Luděk a Evička si píší. Beata Parkanová těží ze života svých předků i ve svém divadelním debutu

Romana Widenková, Daniela Kolářová, Lucie Žáčková a Martin Finger v inscenaci pražského Činoherního klubu Milá Evičko, milý Luďku
Romana Widenková, Daniela Kolářová, Lucie Žáčková a Martin Finger v inscenaci pražského Činoherního klubu Milá Evičko, milý Luďku, foto: Činoherní klub – Pavel Nesvadba

K vykreslení vztahu svých prarodičů zvolila Beata Parkanová (* 1985) vlastně dost odvážný přístup. Dramatický text poskládala výhradně z jejich dopisů a dědečkových zápisků z psychiatrické léčebny. Úryvky složila tak, aby na sebe logicky navazovaly a tvořily jakýsi dialog vedený na dálku. Mapuje tím pádem pouze určité fáze jejich životů, kdy byli partneři odloučeni (tedy před svatbou, během pobytu Evy v porodnici a Luďkova vojenského cvičení nebo jeho hospitalizace). Nemáme zprávu, jak si vedli mezitím. Parkanová tudíž nechává na diváctvu, aby si samo vytvořilo obraz o vývoji celoživotního vztahu a charakterů postav.

Postavu Luďka, autorčina dědečka, ztvárnil – stejně jako ve filmu Slovo – Martin Finger. O repliky babičky Evy se podělily tři herečky: Daniela Kolářová, Lucie Žáčková a Romana Widenková. Zástupkyně tří hereckých generací nemají roli rozdělenou podle věku postavy, spíš každá z nich zastává jeden z aspektů charakteru dotyčné ženy. Kolářová je ve svém projevu nejvíce dívčí, roztomilá a nesmělá. Eva v podání Žáčkové je pedantská, akurátní, chorobně šetrná, pragmatická – typ ženy, která blízké umučí vzornou péčí. Romana Widenková je ze všech tří Ev nejvíce něžná, ženská a svůdná.

Romana Widenková, Lucie Žáčková, Daniela Kolářová a Martin Finger v inscenaci pražského Činoherního klubu Milá Evičko, milý Luďku Romana Widenková, Lucie Žáčková, Daniela Kolářová a Martin Finger v inscenaci pražského Činoherního klubu Milá Evičko, milý Luďku, foto: Činoherní klub – Pavel Nesvadba

Zatímco text je mezi herečky rozdělen protichůdně jejich věku, kostýmy Josefiny Bakošové jsou věku nositelek uzpůsobené – od sexy červených lakovek na jehlovém podpatku přes usedlejší model po pohodlný babičkovský svetr. Kostýmy jsou stejně jako scéna Pavola Andraška laděné do tří barev: rudé, tmavě zelené a béžové. Zelená symbolizuje pingpongový stůl, u něhož se pár seznámil a který jevišti dominuje. Béžová značí zažloutlé listy dopisů, ty jsou navěšené hustě a v několika řadách na sítě, tvořící pozadí scény. Výtvarné řešení podporuje režijní záměr autorky nechat hrdiny promlouvat pouze skrze texty dopisů a deníkových zápisků.

Herec a herečky texty rozehrávají nápaditě, procítěně, intereagují s publikem, u něhož předváděné rezonuje třeba díky tomu, že všelijaká pedantská doporučení, která směřuje Eva Luďkovi, působí mnohdy komicky. Zaujme vysoká literární úroveň psaného projevu, jakou lidé vykazovali v dobách, kdy psané listy byly nejběžnější formou komunikace na dálku. (S touto skutečností je ostatně konfrontován téměř každý, kdo se někdy pročítal korespondencí svých prarodičů, rodičů nebo známých osobností.) Režisérka v rozhovoru před premiérou uvedla, že vztah jejích prarodičů se v průběhu jejich soužití měnil, ale nikdy si nebyli lhostejní. Usuzuji, že se v různých fázích pohyboval od velké zamilovanosti až po vzájemnou úctu. Nechyběla jistota, že se mají o koho opřít, prošli si však i fází vzájemného trápení a omezování se.

Daniela Kolářová a Martin Finger v inscenaci pražského Činoherního klubu Milá Evičko, milý Luďku Daniela Kolářová a Martin Finger v inscenaci pražského Činoherního klubu Milá Evičko, milý Luďku, foto: Činoherní klub – Pavel Nesvadba

Ke konci života byl Luděk na své dominantní ženě až závislý, což je patrné zvláště z jeho deníkových zápisků z psychiatrické léčebny, jež tvoří velkou část druhé poloviny inscenace. A to je trochu kámen úrazu. Nevím, jak tuto pasáž vnímají diváci, kteří neviděli film Slovo. V něm hlavní mužský hrdina duševní chorobu pouze předstírá, aby nemusel spolupracovat s komunisty (není přitom jasné, kde končilo předstírání, a kde začínala skutečná deprese). Kdežto deníkové zápisky v inscenaci mi přišly rozvláčné a matoucí. V první půli se totiž dařilo naplňovat onen odvážný koncept, tedy poskládat obraz o vztahu postav a jejich charakterech jen z dopisů. Luďkovo blouznění vlastně ten obraz dost zkresluje a celkově rozmělňuje význam všeho předešlého.

I tak platí, že titul Milá Evičko, milý Luďku má díky své autentičnosti, citovosti, hereckým výkonům a nápaditému režijnímu zpracování divácký potenciál. Může zaujmout tím, že podobné vztahové modely známe z rodiny nebo z vlastní zkušenosti. Mně osobně chybělo vyústění, zrekapitulování toho, co celoživotní vztah znamená, jak ho páry zpětně vnímají a hodnotí. K tomu by samozřejmě bylo nutné použít ještě jiné textové a inspirační zdroje. Pokud však přijmeme autorčin koncept, může k zážitku stačit i tento velmi intimní vhled do soužití lidí, byť možná hraničí s až nepříjemným nabouráním se do jejich soukromí.

Detail ze scénografického řešení inscenace pražského Činoherního klubu Milá Evičko, milý Luďku Detail ze scénografického řešení inscenace pražského Činoherního klubu Milá Evičko, milý Luďku, foto: Činoherní klub – Pavel Nesvadba

Činoherní klub, Praha – Beata Parkanová: Milá Evičko, milý Luďku

Režie: Beata Parkanová, dramaturgie: Markéta Kočí Machačíková, scéna:
Pavol Andraško, kostýmy: Josefina Bakošová, hudba: Milan Pastyřík.
Premiéra 23. března 2024.

Související