Malickovský film Vykopávky kultivovaně odkrývá vrstvy paměti, dějin a samoty

žena a muž u archeologické sondy v mohyle
Carey Mulliganová (coby Edith Prettyová) a Ralph Fiennes (jako Basil Brown). Záběr z filmu Vykopávky, foto: Netflix

V roce 1938 si jistá Edith Prettyová, majitelka pozemku v Sutton Hoo, nacházejícím se v anglickém hrabství Suffolk, najala amatérského archeologa a exkavátora Basila Browna, aby provedl průzkum tamních mohyl. Zdánlivě nezajímavá lokalita se záhy stala jednou z největších senzací v dějinách britské archeologie. Pod vrstvou zeminy se totiž nalezl poklad z anglosaské éry.

muž s dýmkou a kloboukem stojí v archeologické sondě
Pusťte si trailer filmu Vykopávky, foto: Netflix

Přitom jméno a zásluhy Basila Browna byly na dlouhé dekády zapomenuty. Už za svého života bagatelizovaný archeolog se dočkal uznání až v nedávno. Film Vykopávky, který patří mezi takzvané originální tituly Netflixu, z něj dělá jednoho z protagonistů několika provázaných příběhů o smutku, opouštění, paměti a pozvolném zapomínání. Je to melancholická pavučina tkaná jemnými, delikátními tahy a jízdami kamery Mika Eleyho. Je to film, který upozaďuje podrobný popis reálné historické události.

Do popředí snímku Simona Stonea (*1984) se dere lyrický portrét několika postav, které se na nalezišti v Sutton Hoo potkávají fyzicky i duchovně, přesto se navzdory pociťované blízkosti minou. Mohyla, pod níž se odkrývají kontury anglosaské pohřební lodě, je bezmála mysteriózním epicentrem, které hrdiny přitahuje a hypnotizuje. Jedná se o jakýsi prostor bezčasí, kde jednotlivé vrstvy vyprávějí o dávné minulosti a umožňují zapomenout na přítomnost, která v sobě nese nádech tragiky a nejistoty. Film rámuje motiv blížící se války, osobních ztrát, které byly a budou, neodvratnosti konce, který má pro některé aktéry velmi konkrétní podobu. Symbolický prostor dějin, tradice i paměti krajiny slouží postavám jako bezpečná schránka, kde se stále více cítí jako doma.

Provázanost člověka a přírody, krajiny a času, se odráží v pozorném rámování, v němž hraje prim úrodná krajina východní Anglie a živly, které jako by odpovídaly na pohnuté vnitřní stavy postav. V tomto ohledu představuje snímek Simona Stonea poctu senzuální poetice Terrence Malicka, jeho schopnosti organicky propojit vnitřní a vnější svět, realitu a transcendenci do soudržného celku.

Vykopávky jsou v jádru velmi kultivovaně vyprávěným melodramatem, v němž se řetězí motivy utajené či neopětované lásky, bolestně pociťované samoty, kterou hrdinové nedokážou (nebo nemůžou) překonat. Vedle skvělého snímání, precizního střihu a jímavé hudby dominují snímku výteční herci. Carey Mulliganová je v roli energické, emancipované, ale křehké ženy (matky, vdovy a majitelky panství) nesmírně suverénní, Ralph Fiennes pak coby archeologický outsider Brown předvádí jeden z nejjemnějších a nejdojemnějších výkonů své kariéry.

dvě ženy a muž sedí v maringotce, venku prší Ken Stott, Carey Mulligan, and Lily James. Záběr z filmu Vykopávky, foto: Netflix

Pokud Vykopávkám něco ubližuje, je to snad až příliš výrazná inklinace k melodramatickým klišé. Vedlejší linie o vztahu vdané archeoložky a fotografa působí v jinak zralém filmu poněkud šestákově, některé vzletné dialogy prozrazují až příliš silnou literární inspiraci – Vykopávky jsou konec konců adaptací knižní předlohy Johna Prestona, jeho románu z roku 2007 The Dig. Jedná se však jen o drobné praskliny v jinak velmi kompaktním snímku, jehož poetika možná není nijak původní, přesto dokáže udivit zručnou prací se symboly i s emocemi.

Byť je atmosféra blížící se války a jejích prvních vpádů do života venkovského panství prvoplánově lákavá, Vykopávky ji dokážou jemně zpřítomnit fragmenty, spíše než epickými celky. I když film zjevně nemá takové produkční hodnoty jako třeba Pokání (2007) Joe Wrighta, úzkost z blížící se katastrofy účinně navozuje detaily a promyšlenou prací s druhým plánem. Připomíná tak, že to podstatné nakonec leží vždy uvnitř, často skryté pod nánosy; lidská touha po blízkosti, lásce, pochopení sebe sama i dějin a půdy, z níž vyrůstáme. S předky nás spojuje touha po hvězdách a lodě pohřbené na souši.

Autor je filmový a literární kritik

Vykopávky / The Dig (Velká Británie, 2021, stopáž 112 minut)
Režie: Simon Stone, scénář: Moira Buffini, kamera: Mike Eley, střih: Jon Harris. Hrají: Ralph Fiennes, Carey Mulliganová, Lily Jamesová, Johnny Flynn, Archie Barnes, Ken Stott, Ben Chaplin, Monica Dolanová a další.

Související