Klasická hudba a opera nikdy neumírá! Tady je program do obýváku

Anne Sophie Mutter
Německá houslová virtuoska Anne Sophie Mutter je jednou z osobností, jejichž koncertní umění je nyní k dispozici on-line…, foto: © DeutscheGrammophon – Monika Höfler

S trochou nadsázky má současná situace jednu výhodu. Například při sledování Verdiho Macbetha ze Staatsoper Berlin, pod vedením Daniela Barenboima a s takovými hvězdami jako Plácido Domingo, Anna Netrebko nebo Fabio Sartori, si nemusíte shánět večerní šaty nebo smoking a klidně můžete při sledování zůstat v teplákové soupravě. Anebo když budete sledovat záznam nedávného koncertu z prázdné haly, kde Philadelphia Orchestra pod vedením oceňovaného Yannicka Nézet-Séguina provedla Beethovenovy symfonie č. 5 c moll op. 67 Osudovou a č. 6 F dur op. 68 Pastorální, klidně přitom můžete chroupat popcorn do rytmu ikonické první věty Osudové a nikdo vás nebude osočovat z buranství. Mimochodem, na koncertu zazněla i světová premiéra uhrančivé kompozice Jeder Baum spricht, kterou pro beethovenovský rok vytvořil íránsko-kanadský skladatel a pianista Iman Habibi.

Bez diváků. Interiér Staatsoper Berlin, foto: Staatsoper Berlin

Většina operních domů i orchestrů nakonec dočasně ukončila veškerou činnost včetně zkoušek. Proto musela být zrušena i původně plánovaná online premiéra netrpělivě očekávaného nastudování Mozartova Idomenea s Magdalenou Koženou a pod vedením Simona Rattla z Berlína, která se měla uskutečnit formou živého streamingu bez diváků v hledišti sálu. Hlavní těžiště operního divadla se tak přesouvá do online archivů, jež část předních světových scén zdarma zpřístupňuje veřejnosti. Tak například již zmíněná hlavní berlínská scéna Staatsoper Berlin připravila na každý den streaming některého z osvědčených operních titulů. Třeba ve čtvrtek 26. března zpřístupní barokní operu Hippolyte et Aricie, kterou vytvořil Jean-Philippe Rameau. Pod vedením Simona Rattla se představí Anna Prohaska, Reinoud Van Mechelen nebo Magdalena Kožená. Orchestr opery navíc doplní soubor Freiburger Barockorchester. 27. března zazní populární Bizetova Carmen pod vedením Daniela Barenboima, v průběhu dubna třeba Wagnerovy opery. A na programu bude i klasická hudba. Všechny Brahmsovy symfonie v provedení Staatskapelle Berlin pod vedením šéfdirigenta Daniela Barenboima uvede scéna online 4. dubna. Jde o mimořádně zajímavý záznam koncertů z Barenboimova rodiště Buenos Aires.

Z Berlína přichází další možnost online prožitků. Berliner Philharmoniker odemkli pro všechny zdarma svoji Digital Concert Hall. Takhle platforma nabízí záznamy většiny koncertů orchestru posledních desetiletí v té nejlepší zvukové kvalitě. Zaposlouchat se tak můžete například do úspěšného debutu Jakuba Hrůši u tohoto předního světového orchestru z října 2018, zhlédnout inaugurační koncert nového šéfdirigenta Kirilla Petrenka ze srpna 2019 (na programu byla i Beethovenova Symfonie č. 9 d moll, Op. 125), popřípadě zapátrat v historii archivu a vychutnat si koncert plný nestárnoucích melodií italských oper pod vedením Claudia Abbada z berlínského amfiteátru Waldbühne (léto 1996), popřípadě nasávat nezaměnitelnou estetiku koncertních záznamů pod vedením legendárního Herberta von Karajana, zde například při interpretaci Dvořákovy Symfonie č. 9 e moll, op. 95, Novosvětské z roku 1966. Digital Concert Hall je opravdu plná kvalitní hudby nejen z velkého sálu Philharmonie v Berlíně, ale i z celého světa (dokumentární filmy, rozhovory a teoretické úvody do interpretované hudby included).

Dirigent Herbert von Karajan Dirigent Herbert von Karajan vede Berlínské filharmoniky při interpretaci Dvořákovy Symfonie č. 9 e moll, op. 95, Novosvětské z roku 1966, zdroj: YouTube

Výborný archiv zdarma nabízí i další německý orchestr Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks. Orchestr Bavorského rozhlasu, jehož vývoj zásadně ovlivnil Rafael Kubelík, nabízí třeba několik koncertů pod vedením nedávno zesnulého šéfdirigenta Marisse Jansonse, záznam březnového koncertu houslisty Anne Sophie Mutter (interpretovala populární Houslový koncert D dur op. 61 Ludwiga van Beethovena) pod taktovkou Andrése Orozco-Estrady, nebo tradiční mimořádný koncert z Odeonsplatz (2019) s Renée Fleming pod vedením Alana Gilberta a koncert z roku 2016, kde populární rakouský perkusionista Martin Grubinger provedl skladbu Speaking Drums Petera Eötvöse. Orchestr vedl Zubin Mehta. Mezi další německé orchestry, které otevírají svůj archiv patří i Bamberger Symfoniker, kde je šéfdirigentem Jakub Hrůša. Symfonici budou přidávat hudbu postupně na svůj kanál na YouTube. Porci kvalitní klasické hudby lze najít na Youtube kanálu koncertního domu Elbphilharmonie Hamburg. Třeba Symfonii č. 9 D dur Gustava Mahlera, kterou mimořádně a originálně interpretoval Královský orchestr Concertgebouworkest v čele Myung-Whun Chungem v únoru letošního roku.

Další světové orchestry se připojují k online prezentaci svých výkonů. London Symphony Orchestra postupně otevírá jednotlivé koncerty. 22. března zveřejnil večer pod vedením Françoise-Xavier Rotha (na programu Debussy, Bartók a Bruckner), 26. března pokračuje dalším koncertem pod taktovkou Johna Eliota Gardinera. Jeho oblíbenkyně, německá houslistka Isabelle Faust na něm společně s klavíristou Kristianem Bezuidenhoutem interpretuje Mendelssohnův Koncert pro housle a piano. Opravdu pestré programy uvolňuje každý den na svém webu Philharmonie de Paris. A to nejen z produkce pařížského orchestru, ale také v rámci hostování různých domácích i světových orchestrů, které do moderní budovy z pera architekta Christiana de Portzamparc zavítaly. Za zmínku stojí červnový koncert z minulého roku: na programu byla opera Samstag aus Licht z operního cyklu Licht: die sieben Tage der Woche německého experimentálního skladatele a hudebního teoretika Karlheinze Stockhausena.

interiér Royal Opera House s diváky Už aby to zase bylo – interiér Royal Opera House s diváky, foto: Royal Opera House

Pro příznivce opery může být karanténa stejně tak naplněna kvalitními kulturními zážitky. Archiv zdarma otevřela Metropolitní opera. Tradiční přenosy z kina se tak načas přesouvají na obrazovky obývacích pokojů nebo počítačů. Každý den v 19 hodin newyorského času (0:30 h našeho času) uvolňuje MET jedno operní nastudování z této prestižní operní scény. Počínaje 23. březnem jsou to opery Richarda Wagnera, vždy ve hvězdném obsazení. Ale pozor, každý program bude přístupný vždy jen na 23 hodin! I Londýnská Royal Opera House zpřístupňuje zdarma některá svá operní a baletní nastudování. 3. dubna bude streamovat operu Acis a Galatea George Friedricha Händela na libreto Johna Gaye. Úplné informace o programu lze najít na webových stránkách. Záznam Figarovy svatby z roku 2017 s Adamem Plachetkou v roli Figara, v hudebním nastudování Adama Fischera, uvede online Vídeňská státní opera 27. března večer na svém streamovacím kanále. A nabízí další bohatý program z hudební pokladnice na vídeňské Ringstrasse. Jednotlivé představení uvolní zdarma vždy na 24 hodin. A výběr uzavírá online platforma OperaVision, která streamuje přenosy oper napříč operními domy Evropy (na jejím kanálu Youtube lze najít záznam Janáčkovy opery Její pastorkyně z Janáčkova divadla z října 2019 nebo úspěšné nastudování Prodané nevěsty Bedřicha Smetany v podání Garsington Opera z listopadu stejného roku). Ta upravila částečně svůj program a zařadila v následující dny online stream několika zajímavých titulů z operního díla Wolfganga Amadea Mozarta.

České koncertní a operní domy bohužel nenabízejí takové technické vybavení, aby mohly zareagovat podobným způsobem. Filharmonie Brno sice na svých webových stránkách streamovala živě dva koncerty z Besedního domu v Brně, kde zazněla i Fresky Piera della Francesca Bohuslava Martinů s vizualizací Coriho O´Lana ve světové premiéře. Šlo ale jen o živé přenosy a záznamy obou koncertů nejdou nikde dohledat. A tak nezbývá než se zaposlouchat do široké (placené) nabídky online titulů Supraphonu, třeba klavíristy Ivana Moravce, dirigentů Václava Neumanna a Karla Ančerla, nebo třeba jedné z desek Smetanova tria. Přesto zareagoval Ivo Kahánek a v rámci projektu Kultura žije na Mall TV zahrál online v neděli 22. března večer z klavírního díla Ludwiga van Beethovena, Antonína Dvořáka nebo Fryderyka Chopina. Výtěžek koncertu má podpořit ty nejohroženější v době pandemie koronaviru, totiž seniory skrze organizaci ŽIVOT 90. Aktuálně se připojila také Česká filharmonie, která 28. března ve 20 hodin nabídne live streaming z Dvořákovy síně pražského Rudolfina, kde proběhne benefiční koncert pro pražské a brněnské nemocnice. Těleso zahraje v komorním složení, bez dechových nástrojů (přes roušku se troubí asi dost špatně). Koncert bude přenášet ČT art.

Klavírista Ivo Kahánek, foto: Dušan Martinček

Hudba tedy sice žije online, přesto se nic nevyrovná živému setkání s ní. Až krize koronaviru pomine, bude potřeba kulturu znovu nastartovat a podpořit, a to nejen finančně. Už aby byla možnost si ten smoking obléci!

Související