Hilda se vrací do komiksu. Hilda a Větvík je o příšerách, které chceme mít za sousedy

Pohled do knihy Hilda a Větvík
Pohled do knihy Hilda a Větvík, repro: Paseka

Od roku 2010, kdy britský kreslíř Luke Pearson (* 1987) představil první díl, v češtině vydaný pod názvem Hilda, se z dívky s tmavozelenými vlasy a oranžovou šálou stala velmi oblíbená hrdinka mezi dětmi i dospělými.  Pearsonovi se podařilo propojit nonsensovou bláznivost populárních animovaných sérií jako Čas na dobrodružství (na němž krátce pracoval jako tvůrce storyboardů) s domáckou, civilní a hřejivou atmosférou Mumínků (ty přímo jmenuje jako jeden ze svých inspiračních zdrojů).

Hilda a Větvík Pohled do knihy Hilda a Větvík, repro: Paseka

Nový komiks Hilda a Větvík má všechny přednosti předchozích dílů série. Opět se ocitáme ve světě, kde hned vedle lidských sídel mají své domovy různé nadpřirozené bytosti, které pro lidstvo přitom nepředstavují ani přímou hrozbu, ani zdroj vědění či moci, jak je tomu obvykle v mytologických vyprávěních. Jsou to prostě a dobře naši sousedé, kteří o nás mají podobné předsudky, jako my o nich. Namísto konfliktů či zneužívání jejich moci s nimi zvídavá Hilda obvykle hledá harmonické soužití.

To platí i pro příběh, v němž se Hilda a její kamarád, liškoloušek Větvík, který tu dostává víc prostoru než hrdinka samotná, ukrývají před deštěm v jeskyni, v níž je podle pověsti schovaný dávný poklad. Příběh je opět plný setkání s podivuhodnými stvořeními, která zpočátku budí údiv a strach, ale rychle zdomácňují do podoby jedinců, kteří sice mohou být potenciálně velmi nebezpeční, ale obvykle je možné se s nimi nějak domluvit. Děj již tradičně táhnou Pearsonovy lakonicky vtipné dialogy a cartoonová kresba, která dokáže vystihnout různé nálady, ale přitom zůstat v jednotné, lehce nadsazené, celkově však přívětivě působící stylizaci.

Hilda a Větvík Pohled do knihy Hilda a Větvík, repro: Paseka

V předchozích dílech nicméně Pearson dokázal rafinovaněji a dynamičtěji využívat prostor velkoformátové komiksové dvojstránky a střídal víc velikostí jednotlivých panelů. Hilda a Větvík má o něco menší formát a celkově obsahuje větší panely, takže jde o zatím nejstručnější ze všech jejích komiksových dobrodružství. Ovšem tím spíš může posloužit coby úvod pro nové čtenářky a čtenáře – příběh se rozhodně dá číst bez znalosti předchozích Hildiných příběhů. Ostatně sám Pearson k tomu napsal, že se chtěl obrátit k mladšímu publiku a vytvořit komiks, který se bude dát snadno přečíst na jeden zátah (inspirovalo jej, jak na jeho starší alba reagovala jeho dcera).

Luke Pearson Luke Pearson (* 1987) – britský ilustrátor, karikaturista a autor komiksů, zdroj: Flying Eye Books

Hilda se v novém albu vrací ke svým komiksovým kořenům poté, co Netflix zastavil natáčení dalších sezón animovaného seriálu, který z této série vycházel. Tři sezóny seriálu a jeden celovečerní film (Hilda a král hory) totiž na čas z Hildy udělaly multimediální značku, neboť z některých epizod seriálu vznikaly i dětské knížky. Na tom všem se Pearson přímo podílel a kvůli tomu neměl čas pracovat na nových Hildiných komiksových dobrodružstvích.

Netflix uvedl poslední, celkově třetí sezónu seriálu vloni. Jeden čas se spekulovalo, že celá značka definitivně skončí. To se naštěstí nepotvrdilo. I když v současnosti, kdy je svazek Hilda a Větvík čerstvě na trhu (v ČR dokonce vyšel dřív než v originále – anglickojazyčné vydání je naplánováno na tento měsíc, české se objevilo v říjnu), je asi brzo tipovat, zda Luke Pearson plánuje další díly. Fakt je ten, že i když je Hilda a Větvík komiksová jednohubka, určitě přináší příjemné ujištění, že v Trollbergu a okolí se pořád děje něco nového.

Hilda a Větvík Obálka českého vydání, repro: Paseka

Luke Pearson: Hilda a Větvík

Přeložila Martina Knápková. Paseka, Praha 2024, 48 stran, doporučená cena 299 korun.

Související