Franz Kafka má obavy. Strach rozežene smích jeho sester nebo křídla superhrdinky kavky

Z představení Franz a Kavka v Divadle Na zábradlí
Franz a jeho sestry. V popředí Anežka Kubátová, vzadu vlevo Lucie Flemrová, vpravo vzadu Barbora Kubátová, foto: DNz – KIVA

Čekáme ve foyer. Dětské švitoření přeruší písnička zpívaná Anežkou Kubátovou, Barborou Kubátovou a Lucií Flemrovou. Herečky se nám představí jako Ottla, Elli a Valli. Vedou nás do svého pokoje, kde nás seznamují se svým starším bratrem. Ten bojácný chlapec je Franz Kafka a mohli bychom si myslet, že příběh bude hlavně o něm. Nenechme se mýlit! Franzovo úzkostné vidění světa rozhání smích a dobrá nálada sester – a když ani ty si neví rady, přiletí na pomoc kavka.

Inscenace Franz a kavka nestojí na klasickém příběhu. Jde o sled situací a obrazů, který skrze postavu Kafky pojmenovává téma strachu a obav. Tvůrci jako průvodkyně inscenací volí sestry, z nichž vyzařuje optimismus a dobrá nálada. Inscenace tedy není ponurá jako obavy malého chlapce. Především Ottla je přetváří do hravých a zábavných etud. Právě tento princip je vítaný. Inscenace strach tematizuje, ne však v jeho tíživosti. Sestry zde jsou nositelkami poselství: „Franzi, můžeš mít strach, ale strach nesmí mít tebe!”. Tuhle promluvu si z divadla neodnáší pouze děti, nýbrž i dospělí.

Z představení Franz a Kavka v Divadle Na zábradlí Sestry rády čaj, kávu, kanapíčko a klevety. Zleva Lucie Flemrová, Anežka Kubátová a Barbora Kubátová; za nimi Franz v nadživotní velikosti, v této loutce je „schovaná“ Klára Koula Kleplová. Z inscenace Franz a kavka v Divadle Na zábradlí, foto: DNz – KIVA

Franz a kavka dětského návštěvníka nepodceňuje. Pozornost poutají rytmické písničky, přičemž Lucie Flemrová ovládá hru na kontrabas, housle a klavír. Výraz hereček, mluva i celkový přístup k budování jednotlivých obrazů nejsou infantilní. Daří se snoubit divadelní jazyk atraktivní pro malého diváka se „vzkazy“ určenými divákům dospělým – ti se mohou těšit ze slovních kafkovských hříček typu „Nasadila jsem ti brouka do hlavy” nebo „S tím uděláme krátký proces“.

A čeho se tedy Franz bojí? Sněhu kupícího se do velké hroudy. Sněhové hromady na jevišti jednoduše ožívají, když si na sebe herečky přehodí bílé prostěradlo v komickém houpavém postoji. Strach z Černého moře schovaného v konvici se překonává snadno – Ottla, Elli i Valli milují popíjení kávy a klevetění na kanapi; obava z utopení se vypije rychleji, než by Franz čekal. Ten se dále obává třeba labutí, tmy nebo (jak jinak) brouků. Mít takové sestřičky kolem sebe by chtěl každý. Ale i tato vynalézavá čiperná děvčata někdy potřebují se záchranou bratra pomoci. Přilétá tedy kavka. Postava, díky níž divadelní tvar nabírá pohádkovou, nadpřirozenou atmosféru. Je to totiž Super kavka. Superhrdinka v podobě kavky propojuje dobu spisovatele s dobou dnešních dětí. Vtipné a funkční.

Z představení Franz a Kavka v Divadle Na zábradlí Příští spisovatel. Z inscenace Franz a kavka v Divadle Na zábradlí, foto: DNz – KIVA

První počin Divadla Na Zábradlí připravený pro dětské publikum odráží profil scény, která repertoár nestaví na podbízivém divadelním jazyku. Proto Franz a kavka není písničkovou estrádou. Naopak: podtitul inscenace – Kabaret pro intoše od 4 letje poměrně výstižný.

Divadlo Na zábradlí, Praha – Jiří Jelínek, Tereza Lexová: Franz a kavka

Režie: Jiří Jelínek, dramaturgie: Tereza Lexová, scénografie: Barbora Čechová, hudba: Tomáš Alferi
Premiéra 26. ledna 2024.

Související