Louvre unikající před vodou. Nová sezona České filharmonie. Proslulá Poslední rodina
ČT art v týdnu od 26. září
Tápete, na co se z programu ČT art podívat, nebo zapomínáte, co jste si vlastně chtěli pustit? Nechte se inspirovat výběrem, který pro vás každý týden sestavuje redakce webu ČT art. Níže najdete přehled tipů na tento týden.
Pondělí 26. září, 22:10
Co by se stalo, kdyby se v Paříži vylila řeka Seina? Sbírky světového kulturního dědictví, nacházející se v proslulém Louvru, by byly ohroženy! Koneckonců se to už v letech 2016 a 2018 stalo – během osmačtyřiceti hodin se ze sklepních depozitářů muselo přestěhovat na pětatřicet tisíc předmětů. V roce 2019 se tak na severu Francie, ve městě Liévin, vzdáleném dvě stě kilometrů od Paříže, otevřel nový depozitář, kam se část sbírek významného muzea přesunula. Předloňský francouzský dokument dává nahlédnout, jak toto stěhování do betonového „bunkru“ o rozloze 18 500 čtverečných metrů vypadalo.
Z dokumentu Louvre se stěhuje, foto: archiv ČT
Středa 28. září, 20:15
Česká filharmonie – Zahajovací koncert 127. sezony
Zahajovací koncert 127. sezony České filharmonie nabídne Koncert pro housle a orchestr D dur, op. 61 Ludwiga van Beethovena a Alpskou symfonii, op. 64 Richarda Strausse. „Mezi Beethovenovým Houslovým koncertem a Straussovou Alpskou symfonií existuje zajímavé spojení. Houslový koncert je totiž hudebně velmi úzce spojený s přírodou a Alpská symfonie samozřejmě působí už svým názvem jako jednoznačně přírodní dílo. Není však jen o tom, jak jdete lesem a co zaslechnete na horách. Strauss zde přírodu používá pouze jako metaforu životní cesty člověka od narození ke smrti a všeho, co se na této cestě přihodí. Všechno zde funguje jako příběh o prožívání lidského života. Je to naprosto existenciální dílo,“ nastiňuje šéfdirigent České filharmonie Semjon Byčkov. Jako sólistka vystoupí jedna z nejvyhledávanějších houslistek současnosti, původem Gruzínka žijící v německém Mnichově Elisabeth „Lisa“ Batiašviliová (* 1979).
Dirigent Semjon Byčkov, foto: Česká filharmonie
Čtvrtek 29. září, 22:50
Zářijový měsíčník o vizuálním umění prozkoumá, jak lze využít opuštěná vlaková nádraží a protknout je uměním. Navštíví umělce Matěje Al-Aliho (* 1985), který se zabývá zejména instalacemi, public artem a performancí. Vydá se také za sochařem Petrem Stibralem (* 1977), který rád konfrontuje kolemjdoucí s „nečekanou věcí, která daný exteriér narušuje nebo s ním naopak ‚spolupracuje‘“. Současně tak poskytuje „příležitost změnit na okamžik naučený úhel pohledu na ‚realitu‘“. Měsíčník také nahlédne do myšlení akademického malíře Petra Písaříka (* 1968), jednoho ze zakladatelů umělecké skupiny Pondělí, jehož ateliér se nachází na pražském Nákladovém nádraží Žižkov.
Pohled do ateliéru Petra Písaříka na Žižkově, foto: Martin Polák, Galerie Rudolfinum
Sobota 31. září, 22:15
Ukrajinské psychologické drama z roku 2017 v režii debutující Mariny Stepanské, která si k filmu napsala i scénář (snímek uvedl karlovarský festival). Mladý muž jménem Anton je právě propuštěn z léčebny. Setkává se s Káťou, která by měla zanedlouho odjet do Berlína se svým přítelem, s nímž se seznámila během demonstrací na Majdanu. Anton i Káťa se ovšem topí ve svých nejistotách a nacházejí útěchu jeden v druhém. Film, v němž se slovy šetří, podává výpověď o současné mladé generaci, která se snaží najít své místo v porevoluční Ukrajině.
Ukrajinské psychologické drama Střemhlav z roku 2017 v režii debutující Mariny Stepanské, foto: archiv ČT
Neděle 2. října, 21:50
Polské drama o surrealistickém malíři Zdzisławu Beksińském (1929–2005) z roku 2016 v režii Jana P. Matuszyńského (* 1984) – jednoho z největších polských talentů. Tento film získal přes třicet různých cen. Nejdůležitější je pro režiséra – jak sám tvrdí – silný individualistický příběh, to ostatní je druhořadé. A silný příběh Zdzisław Beksiński (Andrzej Seweryn) bezesporu má. Ačkoliv tráví dny mezi čtyřmi zdmi svého varšavského bytu v dobách socialismu, jeho vnitřní svět je plný surreálních vizí, barev, vášně a perverzních fantazií. Jeho syn Tomek (Dawid Ogrodnik) zase neustále bojuje s vnitřními démony, což mu znemožňuje normálně žít. Jeho útočištěm se však stává svět hudby a filmů. Filmová kronika je natočena podle skutečného příběhu této prokleté rodiny.
Z filmu Poslední rodina, foto: archiv ČT