Ivo Kahánek a sestry Labèque. Tučná porce klavírů a České filharmonie
Jeden klavírista, jedno klavírní duo, dvě piana, dva orchestry, dvě přestávky, dvakrát Bohuslav Martinů, jednou Henri Dutilleux, jedna Česká filharmonie. Pod vedením svého šéfdirigenta Semjona Byčkova představila zvukově hutný koncertní program.
Hned tři klavíristy, respektive jednoho klavíristu a dvě klavíristky, nabídl další abonentní koncert České filharmonie. Netradičně komponovaný večer, který byl v pražském Rudolfinu proveden minulý týden hned třikrát a u něhož bylo pro složitou přestavbu orchestru potřeba dvou přestávek, nabídl hudbu Bohuslava Martinů a Henriho Dutilleuxe.
Nejprve tedy dvakrát Martinů: v klavírním partu Dvojkoncertu pro dva smyčcové orchestry, klavír a tympány, H 271 se představil Ivo Kahánek, za tympány zasedl Michael Kroutil. Následný Koncert pro dva klavíry a orchestr, H 292 přednesly francouzské sestry Katia a Marielle Labèque, snad nejznámější klavírní duo současnosti. Koncert uzavřela Symfonie č. 2 „Le Double“ Henriho Dutilleuxe.
Ivo Kahánek hraje s Českou filharmonií Dvojkoncert pro dva smyčcové orchestry, klavír a tympány, H 271 Bohuslava Martinů, foto: ČF – Petr KadlecZvukově hutný večer se držel dramaturgické linky slova „double“. Dvojitost ve smyslu společných paralel v díle i životě obou autorů, anebo také v technické povaze interpretované hudby (nejen vztah k barokní formě variací a concertu grossu). Člověku se z takových složitě vysvětlených paralel až motá hlava. A kromě toho: klavírista Ivo Kahánek dnes už patří do pomyslné širší rodiny České filharmonie, stejně jako sestry Labèque, kdy Marielle je manželkou šéfdirigenta Semjona Byčkova a obě můžeme slyšet v Praze častěji. Míra spolupráce mezi sólisty a orchestrem proto byla ideální.
Co se týče první skladby, Dvojkoncertu pro dva smyčcové orchestry, klavír a tympány, nesla se ve značně temných barvách. Martinů skladbu komponoval za druhé světové války, pod tíhou tragického osudu Československa. Tíseň, plynoucí ze všech tří vět, se odrážela nejen v tupém a tmavém témbru celého orchestru. Hlavně largo vyznělo hutně a trýznivě. Kahánek, který stejně jako Kroutil přišel na podium společně s ostatními hráčkami a hráči, nikterak zbytečně zvukově nevystupoval nad orchestr. Přesto to byl on, kdo v pevných a úsečných úhozech a s přesným frázováním sunul obsah Dvojkoncertu úspěšně vpřed. Byčkov jako by svým vedením akcentoval u orchestru spíše umírněnější pojetí, soustřeďující se na vykreslení jednotlivých nálad, než aby ho vedl přímočařeji a ve strohém zvuku. Pracoval zde na podobném principu jako Jiří Bělohlávek.
Katia a Marielle Labèque působily v Koncertu pro dva klavíry a orchestr nesmírně energicky. Míra souznění, projevující se ve schopnosti společně vystihnout interpretovanou hudbu, u této dvojice až fascinuje. Často staví na originalitě, a je prakticky lhostejné, zda běží o některý z Mozartových koncertů pro dva klavíry, o Double Concerto for Two Pianos od Philipa Glasse (tato skladba by do konceptu večera ideálně zapadala!) nebo právě Koncert pro dva klavíry a orchestr Bohuslava Martinů. Ten patří do jejich stálého koncertního repertoáru.
Obecně to byla od sester Labèque nesmírně zajímavá a zábavná hra. První věta allegro non troppo směřovala jasně kupředu díky přesné rytmizaci, vyrovnané dynamice obou klavíristek a orchestru zároveň. V pevných úhozech, bez přílišné plasticity, s částečnou akcelerací v závěru věty. Aspekt rytmizace je pro hudbu Martinů značně důležitý. Nejvíce překvapilo střední adagio: provedeno s příjemným impresionistickým nádechem; především v krajních sólových plochách rozehrávaly sestry Labèque rozostřené barevné obrazy. Finále pokračovalo v principech věty první, nebylo však tempově přehnané, jakkoliv se zdálo být o něco důraznější a v závěru vyhrocené. Vřelý potlesk odměnily sestry Labèque dalším lahodným zážitkem: Ravelovo Le jardin féerique přednesly tak smyslně a srdečně, že si od posluchačů vysloužily další ovace.
Pokračujeme v paralelách: Dutilleux i Martinů byli přítomni v předválečné Paříži (mladší Dutilleux byl v té době žákem tamní konzervatoře), oba obdivovali kompozice Debussyho a Stravinského a oba věnovali některá svá díla Paulu Sacherovi. Právě podobný princip komponování se odráží v Martinů Dvojkoncertu (který autor věnoval právě Sacherovi) a v Dutilleuxově Symfonii č. 2 „Le Duble“. A znovu paralely: Dutilleux vytvořil toto dílo na základě výběru Charlese Muncha, velkého přítele Bohuslava Martinů a šéfdirigenta Bostonského symfonického orchestru, k oslavám vzniku orchestru. Podobně jako Martinů ve Dvojkoncertu, pracuje Dutilleux v Symfonii „Le Duble“ s principy concerta grossa. Mimo jiné rozdělil hudebníky na dva nepoměrně velké orchestry, v malém orchestru s dvanácti hráči jsou reprezentovány všechny nástrojové skupiny. Formu concerta grossa však autor překonává, protože hráči v malém orchestru nevystupují v jednotlivých sólech, nýbrž společně vytváří sólový prvek skladby.
Česká filharmonie pojala tuto zajímavou skladbu přesvědčivě, v dokonalé interpretační kázni. Hráčky a hráči obou orchestrů fungovali zvukově skvěle i jako celek. Vynikající byly především dechy, osvěžující byl ve skladbě zvuk cembala a celesty. Byčkov zdůrazňoval stylizaci ostřejších kontrastů v jednotlivých větách, pracoval s gradací a dynamikou, závěr finále působil subtilním dojmem.
Duttileux i Martinů se ukázali jako jasná volba pro ozvláštnění koncertní sezóny. Nebyl to jeden z těch přímočarých večerů. Byl mnohem rafinovanější co do dramaturgie i zvuku orchestru.
Autor je hudební publicista
Česká filharmonie v pražském Rudolfinu na lednovém abonentním koncertu s klavírním programem, foto: ČF – Petr KadlecČeská filharmonie, Semjon Byčkov – dirigent, Ivo Kahánek – klavír, Michael Kroutil – tympány, Katia a Marielle Labèque – klavír.
Program:
Bohuslav Martinů (1890–1959): Dvojkoncert pro dva smyčcové orchestry, klavír a tympány, H 271
Koncert pro dva klavíry a orchestr, H 292
Henri Dutilleux (1916–2013): Symfonie č. 2 „Le Double“
Praha, Rudolfinum, Dvořákova síň, 22. 23. a 24. ledna 2020 (psáno z koncertu 23. ledna 2020).