Sluha dvou pánů v Brně stojí za návštěvu především díky výkonu Viktora Kuzníka

Sluha dvou pánů je hra Carla Goldoniho, která se v českém prostředí hojně inscenuje. O její popularitu se v posledních dekádách zasadil především Miroslav Donutil, který v pražském Národním divadle ztělesnil hlavní roli v šesti stovkách repríz! Nyní Národní divadlo v Brně tuto komedii nastudovalo v režii svého ředitele Martina Glasera.
Hned na úvod lze říct, že se brněnským tvůrcům podařilo na repertoár nasadit titul atraktivní, ve tvaru, který nenáročného diváka uspokojí a náročného až na pár okamžiků neurazí. Hlavním plusem a magnetem inscenace je výkon Viktora Kuzníka, jenž ztělesňuje Truffaldina. Ostatně hra Sluha dvou pánů stojí především na této postavě.
Truffladino je hybatelem děje, strůjcem zaplétání a rozplétání příběhu. Viktor Kuzník tu dostává možnost ukázat svou pohybovou plasticitu, schopnost přirozeného fungování ve stylizovaném projevu jak fyzickém, tak mluveném. Pohybové až akrobatické kreace vychází z podstaty commedie dell’arte a sedmadvacetiletý herec je předvádí s lehkostí a nenuceností během dialogů. Jeho pohybová tvárnost podporuje komické situace.

Tvůrci se rozhodli vykreslit Truffaldina smířlivě. Kuzník jej hraje jako naivního mladého chlapíka. Zvolené interpretaci napomáhá především úprava hlasového projevu připomínající nevěřícné a nechápající dítě. Hlas je měkký, houpavý a herec jej ve stylizovaném tónu udržuje v celkové délce inscenace. Ve třetí hodině může užitý verbální projev tahat za uši, bude to však, předpokládám, otázka subjektivního vkusu diváka. Kuzníkovi se daří balancovat na hraně mezi funkční stylizací a pitvořením až zesměšňováním. Má cit pro hyperbolizované gesto a svým konzistentním výkonem vytváří sympatického hravého hrdinu.
V principu typů commedie dell’arte se daří tvarovat další postavy. Petr Kubes coby Pantalone de Bisognosi chce vypočítavě a za každou cenu dobře provdat svoji dceru, ale herec v postavě nachází také měkkost a směšnost. Výrazná je Tereza Groszmannová jako služka Smeraldina. Chůze a především hlasový projev je chvílemi až záměrnou karikaturou. Postava Smeraldiny nadsazená gesta snáší a představuje jakýsi živý glosář veškerého dění. Nicméně nezodpovězenou otázkou pro mě zůstává volba obsadit do role služky Smeraldiny a sluhy Truffaldina generačně rozdílné herce. Vzhledem k povaze celkového uměleckého tvaru i vztahů mezi postavami to ovšem nevnímám jako rušivou překážku, ale ani jako důležitý interpretační posun. Florindo Aretusi ožívá ve výrazné chůzi Ivana Dejmala: herec vytváří pohybem i modelací hlasu typ „borce s dobrým srdcem”.

Upoutá vizuální koncepce. Scéna je zahalena do pastelových barev v tónech růžové a tyrkysové. Jevišti dominuje velká kostka, plně využívaná; ostatně motiv tvaru kostky se v celku scény opakuje. Viz „orchestřiště”, zaplněné molitanovými kostkami. Měkoučký bazének představuje mimo jiné i vodní plochu, především však slouží k podpoře komických situací. Jenže potenciál tohoto výrazného scénografického prvku není využit naplno. Pohled na molitanové kostky diváka dráždí a v napětí čeká, kdy do nich některá z postav skočí šipku nebo jak jinak bude s molitanem funkčně nakládáno. Jak hravé jsou postavy, tak mohlo být hravě nakládáno i s materiálem.
Brněnský tým si byl dobře vědom, jaký titul nasazuje, proč a pro koho. Stylizace projevu postav není eskalována do experimentu, ale drží se v konvenčních hranicích měšťanské komedie, aniž by se sklouzávalo do parodizující „řachandy”. Tvar je tedy vstřícný pro většinového diváka, však také v hledišti většinově zaznívá smích. Inscenace neklade silné nároky na pozornost, zároveň není pojetím prostoduchá, i když místy do dialogu či gesta prosákne podbízivý vtípek. Osobně mi hodně vadí využívání laciného a hlavně lascivního humoru k rozesmávání publika. Mělo by mít dnešní divadlo, tím spíš takové, které v názvu nese přívlastek „národní“, ambici pěstovat v publiku důmyslný smysl pro humor? A co vůbec ovlivňuje komediální vkus společnosti? To už jsou však otázky pro jiné úvahy a texty…
Plakát k inscenaci, repro: NdB
Národní divadlo Brno, Brno – Carlo Goldoni: Sluha dvou pánů
Režie a úprava textu: Martin Glaser, překlad: Eva Bezděková, dramaturgie: Hana Hložková, scéna: Petr Vítek, kostýmy: Martin Chocholoušek, světelný design: Martin Špetlík.
Premiéra: 19. ledna 2024