Lesy zaplevelené slovy. Nový román Veroniky Opatřilové se nepovedl

Spisovatelka Veronika Opatřilová předloni zaujala románem Počkej na moře. Tento měsíc publikovala další titul, román Píseň L. Ten nejspíš cílí na podobné, tedy mainstreamové publikum, které není bez jistých estetických nároků. Jenže tentokrát nastavení románového textu inklinuje až k červené knihovně.
Protagonistou Písně L. – respektive jedné ze dvou jejích částí, které se v románu střídají – je mladý šlechtic Laurenc. Jeho otec byl válečník, matka mu zemřela, takže vyrůstá pod taktovkou staršího bratra Henryho. Ten s ním má jasné plány, avšak Laurenc nechce bojovat, netouží po slávě, tráví množství času v lese, a i když se mu muži stojící hierarchicky pod ním vysmívají do obličeje, nevzrušuje se tím. V lese se náhodně seznámí s lovcem, jenž žije v ústraní, a brzy je jasné, že Laurenc v jeho společnosti našlapuje po tenkém ledě, a to hned z několika důvodů. Dá se proto očekávat, že příští zásah Laurencova bratra bude razantnější než ty předešlé.
Tato část románu se odehrává ve středověké Anglii. Podobně jako v případě předchozí knihy, i tady Veronika Opatřilová (* 1986) opírá příběh o historické pozadí. Jenomže zatímco v Počkej na moře se jí vcelku dařilo vykreslit Británii šedesátých let minulého století, v novince je evokace minulosti umělecky o poznání horší. Sice se tu střílí z luku a Laurenc neustále jezdí na koni, ale jinak nejsou doba a místo evokovány sugestivně, působí spíše jako kulisy na výjezdním představení. To má snad čtenářům a čtenářkám vynahradit Laurencův mírně přepjatý styl.
Veronika Opatřilová se svou Písní L., foto: Prostor
A zde se dostávám k dalšímu srovnání Písně L. s předešlou knihou. Zatímco při popisu milostného vztahu mezi univerzitním pedagogem a jeho studentem v Počkej na moře se spisovatelce povětšinou dařilo obezřetně nakračovat kolem hranic klišé, v Písni L. vyprávění do klišovitosti často spadá. Jak jazykem, tak motivicky. Poté, co vypravěč prožije v podstatě iniciační intimní zážitek s jiným mužem, o šedých očích dotyčného se dočteme tolikrát, až nejspíš kdekdo začne šedou barvu nenávidět. Jindy Laurenc přemítá, proč se nemůže se svými pocity svěřit vychovateli: „Copak by on, se svým neměnným výrazem, mohl něco vědět o tom plápolajícím velkolepém citu, jenž je silnější než lecjaké vojsko, než ty nejostřejší meče, než paže těch nejodvážnějších hrdinů? Láska přemáhá i ty, které dosud nic nepřemohlo. Láska znamená víc než fyzická síla.“
Kromě toho se Laurenc zbytečně opakuje, zážitky a pocity popisuje na rozsáhlých a často úmorných textových plochách. O poznání důslednější redakce by bývala byla více než žádoucí. Zvlášť když do knihy pronikly kostrbaté, někdy až nesmyslné věty: „Ve stínu u dveří Williamův přivřený pohled.“ (Přivírají se oči, případně dveře, pohled těžko.) Na jednom místě si vypravěč posteskne, co asi William – o něco starší mladík, který však na rozdíl od Laurence spadá do bratrových představ o správném muži – ví o lásce, a doprovodí to slovy: „William ví jen o tom, jak používat meč, ale ne slova.“ Škoda, že Laurenc nepoužívá slova stejně zdatně a obratně jako William meč. Středověká linie románu prostě není podařená.
Obálku navrhl Adam Lederer (ProAL) a použil reprodukci malby od Zdeňka Daňka, repro: Prostor
O něco literárně kvalitnější je část druhá, v níž do laponských lesů přijíždí za postarší spisovatelkou o mnoho let mladší novinář, aby jí pomohl sepsat její paměti. Jenomže žena se od začátku chová nevlídně, nedovolí novináři, aby si společné rozhovory jakkoli zaznamenával; muž začne o svém úkolu pochybovat a teprve postupem času najde se spisovatelkou společnou řeč a podlehne i kouzlu okolních lesů, i když se nedá říct, že by laponská krajina byla vykreslena s nějakou výrazovou podmanivostí. Jenže tahle přece jen vydařenější linie oproti té středověké zabírá v románovém celku o poznání méně prostoru. Navíc je problém, že na motivické a tematické úrovni se v této linii začne zřetelně odrážet Laurencův příběh, a to nezřídka na úkor dějové přesvědčivosti a psychologické věrohodnosti.
Celkově je Píseň L. kvalitativním sestupem při srovnání s předloňskou autorčinou prózou. Své čtenáře a čtenářky si letošní kniha nejspíš najde, ale zatímco s Počkej na moře mohla Veronika Opatřilová hladce zapadnout do pořád nepříliš silně obsazené škatulky kvalitní mainstream, zde nezřídka sklouzává až k červené knihovně.
Veronika Opatřilová: Píseň L.
Praha, Prostor 2024, 448 stran, doporučená cena 497 korun.