Jedna báseň. Autorky čtou: Markéta Mikulášková

Markéta Mikulášková
Markéta Mikulášková, foto: Hedvika Edie Ptáčková

Už z názvu debutu – Když zhasne obloha – je zjevné, že autorka se vztahuje k básnické klasice: světlo, hvězdy, nebe. A opravdu tak činí, takže srdce, duše a láska ani růže a slavík na sebe čekat nenechají. Všechny lyrické potřebnosti na své cestě poezií básnířka užije. I díky tomu vznikají texty, které oslovují emocionalitu přímou emocionalitou, oslavují jednoduchou intimitu, prostředkují nadčasovou empatii vůči světu i okolí, jsou snadno přístupné a srozumitelné, plné citu. Touha v nich zůstává nefalšovanou tužbou, trápení trápením, není za ním schovaná jiná, komplexnější a odtažitější agenda nebo nepřímé sdělení.

Básně tu oslavují přírodu, Brno, přirozenost. Neskrývají svou prostotu a neslouží jako nástroj k jiným cílům. Metafory jsou stejně tak prosté a přímočaré jako náměty. Nenajdeme v nich zraněnou útočnost, obžalobu nebo vyvolávání aktuálních dobových témat. Tyto básně současně nevyžadují čtenářskou námahu, nekladou pod nohy pasti a nechystají zaumné nástrahy. Doznávají se k otevřenému autorskému srdci, které setrvává v tom, co vnímá pro poezii jako bezpečné útočiště a prostor pro svobodné vyjádření lidskosti bez vnějškových nároků.

Počítejme zde jednoduše s nejobecnější vnímavou citlivostí, balancujme s odvážnou otevřeností na hranici afektu a naivity, snižme se na úroveň dojmu, nálady, citů spolu s autorkou, která svou lidskost a oslnění poetikou neskrývá. Mohli bychom zmíněné motivy brněnské či přírodní vypočítávat, ale ony spíš slouží jako odrazový můstek nebo kulisa pro děje srdeční, jakkoli je autorka svému městu básnicky věrná. Tklivé a na prožitky bohaté verše obhajují potřebu vlastního obrazu světa a oprávněných nároků na svobodu v něm.

Přebal sbírky Když zhasne obloha Obálku knihy s akvarelem autorky navrhl Bedřich Vémola, repro: ČT art

Markéta Mikulášková: Když zhasne obloha

Druhé město, Brno 2024, 76 stran, doporučená cena 249 korun.

Přiznávám se, tedy jsem

V celé sbírce Když z hasne obloha se pracuje s určitou přiznaností, s odhaleným pokusnictvím, s rizikem odsudku za banalitu nebo formální i motivickou nedokonalost a nedodělanost. V tom jde o sympatický debut, jenž si ve své hře na „klasiku“ a s klasičností vlastně na nic nehraje. Báseň oslavující zemřelého otce je v nejlepším slova smyslu dojemná a je ukázkou toho, že takový přístup k poezii jednoduše může „vyjít“. Lucidní snění, námět jedné z básní, může být také básnickou technikou, která přinese nečekané plody.

Markéta Mikulášková má smysl pro zvukovost a melodii básně, oblibuje rytmus a eufonicky strukturované verše, které báseň nesou. Kromě toho si zkouší staré (naladěním asijské) básnické formy, jako by hledala pro sebe nejvýmluvnější prostředky, ozkušovala, co svede a kde je jí nejlépe a nejzdařileji. Nikoli výjimečně ji tato důvěra v „klasickou“ lyriku vede k archaismům (váhati), deminutivům a zastaralým jazykovým tvarům a vazbám (zabořit v růž), k výkřikům a zvoláním, personifikaci rostlin nebo k aluzím lidové poezie (panenka vypadlá ze zvonku) a písňových textů, kterými jako by dodávala textům větší „básnické vážnosti“.

Protiváhou k takovým textům, v nichž se „pěje“, „rdí se líce“, chodí se „na kutě“ a prožívá „žal“, jsou básně odlehčené humorem, ale i texty reflektující například přítomné dění na Ukrajině nebo vyprázdněnost genderového dělení umění (báseň Mužská poezie). Ty činí sbírku pozoruhodně paradoxní, až provokativní, a oživují její tón. „Ne tvrdému světu,“ říká básnířka celou svou sbírkou.

Markéta Mikulášková Markéta Mikulášková, foto: Hedvika Edie Ptáčková

Markéta Mikulášková (* 2004) se narodila v Brně, maturovala na tamějším uměleckém Gymnáziu P. Křížkovského a nyní je studentkou Ateliéru rozhlasové a televizní dramaturgie a scenáristiky na Divadelní fakultě Janáčkovy akademie múzických umění. Publikovala v  časopisech HostTvar nebo online (Nedělní chvilka poezie). Básnická sbírka Když zhasne obloha je její prvotinou.

NATOČILI, STŘIH A POSTPRODUKCE: HEDVIKA EDIE PTÁČKOVÁ, ONDŘEJ MAZURA

Poznámka redakce: Rubrika Jedna báseň má za cíl autorským čtením a interpretujícím (nikoliv recenzujícím!) textem představovat básnické tituly, které se na trhu objevily v nedávné době, řekněme v posledním půlroce, někdy i o něco dříve. Není to rubrika přísně výběrová, nýbrž mapující, i když kvalitativně nechce poskytovat prostor úplně jakékoliv produkci, to znamená například vysloveně juvenilní. Má-li přesto někdo pocit, že tomu tak v některých případech je, pak primární odpovědnost jde za editorem této rubriky Josefem Chuchmou. U některých autorů / autorek se může stát, že při četbě změní některé slovo oproti tištěné podobě, z níž přebíráme text, který za čtoucím běží.

Související