Glosa: Pandemická televize. Návrat ke kořenům i nevyužitá příležitost ČT 3

učitelka a děti v televizním studiu
Projektem UčíTelka se ČT tak trochu navrátila o několik desítek let zpět, zdroj: Česká televize

Téměř ze dne na den se podařilo zorganizovat vysílání pro děti školou povinné, které musely z důvodů nařízení vlády zůstat doma. Paradoxně se „zbrusu novým“ projektem UčíTelka navrátila ČT o několik desítek let zpět. Prvopočátky takzvaného Televizního vysílání pro školy (TVŠ) se datují do začátku šedesátých let. V té době se televize zdála být unikátním nástrojem vhodným k využití v rámci výuky. Původně byl TVŠ cyklus pořadů určený k „výchově mládeže a výukové práci učitelů“. První cyklus začala Československá televize vysílat ve školním roce 1963/1964. Z počátku měl projekt problémy s financováním, školy totiž neměly peníze na pořízení drahých televizních přijímačů. Proto pomáhaly různé sbírky, sběry surovin či finanční dary od Národních výborů. Od roku 1963 se vysílání pro školy nacházelo v experimentální fázi, teprve od roku 1966 začalo pravidelné vysílání. Den předem se vždy ve večerních hodinách odvysílala předpremiéra pro učitele, v něm odborník instruoval učitele, jak s daným materiálem pracovat. Druhý den dopoledne pak během vyučování běžela varianta pro žáky.

logo TVŠ (televizní vysílání pro školy)
Znělka Televizního vysílání pro školy z 90. let 20. století, zdroj: archiv České televize

Druhou velkou programovou novinkou v rámci „pandemického“ vysílání České televize je start programu ČT 3. Ten cílí především na nejstarší generaci a snaží se jí nabídnout vhodný obsah k trávení volného času v době zákazu volného pohybu. Samotný program je charakterizován jako výběr toho nejlepšího ze zlatého fondu České, respektive Československé televize. Unikátní příležitost, jak dostat k divákům na obrazovky pořady, které léta zůstávaly v nejtemnějším koutě televizního archivu. Bohužel potenciál ČT 3 zatím zůstává kvalitativně nevyužitý tak, jak by využít být mohl. Divákům nabízí příjemné odpoledne strávené s Jaroslavem Dietlem na gauči. Jako zákusek pak na obrazovku přichází Vladimír Dvořák s Jiřinou Bohdalovou, aby nám tak trochu zvedli svým humorem náladu. Zde tak vyvstává otázka, jak definujeme a do budoucna budeme definovat zlatý fond. Doufejme, že se typově neomezíme pouze na produkci Dietla, nýbrž se posuneme i k pořadům, které umělecky stojí nad Dietlovým jistěže výtečně zvládnutým řemeslem.

Související