Rváčov tentokrát v devadesátkách: Vontové, Foglar a ostatky světice v nevšedním komiksu
Když v roce 2020 vyšel první ze dvou zamýšlených dílů komiksu Rváčov, nejenže si jeho scenárista Džian Baban odnesl cenu Muriel, také se nad působivým albem vznášela otázka, jak se podaří rozehrané příběhy uzavřít. Odpovědět na to nyní můžeme – na světě je pokračování nevšedního díla.
Jeden z nejoblíbenějších českých autorů knih pro mládež, Jaroslav Foglar, řečený Jestřáb, je čtenářsky živý i čtvrtstoletí po své smrti. Nejenže se k jeho příběhům o Rychlých šípech – a nejen k nim – vracejí další generace mladých čtenářek a (především) čtenářů a jeho knihy vycházejí v různých reedicích, loni jsme se také dočkali výboru z Foglarova deníku a ke konci roku k němu přibylo i pokračování ambiciózního komiksu Rváčov od tvůrčího dua scenárista Džian Baban (* 1977) a kreslíř Richard Fischer (* 1968).
Hnutí v devadesátkách
Právě deník Jaroslava Foglara hraje ve Rváčově důležitou roli. Než se však dozvíme, co se s deníkem, odcizeném už v prvním díle, děje, autoři důmyslně nechají prolnout Foglarův literární svět s komiksovou realitou: Při natáčení příběhů o Rychlých šípech vtrhnou na plac namísto komparzu skuteční Vontové a vyděšené představitele Mirka Dušína a jeho party pěkně zřídí.
Ale je vlastně vhodné mluvit o skutečných Vontech? Tvůrci komiksu nevycházejí v první řadě z knižních předloh, nýbrž spíše z historek a legend o mladých lidech, kteří se rozhodli na knižní Vonty navázat a na Starém Městě vytvářeli vontské hnutí, jež sice v lecčem navazovalo na knižní předlohy, ovšem nenechalo se jimi svazovat.
Tři stránky z komiksu Rváčov 2, repro: ArgoZatímco v prvním díle jsme toto hnutí sledovali převážně v osmdesátých letech v jeho zápolení s komunistickým režimem, pokračování se zaměřuje především na léta devadesátá. Protagonisté a protagonistky z předcházející knihy zestárli, a ačkoli nelze říct, že by po nich neměl kdo převzít štafetový kolík a nějakou dobu se zdá, že dojde k renesanci vontského hnutí, nastupující generace zápal postupně opouští. „Generace 90. let byla jako kometa. Po pár letech horečnaté aktivity jim postupně došel dech. Jeden po druhém se vrhali do víru života, rodin a kariér. Na sklonku 90. let bylo hnutí už úplně mrtvé. Nové generaci bude trvat téměř patnáct let, než Stínadla znovu objeví…“ čteme v knize.
Souvisí to také s tím, jak se město mění: „Vontské území se postupně zmenšovalo, jak si nová doba z města ukrajovala čím dál víc. Původním majitelům se vracely domy, opravovaly se, předělávaly na hotely, obchody…“ Dochází také k výstavbě nových architektonických projektů a stará místa mají ustoupit „Transporthausu 2000“, při jehož realizaci se překračují lecjaké morální bariéry. Vontové se spolu se starousedlíky mohou pokoušet o odpor, jak chtějí, avšak proslulé igelitky peněz nakonec stejně doputují na své místo.
V této linii se Rváčov 2 podobá komiksovým pokračováním Prašiny Vojtěcha Matochy, která kreslil Karel Osoha a pod názvem Křídový panáček vycházela mezi lety 2022 a 2023. I ve Rváčově ostatně s Vonty a dalšími postavami putujeme po všelijakých zákoutích, dvorcích a sklepeních, a to ve snaze vypátrat mnohé – od Foglarova deníku přes ostatky svaté Anežky České až po místa, kde by Vontové mohli hledat dobrodružství a věnovat se vlastním záležitostem bez toho, že by se museli bát, že se sem zanedlouho přiženou buldozery. Autoři přitom sugestivně využívají genia loci, historických reálií i všelijakých legend.
Dvě stránky z komiksu Rváčov 2, repro: ArgoTa námaha stojí za to
Na rozdíl od Prašiny je Rváčov 2 tematicky a příběhově daleko rozbíhavější, rozkročenější. Odehrává se v mnoha časových liniích a sleduje množství postav s vlastními cíli a ambicemi. Tak jako první díl, je i ten druhý vhodné číst opakovaně a postupně skládat dohromady scenáristicky promyšlené, čtenářsky atraktivní, byť občas nesnadno prostupné příběhové předivo.
Už před třemi roky se leckdo podivoval nad náročným postupem, jímž pracuje kreslíř Richard Fischer. Ten na vlastních stránkách odkrývá svou metodu „kreslené koláže“, při které používá množství papírů, materiálů, na něž pomocí prosvěcovacího zařízení či kopíráku promítá obrysy a linie. Ty pak řeže skalpelem a lepí do zamýšlené kompozice. Pokud takto skutečně vznikl celý komiks o 168 stranách, je to pozoruhodné a úctyhodné. Zatímco v prvním díle nebyl při četbě popsaný postup tak zřetelný, ve druhém už jsou jednotlivé vrstvy koláže a lepené části o poznání více rozpoznatelné.
Kresba tak na mnoha místech působí spíš jako umělecké dílo a může být těžší propojit si ji s vyprávěným příběhem a nechat se jím pohltit. Občas je také poměrně náročné se v postavách, místech a časových rovinách orientovat. Jinak jsou však tlumené barvy a syrová kresba pro vontský, mírně nostalgický příběh zvolené výborně. A výše zmíněná konstatování snad nejsou ani tak výhradami jako spíš dokladem toho, jak specifický a unikátní komiks autorská dvojice Richard Fischer a Džian Baban naservírovala.
Obálka druhého dílu Rváčova, repro: Argo
Richard Fischer a Džian Baban: Rváčov 2
Argo, Praha 2023, 168 stran, doporučená cena 698 korun