě jeden: Když ostatní obyvatelé Barbie Landu – barbíny a kenové – přejí hlavní Barbie šťastnou cestu do skutečného světa, namísto „bon voyage“ ji vyprovází slovy „Pozor na celulitidu!“.

Taneční party v Barbie Landu. Margot Robbie jako Barbie ve snímku Barbie. Taneční party v Barbie Landu. Margot Robbie jako Barbie ve snímku Barbie, foto: Warner Bros. Pictures

Vzhůru do Kalifornie!

To, že se divák/divačka vydává společně s Barbie do současné Kalifornie, slouží režisérce Gerwig jako funkční zcizující rámec. Je to přesně obráceně než v muzikálu Čaroděj ze Země Oz (1939) – na nějž se filmařka formálně i obsahově odvolává. V této klasice divák/divačka společně s Dorotkou (Judy Garland) putuje po žluté cestě z Kansasu do Ozova snového světa plného létajících opic a dobrých i zlých čarodějnic. Ve snímku Barbie, který má s Ozovým světem společnou zcela přiznanou kulisovost daného světa, je tomu naopak. Z dokonalého růžového světa barbín se s Barbie a s Kenem přesouváme na kalifornskou pláž, na niž ovšem pohlížíme jejich očima. 

Jinými slovy: Nejprve tvůrci představí Barbie Land, lokalitu, kde je dennodenně oslavována ženskost a vrcholné politické a veřejné pozice zaujímají výhradně ženy-barbie, zatímco muži-kenové marně hledají svoji společenskou pozici. Načež přicházíme do „naší“ známé reality, po staletí formované patriarchátem. A právě na tohle uspořádání můžeme najednou, společně s Barbie, nahlížet jako na uměle zkonstruovanou hierarchii. A spolu s Kenem odhalovat její – pro keny do té doby nepředstavitelné – výsady, jež patriarchát mužům skýtá. Ken zjišťuje, že v kalifornských ulicích k němu, coby k muži, vzhlížejí ostatní muži i ženy s respektem. Vše se to nadále děje s notnou dávkou ironie a nadsázky. Ken si například ve školní knihovně půjčuje odbornou literaturu pojednávající o patriarchátu či zkouší přimět lékařku, že jako muž – v Kalifornii výsostně vážený a uznávaný – může operovat pacienta i bez medicínských znalostí.

Margot Robbie coby Barbie v komedii Barbie. Margot Robbie coby Barbie v komedii Barbie, foto: Warner Bros. Pictures

Když se Barbie z Kalifornie vrací zpět do své růžové reality, veze s sebou dvě Kaliforňanky – mámu s dcerou, Glorii (America Ferrera) a Sashu (Ariana Greenblatt). A zatímco pro teenagerku Sashu představuje panenka barbie jednoznačnou brzdu feministického hnutí, jež boj za práva žen vrátila o padesát let zpátky, její matka Gloria, sama zaměstnaná ve firmě Mattel, má k barbínám komplikovanější, ale každopádně vřelejší vztah. Jsou pro ni symbolem oslavy ženskosti, osvobození se od nuceného hraní si s panenkami–miminy na mámu. Avšak kvůli jejich dokonalým plastovým tělíčkům rovněž zakouší pocity vlastní nedostatečnosti, s nimiž se vyrovnává jakýmisi voodoo praktikami, jež jsou u Barbie (Margot Robbie) příčinou právě oněch myšlenek na smrt, plochých nohou a celulitidy. 

Ken to vzal do svých rukou

Barbie při návratu do Barbie Landu nadšeně Glorii se Sashou vypráví o tamní ženské svrchovanosti. Jenže návrat přináší šok. Ken, který se do Barbie Landu vrátil o něco dřív, stihl další keny okouzlit myšlenkou patriarchátu. Převzal moc nad zemí, nyní Kendomem (Královstvím kenů) a ženy okouzlil tak, aby nadšeně sloužily mužům. Omamného područí zůstaly ušetřeny pouze Barbie, Gloria, Sasha a takzvaná Divná barbie (Kate McKinnon), kterou její majitelka kdysi těžce pochroumala a Divná barbie proto neustále dělá provaz, obličej má pomalovaný fixami a vlasy nosí nepravidelně ostříhané nakrátko, jak už to děti, které z hraní si s panenkami vyrostly, dělávají.

Divná barbie (Kate McKinnon) ve feministické satiře Barbie Divná barbie (Kate McKinnon) ve feministické satiře Barbie, foto: foto: Warner Bros. Pictures

Jak barbíny osvobodit? Ze znevýhodněného postavení žen, jež samy nereflektují, vede jediná cesta: musí si uvědomit, že žijí v područí kenů, aby mohly podniknout revoluci. A tak začíná Gloriina feministická osvěta, která obyvatelkám Barbie Landu navrátí ztracenou moc. Emancipace spočívá především v uvědomění si všemožných protichůdných požadavků, jež společnost na ženy klade: Musíš být dobrá máma, ale nesmíš jim připomínat jejich matku a nesmíš příliš mluvit o svých dětech. Musíš být krásná, ale ne moc, aby na tebe ostatní ženy nežárlily, protože ženy musí držet pospolu. A tak dále. Je to nakonec ženská síla, díky níž barbie znovu převezmou vládu nad zemí. 

Kenové však nezůstávají pozadu. Uvědomují si, že jsou kenough (z anglického ken a enough), tedy dostateční. Že tak, jak jsou, nejsou občany bez statusu a nemusí zoufale pátrat po smyslu své existence. V poznání své vlastní hodnoty, bez nutnosti přijímat společností diktované role, nacházejí, obdobně jako barbie, svobodu. Přijetí sebe sama s veškerou nedokonalostí se v Barbie stává ústředním motivem. 

Ryan Gosling jako Ken ve snímku Barbie. Ryan Gosling jako Ken ve snímku Barbie, foto: Warner Bros. Pictures

Přičemž ono sebepoznání, sebepřijetí by nakonec mohlo a mělo přinést úlevu všem, kteří se k němu odhodlají. Ve filmu Barbie takové odhodlání představuje pro hlavní hrdinku zejména přijetí sebe sama jako ženy, která se po svém vyrovnává s vlastním – teď už lidským – tělem, sexualitou i se vztahem s matkou, tedy autorkou panenky barbie Ruth Handler (Rhea Perlman). 

Panenka barbie jako symbol feminismu?

Co tím feministickým metanarativem chtěl tvůrčí kolektiv – kromě Grety Gerwig také Margot Robbie, autorka námětu, a spoluautor scénáře (a manžel Grety) Noah Baumbach – vlastně říct? Předně kladou otázku: Může barbie, panenka s nelidsky dokonalým tělem, jejíž vznik se časově překrývá s takzvanou druhou vlnou západního feministického myšlení (například s Druhým pohlavím Simone de Beauvoir), obstát coby symbol feminismu? Ve snímku se v tomto kontextu objevují mimo jiné narážky na to, že těhotné a jinak nonkonformní barbíny firma Mattel kvůli „jejich nevhodnosti“ nakonec stáhla z prodeje. V podobném duchu Barbie při setkání se starší ženou v Kalifornii obdivuje její krásu, jelikož se dosud se žádnou takovou bytostí nesetkala, neboť barbíny-babičky Mattel rovněž nevyrábí. Rozhřešení sporu ohledně symboliky panenky barbie, který mezi sebou vedou Gloria se Sashou, nicméně zůstává na divácích. Barbie tak spíš vybízí k vlastnímu zamyšlení se nad vztahem k panence, která se už přes šedesát let těší popularitě u dalších a dalších generací dětí.

Generační střet Glorii a Sashy o barbie, ústící v respekt k odlišnému názoru, může sloužit jako odrazový můstek k tomu, že u Barbie si na své přijdou jak mámy, tak jejich dcery. Ale nejen ony! Greta Gerwig drží prst na tepu doby s neuvěřitelnou lehkostí. Ve své společenské kritice je umně trefná, cast je barevný a své si tu mohou najít mladí, staří, i ti mezi tím, krásní „divní“, zkrátka lidé různých národností, barev pleti i konfekčních velikostí. A takový příběh je v dnešní – často generačně, genderově a jinak vyostřené – společenské debatě potřeba.

Plakát k filmu Barbie Plakát k filmu Barbie, foto: Warner Bros. Pictures

Barbie (USA, 2023, stopáž 113 minut)

Režie: Greta Gerwig, scénář: Greta Gerwig, Noah Baumbach, kamera: Rodrigo Prieto, hudba: Mark Ronson, Andrew Wyatt, střih: Nick Houy. Hrají: Margot Robbie, Ryan Gosling, America Ferrera, Kate McKinnon, Simu Liu, Issa Rae, Will Ferrell, Rhea Perlman, Hari Nef, Alexandra Shipp a další.

Česká premiéra: 20. července 2023. 

Související