V Jihočeském divadle zachraňují náš národní poklad – Budvar!
„Budvar je tekuté zlato. Přijde den, kdy se objeví na státní vlajce.” Pro zachování národního pokladu jsme ochotni udělat téměř cokoliv. Inscenace Jihočeského divadla nazvaná Velká vodní loupež je satirickou komedií ukazující až směšnou adoraci českého piva, atributy čecháčkovství, ale přítomen v ní rovněž je problém klimatické krize.
Po úzkých schodech stoupám do hotelu Malý pivovar, kousek od českobudějovického náměstí. Po předložení vstupenky přistane na stole orosená třetinka s točenou vychlazenou dvanáctkou. Díky prostředí, „welcome drinku“ i zvuku akordeonu se rychle a přirozeně buduje hospodská atmosféra. Od počátku akce nese nádech laskavé nadsázky. Přesouváme se do místnosti, v jejímž čele stojí starý výčep měděné barvy.
U stolu se scházejí čtyři štamgasti. Vzorek klasické české hospody. Postarší „kapitán“ skupiny Jiří Untermüller, dělník Jan Hnilička, Pavel Oubram s ponožkami v sandálech, v reklamním tričku a s mikinou kolem pasu, a Jakub Koudela v džínové vestičce s nášivkami jako rváč s lehkým náckovským světonázorem. Postavy jsou plakátové typy a herci k nim přistupují se značnou nadsázkou – jako k celému příběhu.
Do svého rodného města přijíždí Standa Ječmínek (David Krchňavý). Ministerský úředník přináší zprávu, jež bujarou náladu rozežene. Zápletka příběhu se odvíjí od naprosto nepřípustné události: Budvarský pivovar se má prodávat! Důvodem je kritický nedostatek vody. Bez vody nebude pivo. Bez piva nebude šťastný štamgast. Proto se skupina milovníků Budvaru rozhodne k záchranné misi hraničící s nezákonnou činností. Účel světí prostředky. Mise splněna, Budvar bude možná jednou viset i na státní vlajce!
Text Terezy Verecké (* 1985) pracuje se silnou nadsázkou. Přes tuto perspektivu nahlíží postavy i příběh. Stylizací se podařilo do druhého plánu dostat aktuální téma klimatické krize. Nejen nedostatek vody je jejím důsledkem. Jednoduchým principem vysílání televizních událostí se k publiku dostávají zprávy typu „Přemnožené kobylky útočí”, „Záchranné složky hledají zmizelý kontinent, Austrálie stále v intenzivním pátrání”. Hybatelem zápletky je tedy dopad klimatické změny, ale téma není přítomno dotěrně, s plakátovou apelativností. Propojení závažné tematiky a humoru, srozumitelného nejen milovníkům piva, činí z inscenace divácky atraktivní tvar. Důmyslně se ptá: Opravdu se věci dají do pohybu až tehdy, když bude v ohrožení něco tak zbytného a zároveň jedinečného jako je pivo?
Pravda, inscenace obsahuje určité dramaturgicko-režijní otazníky. Například postava Miluny není pro příběh nijak důležitá a obešel by se bez ní. Animace výpravy skupiny do Plzně (kde potřebují najít legendární pramen pro záchranu pivovaru) je zdlouhavá a popisná. Některé dialogy vyznívají heslovitě. Nicméně ambice inscenace byly naplněny. Velká vodní loupež je příslibem Jihočeského divadla vystoupit z uzavřeného prostoru kamenných scén a přinášet divadlo jako zážitek.
Jde o chytrý tah, jak komunikovat téma napříč generacemi i sociálními bublinami. Inscenace je lokálně atraktivní, ale obsahem všenárodní.
Lze doufat, že s nástupem Martiny Schlegelové do pozice ředitelky Jihočeského divadla (předtím zde byla uměleckou šéfkou činohry) se tato linie v repertoáru bude nadále budovat coby balanc mezi současnými progresivnějšími přístupy k divadlu a konvenční činohrou.
Plakát k inscenaci, repro: Jihočeské divadlo
Jihočeské divadlo, České Budějovice – Tereza Verecká: Velká vodní loupež
Režie: Zuzana Burianová, dramaturgie: Olga Šubertová, scéna: Ján Tereba, hudba: Anna Hrušková.
Premiéra: 15. prosince 2023