Když se filmování změní v noční můru a Steve Buscemi je na pokraji sil

režisér sleduje akci, vedle něj kamera
Režisér, který je také jenom člověk. Steve Buscemi ve filmu Život v oblouznění, foto: Archiv ČT

Tom DiCillo (* 1953) svůj poslední celovečerní film natočil před patnácti lety, poté jej živily televizní seriály. Původně začínal jako kameraman u Jima Jarmusche, pak se vydal na samostatnou režijní dráhu. Filmů natočil celkem šest: John Suede, Život v oblouznění, Život v sedmém nebi, Opravdová blondýnka, Bouchači a bouchačky, Opilí slávou. Téměř všechny k nám pronikly: buď do kin, nebo na DVD či do televize. Konkrétně Život v oblouznění si odbyl tuzemskou premiéru v kinech v srpnu 2000, v roce 2007 jej na DVD publikovala firma Levné knihy, když ještě vydávala i filmové nosiče. 

režisér cosi vysvětluje hercům Asi takhle… Steve Buscemi ve filmu Život v oblouznění, foto: Archiv ČT

Podobně jako řada jiných nezávislých děl, rovněž Život v oblouznění vznikl finanční svépomocí herců i režiséra, kteří do natáčení vložili vlastní prostředky, celkem zhruba půl milionu dolarů. Risk se vyplatil: Zisk převýšil náklady, avšak ještě cennější byla mimořádná divácká spokojenost.

Příběh, v němž DiCillo svěřil ústřední roli svému vrstevníkovi Stevu Buscemimu, rozčlenil do tří částí: První dvě rozsáhlé pasáže se posléze ukážou být tíživým a zároveň poněkud bláznivým snem zároveň, odrážejícím spleť podvědomých obav; závěrečná epizoda skutečného natáčení se naopak mění v opravdovou noční můrou, neboť příprava této sekvence v „klasickém“ lynchovském duchu (včetně vcházejícího trpaslíka) si v ničem nezadá s tím, co se událo ve snech.

DiCillo si pohrává s významovými překvapeními, neboť snové události prvních dvou epizod vykazují všechny znaky běžné reality, dokud se v posledním záběru protagonista vyprávění neprobudí zpocen v posteli. Zvláště první sen, který se zdá režiséru, vykazuje řadu groteskních momentů (nové a nové zkoušení téhož výjevu nikam nevede, navíc je pak rušeno neodstranitelným pípáním, kterýžto zvuk vydává budík u postele ze snu se probouzejícího muže). Rovněž v završení druhého snu, jímž je vyznání dlouho nepřiznávaného milostného citu, přechází milostný dialog filmových postav do „reality“ mezi herečkou a jejím režisérem – to se ovšem ukazuje být pouhým zbožným přáním snící herečky, které asi nikdy nebude opětováno. A natáčení skutečné scény snu málem skončí všeobecným rozvratem, protože trpaslík zde vystupující neustále požaduje psychologické vysvětlení celé scény.

rozhovor Záběr z filmu Život v oblouznění, foto: Archiv ČT

Všechny tři epizody spojuje princip neustále opakovaného záběru, který se nedaří ukončit. Jednou selže technika, pak ti, kteří ji obsluhují, protože třeba není zaostřená kamera, v záběru se objeví mikrofon, selžou lidé ve štábu i herci před kamerou. DiCillo si neúnavně vymýšlí nové varianty téhož výjevu, zachycuje i protagonisty unavenější a unavenější stálým vracením – od klidné, byť stále napjatější vstřícnosti až k výbuchům vzteku (první epizoda), nebo naopak skleslé apatie (poslední epizoda). Jednotlivé události jsou ozvláštněny střídáním černobílého a barevného obrazu, s jehož přejasněností i potemnělostí si vyhrál Frank Prinzi, jenž dovedně zužitkoval poznatky, které načerpal z práce na hororech, sociálně laděných dramatech, romantických veselohrách i na přehršli televizních seriálů nejrůznějšího zaměření. Hudbu složil Jim Farmer, jenž se podílel téměř na všech DiCillových filmech.

Režisér vsadil na vzájemnou souhru zúčastněných herců. Výborný je zejména Buscemi v úloze těžce zkoušeného režiséra, jenž se snaží uklidňovat rozpory, podpořit narušené sebevědomí i tlumit svou pánovitost. Ovšem je to také jen člověk, navíc bez hereckého nadání – když chce jednomu herci předvést, jaký vyžaduje úsměv, vyjde mu z toho pouhý groteskní škleb. Život v oblouznění je s množstvím nápadů natočená komedie. Mělo by to být povinnou podívanou nejen pro toho, kdo koketuje s filmováním… 

Plakát k filmu Plakát k filmu Život v oblouznění, foto: Archiv ČT

Život v oblouznění / Living in Oblivion (USA, 1995, stopáž 90 minut)
Scénář a režie: Tom DiCillo, kamera: Frank Prinzi, hudba: Jim Farmer. Hrají: Steve Buscemi, Catherine Keenerová, Dermot Mulroney, James Le Gros, Danielle von Zernecková, Peter Dinklage, Kevin Corrigan, Robert Wightman a další. 

Vysílá ČT art v sobotu 24. července 2021 od 22:25 hodin a v iVysílání bude dostupný do 31. července 2021.

Související