Minisérie Vlastně se nic nestalo nabízí výmluvné scény ze života mileniálů
Jan Vejnar obdržel Českého lva za spolurežii rodinného hororu Přišla v noci. Také jeho minisérie Vlastně se nic nestalo začíná návštěvou, po které nic nebude jako dřív. Tentokrát nejde o neodbytnou tchýni, ale o kamarádku s účtem na platformě OnlyFans. Minisérie vznikla pro iVysílání, kde je nyní dostupná.
Zmíněná kamarádka se jmenuje Andrea (Elizaveta Maximová) a do bytu Žofie (Denisa Barešová) a Romana (Jiří Chadraba) nepřišla proto, že by neměla kde přespat. Pouze je osamělá. Nedaří se jí ve vztazích, nenaplňuje ji práce v korporátu. Druhé lidi její city nezajímají. Zaškatulkovali si ji jako naivní influencerku a účastnici populární reality show, která prodává svou krásu. Je atraktivní, a tudíž by podle společenského úzu měla být ve všem úspěšná.
Zatímco pro Andreu jsou erotické fotky běžnou formou přivýdělku, Žofie se na ni kvůli tomu dívá spatra. Sama přitom pracuje v reklamní agentuře, kde dennodenně dělá totéž – pomáhá prodávat například hezky nasvícené části lidských těl. Pozici morálního arbitra zastává Žofie i ve vztahu s Romanem. Když se po Andreině návštěvě dozví, že její partner platí za to, aby na OnlyFans mohl v detailu sledovat stehna, klíny a bradavky cizích žen, dává mu kopačky.
Virtuální nevěra je ovšem nejspíš zástupným důvodem. Jak vyplývá z několika výstižných interakcí, vztah Žofie a Romana po sedmi letech upadl do rutiny a vyprchala z něj vášeň. Zvykli si na svůj komfort, přestali vnímat, že se nikam neposunují. Ale ani jeden z nich nedokázal vzniklé vakuum pojmenovat, natož přijít s řešením. Roman se tolik snaží vyhovět druhým, že nevnímá vlastní potřeby, a Žofiinou základní taktikou je útěk.
Do usedlého vztahu Romana (Jiří Chadraba) a Žofie (Denisa Barešová) vpadne Andrea (Elizaveta Maximová) a s ní taky OnlyFans, foto: archiv ČTIntimita v digitálním věku
První epizoda slibuje sevřenou vztahovku pro dva herce. Už hravé úvodní titulky, v nichž jsou okostýmované dámy z klasicistních obrazů přesazovány do rozhraní dnešních seznamovacích aplikací, ale napovídají, že Vejnar a scenáristka Darja Miková mají jiný záměr. Vztah ústředního páru je pro ně rámcem, do něhož jako sklíčka mozaiky vsazují situace, které z různých stran nasvěcují to, jak digitální technologie a společenské a kulturní trendy pronikají do našeho nitra a mění náš postoj k intimitě, vztahům a vlastní identitě.
Zatímco nesebevědomý Roman propadá závislosti na internetovém pornu, Žofie zjišťuje, že odhalené fotky mohou být rychlou zkratkou k penězům i sebedůvěře. Andrea mezitím dál bojuje s tím, že ji okolí kvůli její mediální image sexualizuje a automaticky předpokládá, že nemá žádné zábrany. Během teambuildingového wellness pobytu to vede ke krajně nekomfortnímu vířivkovému setkání s jejím šéfem (uvěřitelně odporný Lukáš Hejlík).
OnlyFans změní život nejen Andree, foto: archiv ČTVyprávěcí hledisko jednotlivých epizod se mění a s ním také naše vyhodnocování toho, jak jednotlivé postavy jednají. Z perspektivy Žofie a Romana je Andrea rušivým elementem, „typkou“ reprezentující povrchní svět bulváru. Když s ní později strávíme víc času, zjišťujeme však, že jde o výjimečně empatickou, přející ženu a nejčistší duši celého příběhu. Podobně jako v Přišla v noci jsme i tady vedeni k přehodnocení počátečních předsudků.
Jestliže Roman se Žofií doplácejí na nevyzrálou komunikaci, kvůli níž si nedokázali nastavit hranice, co je pro ně v partnerském soužití přípustné, Andrea si své osobní hranice pro změnu nezvládá udržet. Jedinou jistotou je pro ni totiž to samé, co ji ostatním odcizuje – její vzhled a sexualita. Touží být viděna. Opravdového člověka, nikoliv pouhý objekt, v ní nicméně vidí pouze její matka, za níž v dojemné páté epizodě přijíždí oslavit Vánoce.
Žofie (Denisa Barešová) se po rozchodu s Romanem promění…Lifestylový časopis s dokonale nalíčenou Andreou na titulní straně, jímž je vyzdoben matčin skromný byt, zde nabývá jiného významu než ve zbytku série. Vyjadřuje rodičovskou hrdost a potvrzuje hrdinčinu hodnotu. Podobné přidávání nových významových vrstev přispívá k sympatické nejednoznačnosti série, která se vyhýbá škatulkování a snadným řešením. Postavy až do konce zůstávají rozporuplnými bytostmi.
Utéct svému já
Roman se i po terapii upíná víc k budoucím výsledkům než k momentálním pocitům a prožitkům. Seberozvoj je v jeho pojetí spíš sebepopřením. Žofie ani v pozdějších dílech, kdy si je přinejmenším podle stylu líčení a oblékání jistější sama sebou, nepříjemné situace neřeší, ale prchá z nich. Neochota poskytnout jasnou odpověď na otázku, zda hrdinové a hrdinky nakonec dokážou opustit nezdravé vzorce chování, může být pro některé diváky frustrující.
Andrea (Elizaveta Maximová; na snímku uprostřed) na pracovním výjezdu, foto: archiv ČTCyklení a variování odpovídá jednak dramaturgii série, která nevyužívá klasický dramatický oblouk, jednak hlavnímu tématu. Přestože každá z postav řeší jiný problém, všechny zůstávají více či méně odpojené od toho, kým jsou a co chtějí. Jejich problémem, stejně jako problémem mnoha jiných zajištěných městských mileniálů, není nedostatek možností, nýbrž jejich přemíra. Cestu životem nemají nalajnovanou tak jasně jako předchozí generace.
Žofii nebaví práce ani vztah, a tak si vytvořila virtuální identitu, jež namísto ní přijímá veškerou lásku a přízeň. Roman může díky seznamovacím aplikacím chodit z rande na rande a užívat si sex na jednu noc, který je ovšem sestříhán tak divoce, jako kdyby při něm ani nebyl duchem přítomen. Pomíjivé vztahy a alter ega pro sociální sítě od nich nevyžadují plnou angažovanost, potažmo konfrontaci s jejich autentickým já.
Žofii (Denisa Barešová) práce v reklamní agentuře moc nebaví, foto: archiv ČTMotivů, s nimiž Vlastně se nic nestalo v šesti zhruba dvacetiminutových epizodách pracuje, je více. Ve skutečnosti jich je tolik, že série místy připomíná rejstřík sociologické studie o těle a duši v pozdním kapitalismu (viz například knihy francouzské socioložky Evy Illouz). Dojde na kult výkonnosti, na terapeutickou kulturu zbavující lásku veškerého tajemství i na chápání sebe sama i partnerských vztahů jako projektů, které je potřeba neustále optimalizovat.
Tvůrci se nepouštějí do komplexní sociologické fresky. Vybírají si něčím typické situace z osobního nebo pracovního života, a pak několik minut v detailu sledují, jak se během nich vyvíjí dynamika mezi postavami, a citlivě při tom poodhalují jejich (věrohodné) motivace. Na přesvědčivosti těchto dílčích sond má podíl jak přesný výběr prostředí, odrážející momentální životní situaci protagonistů, tak nadstandardní úroveň hereckých výkonů a dialogů.
Žofie (Denisa Barešová) a Roman (Jiří Chadraba) na retreatu, foto: archiv ČTOdvaha jít proti jistotám
Herečky a herci měli prostor pro improvizaci a dotváření svých postav, což je patrné z jejich přirozeného vyjadřování s množstvím vycpávkových výrazů, vulgarismů a anglicismů z korporátního newspeaku. Repliky nemají ani strojově perfektní slovosled. Rozhovory v jiných českých filmech a seriálech ze současnosti bývají rušivě vycizelované, případně se křečovitě snaží působit mladistvě a „cool“. Vejnar, Miková a herecký tým zde našli ideální poměr.
Dobře trefili také tón vyprávění. Dotýkají se bolestivých míst a zrcadlí stránky našich charakterů, na něž není příjemné se dívat, ale neztrácejí nadhled. Trpký nebo ironický humor proniká i do vážnějších dialogů, které nejsou strnulé i zásluhou střihače Jakuba Vansy a kameramana Šimona Dvořáčka. Dynamický styl se mění podle nálady jednotlivých scén a pomáhá s orientací ve změti protichůdných emocí, s nimiž postavy zápasí.
Roman (Jiří Chadraba) se snaží po rozchodu s Žofií změnit sebe sama, zdroj: archiv ČTTuto proměnlivost si tvůrci mohli dovolit i proto, že série netvoří velký příběh s kauzálně propojenými epizodami. Neznamená to, že by byla o ničem, jak jí vyčítají někteří diváci. Jen vyžaduje, abychom si domýšleli souvislosti a víc si všímali paralel mezi trojicí dějových linií, které se tematicky doplňují. Pro někoho to může být znak scenáristické ledabylosti. Pro porotu prestižního televizního festivalu Prix Italia šlo naopak o projev odvahy jít proti televizním jistotám. Vlastně se nic nestalo tam počátkem října zvítězilo v kategorii „digitální fikce“.
Pravý důvod toho, proč Vejnarova svěží, nenucená a neschematická série není důslednější v dotahování rozehraných motivů, může být ovšem i mnohem prozaičtější. Prostě na to nebylo dost času a peněz. Třeba se do budoucna víc odváží i Česká televize a nebude talentované tvůrce točící pro iVysílání limitovat skromným rozpočtem a formátem několika krátkých epizod. Navzdory těmto omezením je Vlastně se nic nestalo tím nejlepším, co letos ČT zatím na poli hrané tvorby vyprodukovala.
Plakát k sérii, zdroj: archiv ČT
Vlastně se nic nestalo (Česko, 2024, 6 epizod, celková stopáž 2 hodiny 22 minut)
Režie: Jan Vejnar, scénář: Jan Vejnar, Darja Miková, kamera: Šimon Dvořáček, produkce: Jakub Mahler, střih: Jakub Vansa. Hrají: Denisa Barešová, Elizaveta Maximová, Jiří Chadraba, Simona Lewandowska, Lukáš Hejlík, Eva Leinweberová.
Premiéra na iVysílání: 29. září 2024.