Jak mistra hrůzy Hitchcocka nahlížela jeho manželka

Alfred Hitchcock v klobouku a kabátě & Alma Revilleová v kožichu s fotoaparátem
Alfred Hitchcock & Alma Revilleová, zdroj: Photo © ARTE France / ČT

Rodačka z britského Nottinghamu, scenáristka a střihačka Alma Revilleová (1899–1982), s manželem trpělivě probírala chystané projekty, na některých se podílela i scenáristicky, mnohdy bychom však její jméno v úvodních titulcích hledali marně. Hitchock (1899–1980) ji zbožňoval, inspirovala jej, ale také na ni žárlil: nejen jako na ženu, nýbrž i jako na umělkyni.

Narodila se o den později než on (vzali se v roce 1926), byla pomenší postavy a vysloužila si něžné oslovení má maličká. Hned v prvních minutách dokumentu zaznějí v komentáři tato výstižná slova: „Hitchcockovy filmy byly skladbou pro čtyři ruce. Dvě z nich patřily jeho manželce.“ Hitchcock složil Almě i tuto poklonu: „Zjistil jsem, že člověk není živ jen vraždami. Potřebuje i lásku, pochopení, povzbuzení a čas od času i dobré jídlo. A rád bych uvedl ty, kteří se mnou průběžně spolupracovali. Prvním z nich je moje střihačka, druhým má scénáristka, třetím matka mé dcery a čtvrtým báječná kuchařka. Všechny se jmenují Alma Revilleová.“

pózující Alfred Hitchcock & Alma Revilleová Nerozluční: Alfred Hitchcock & Alma Revilleová, zdroj: Photo © ARTE France / ČT

Dokument Ve stínu Alfreda Hitchcocka je přínosný odkrýváním sotva známých zákulisních skutečností, především však zařazením unikátních archivních materiálů, ať již výpovědí obou protagonistů, domáckých amatérských záběrů či dávných ohlasů v médiích. Své místo tu získává i kniha Rozhovory Hitchccock/Truffaut, která vyšla i v českém překladu – dochovaly se totiž záběry z rozmluv obou tvůrců. Spatříme početné ukázky z Hitchcockových filmů i z děl, která jej v mládí ovlivnila (například německé sociální drama Poslední štace nebo mistrně sestříhané ruské revoluční filmy). Dějinný kontext i osvětlování okolností vnáší průběžný komentář. Vyprávění postupuje chronologicky: přibližuje, v jakém rodinném prostředí Alfred a Alma vyrůstali (oba pocházeli z anglických, konvencemi seškrobených vrstev) a jaký to na ně mělo vliv; vtipně postihuje, jak jejich dětské zážitky (třeba spojené se strachy) nacházely odraz v pozdějším filmovém zpodobnění. Dozvíme se, proč Hitchcocka až fetišisticky přitahovaly štíhlé krásky: značný význam přikládal atraktivnímu fyzickému vzhledu – možná i proto, že sám byl obézní, ustavičně držel různé diety, aniž by mu trvaleji pomohly. Navíc jej zřejmě sužovala častá impotence. Možná i proto si zakládal na dvojsmyslných sexuálních jinotajích, samozřejmě v rámci bedlivého cenzurního dohledu. Pověstnou se stala „úchylka“ obsazovat sám sebe do miniroličky, kdy se v příběhu jen mihnul. Někdy to bylo v ženském převleku, v jednom případě se vyskytl na stránce odhozených novin, zpodobněn před hubnutím i po něm.

Alfred Hitchcock režírující. Alfred Hitchcock režírující, zdroj: Photo © ARTE France / ČT

Ve stínu Alfreda Hitchcocka přibližuje poklidný rodinný život ústřední dvojice, neboť ve skutečném životě režisér „nerváků“ nesnášel napětí či vzrušení. V Hollywoodu, proslulém nevěrami a rozvody, zůstávali jeden druhému bezpodmínečně věrni. Také se dovíme, jak se snášel se svými herečkami, s nimiž zacházel ne vždy ohleduplně. Do konce života si uchovával smysl pro morbidní humor: když svolal tiskovou konferenci ke svému poslednímu (celkově třiapadesátému) filmu Rodinné spiknutí (1976), zasadil ji do kulis hřbitova, kde na papundeklové náhrobní kameny nechal vyrýt jména pozvaných hostů…

Francouzský dokument osvětluje, proč se jeden z nejlépe placených anglických režisérů, jenž na přelomu němé a zvukové éry obsadil i českou hvězdu Anny Ondrákovou do filmů Její zpověď a …a neuveď nás v pokušení, vypravil do Ameriky. A proč tam uspěl. Je to snímek o tom, jak fungoval filmový průmysl v časech, kdy vládla velká filmová studia, kdy na mravnost děl dohlíželo několikero úzkoprsých uskupení, neboť sex byl vnímán jako větší hrozba než násilí, a kdy lidé chodili do kina se rozkošnicky bát i snít.

Alma Revilleová nese Alfredu Hitchcockovi čaj v jeho pracovně Alfred Hitchcock & Alma Revilleová, zdroj: Photo © ARTE France / ČT

Ve stínu Alfreda Hitchcocka / Dans l’ombre d’Hitchcock, Alma et Hitch (Francie 2019, stopáž 54 minut).
Scénář a režie: Laurent Herbiet, střih: Sarah Turoche, hudba: Alexandre Lessertisseur.

ČT art snímek uvede 29. dubna 2020 od 21:50, v iVysílání si jej bude možné pustit do 13. května 2020.

Související