Jedna báseň. Autoři čtou: Ondřej Macura
Ondřej Macura je básník, který nepospíchá. Jeho nejnovější sbírka, nazvaná Tiše, aby nás neslyšel…, vyšla deset let po autorově předešlé knize Sklo. Macura přitom debutoval již roku 2007, následující sbírka mu vyšla o rok později. Za bezmála dvě desetiletí tedy celkem čtyři básnické svazky, to je uvážlivé tempo.
Ve sbírce Tiše, aby nás neslyšel… není uvedeno, zda básně vznikaly průběžně po celých těch deset „mlčenlivých“ let, anebo jde o výběr textů z kratšího období, a vlastně to není podstatné. Autor ví, co chce říct a jak to chce říct, na vytyčeném „hřišti“ se pohybuje suverénně a básně zahrnuté do knihy jsou kvalitativně velice vyvážené. Promyšlená je rovněž kompozice celku – sbírku rámují dva relativně rozsáhlé cykly, které lze vnímat i jako protipóly, a mezi nimi jsou zasazeny tři oddíly úspornějších básní. Zejména oddíl Bytosti středu by přitom mohl docela dobře fungovat i jako samostatná kniha, stručná a pregnantní.
Raději počkat, až se vichr přežene
Jedna z básní se jmenuje Střídmost a úměrnost, a skutečně – Ondřej Macura je typ básníka, který se málokdy nechává strhnout a pohltit, a pokud ano, rozhodně tím nezahlcuje, chtělo by se říct neobtěžuje čtenáře. Smysl pro úměrnost tak zřetelně vystupuje i z „divočejších“, citově i výrazově exaltovanějších básní, byť i ty jsou proloženy civilnějšími momentkami. Ve všech polohách si autor zachovává ostrý pohled a schopnost pojmenovávat přesně – i kdyby to znamenalo být nelítostný, nebo, řekněme střídměji, nepříjemný rovněž k sobě samému. Ironie a sebeironie jsou zde vždy pohotově po ruce, připraveny trochu shodit a zchladit, co by se zdálo být už příliš horké, naléhavé, dotírající, bolestné. A že je tu právě takových momentů dost a dost, ať se již týkají minulosti, našich mrtvých, anebo partnerských neladů či toho, s čím se pereme sami v sobě.
Rovněž tady Ondřej Macura projevuje cit pro míru, pro vyváženost a uvážlivost. Partnerské konflikty v knize nikdy nejsou dramatické, vyšroubované do krajní polohy – nebo jsou možná, vědomě a záměrně, zachyceny až ve chvíli, kdy se největší vichr už přehnal, a ti dva teď překračují popadané větve: „Nahnilý pach narcisů / a tvůj spánek / mě nutí ke kašli. // Vzbouzíš se a / vyčítáš mi mou ,uzavřenost.‘ / Odcházíš do koupelny / a ani tvůj spánek / mě už nedělí / od hrůzné jednoty / s tlejícími květy,“ stojí v básni Jednota.
Tlející květy bývají obvykle na vyhození – rovněž takto věcně, civilně a ironicky, a přitom vlastně trochu vtipně lze vyjádřit strach z opuštění. A ta ironie je i tentokrát namířena především k mluvčímu básně.
Obálka nejnovější sbírky Ondřeje Macury, ve své edici Poezie ji vydal Odeon, repro: Euromedia Group – Odeon
Ondřej Macura: Tiše, aby nás neslyšel…
Euromedia Group – Odeon, Praha 2023, 102 stran, doporučená cena 229 korun.
Láska je ve sbírce Tiše, aby nás neslyšel… vůbec vesměs prosta patosu, velkých slov a gest – když už gesto, tak třeba přisunutí kaštanu zpoza plotu jako v básni Co kdybych zapomněl deštník: „Měla jsi šmejdivou náladu. Po paměti jsme brouzdali / po vlhkých chodnících sídliště / a hledali ořech či jabloň. // S výkřiky nadšení jsi sbírala / v trávě spadlé plody / a ty vzdálené za polotem jsem ti přiblížil / rukojetí deštníku. / Jsme dokonalý pár.“
Tohle je láska, nebo spíš partnerství, jaké po určitém čase doopravdy je, a v té všednosti, prozaičnosti, je zároveň něco smutného – všichni si přece pamatujeme ty vzletné začátky – a zároveň něco… no ano, veselého. Je to tak trochu parodie, a zároveň je ten obraz mnohem pravdivější. To ještě dokresluje a podtrhává návratný motiv kočky – kočka je přece zdomácnělá šelma. Zkrocená, zkrotlá, když chce, i přítulná, ovšem pořád šelma. Pořád to tam někde je. V ní i v nás. A to přesto, že je zde reflektováno životní období, kdy „už tvé vesmíry ztvrdly, / kůže se vysušila, / a sny získaly sépiovou barvu“ (báseň Totožnost krajin).
Jsem zvědavý na druhé lidi
Autorův záběr se ovšem neomezuje na „ty dva a kočku“. Hned v úvodním cyklu Veronika a fialový stan čteme báseň věnovanou „prastarému zesnulému“ otci, jeden z nejsilnějších a nejodvážnějších textů knihy. Tady Macura nic neubírá ze syrovosti a intenzity protichůdných emocí, které se pravděpodobně mísí v každém, kdo zažil ztrátu rodiče, zejména pokud byla takzvaně předčasná: „…a neznám tě, jako kdyby mi tvá smrt gumovala v mysli. / I v mých snech se zjevuješ jako polomrtvý přízrak: / bílý, malátný a divně nemotorný. / Otče, hledám zavalené obrazy tvé dobroty a lásky a síly / a někde jsem je zamkl, / v nějakém stole.“
A nejsou tu pouze partnerka, kočka a otec – přítomny jsou krásné spolužačky kdysi o prázdninách na koupališti, děti na oblázkové pláži, neznámá žena v kavárně, která si psala „cosi do notesu. (Kéž by to byly básně!“), muž, jenž příznačně bujaře konstatuje, že „Už to není, co zamlada“, anebo lidé v tramvaji, kteří jsou i nejsou spolucestující. Poezie Ondřeje Macury je sympaticky zalidněná, je zvědavá na druhé, na svět kolem – vlastně je extrovertní, zvídavá, otevřená ven. A i když se její mluvčí leckdy tváří, že se vlastně zase tolik neděje, a někdy raději dělá „kašpara, smutného, cynického, někdy něžného, vášnivého, ale přesto kašpara“, za lehkostí často cítíme tíži, za hravostí a sebeironií melancholii a křehkost a za razancí něhu.
Básník Ondřej Macura, foto: ČT art – Hedvika Edie PtáčkováOndřej Macura (* 1980) je učitel a spisovatel. Narodil se v Praze do literární rodiny, jeho otec Vladimír Macura byl literární vědec, spisovatel a překladatel (1945–1999; nyní jeho vybrané spisy vycházejí v nakladatelství Academia) a matka byla literární vědkyně a romanistka Naděžda Macurová (1949–2022). Ondřej vystudoval češtinu a slavistiku na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Vyučuje český jazyk a literaturu na základní škole a gymnáziu Nový PORG v Praze. Publikoval básnické sbírky Indicie (2007, nominace na Cenu Jiřího Ortena), Žaltář (2008), Sklo (2013) a Tiše, aby nás neslyšel… (2023). Na kontě rovněž má jeden prozaický svazek – román Netopýři (2009).
NATOČILA, STŘIH A POSTPRODUKCE: HEDVIKA EDIE PTÁČKOVÁ
Poznámka redakce: Rubrika Jedna báseň má za cíl autorským čtením a interpretujícím (nikoliv recenzujícím!) textem představovat básnické tituly, které se na trhu objevily v nedávné době, řekněme v posledním půlroce, někdy i o něco dříve. Není to rubrika přísně výběrová, nýbrž mapující, i když kvalitativně nechce poskytovat prostor úplně jakékoliv produkci, to znamená například vysloveně juvenilní. Má-li přesto někdo pocit, že tomu tak v některých případech je, pak primární odpovědnost jde za editorem této rubriky Josefem Chuchmou. U některých autorů / autorek se může stát, že při četbě změní některé slovo oproti tištěné podobě, z níž přebíráme text, který za čtoucím běží.