Příště více „Dianiškovin”. Pravomil jako možnost dalšího směřování Divadla v Dlouhé
Tomáš Dianiška svou tvorbou rezonuje nejen na své domácí scéně v Divadle pod Palmovkou, ale i na „hostovačkách” mimo metropoli. Nynější první spolupráce s pražským Divadlem v Dlouhé zůstává na půl cesty mezi umírněným stylem vstřícným k divákům této scény a svérázným komiksovým popem typickým pro Dianiškův rukopis.
Spolu s dramaturgem Pavlem Baďurou se Tomáš Dianiška (* 1984) při adaptaci románu Petra Stančíka Pravomil aneb Ohlušující promlčení neodchyluje od svého osvědčeného konceptu: Sledujeme kdysi reálně žijící lidi na pozadí historických událostí, jde tedy o portrét jak osob, tak doby. V inscenaci Pravomil stojí v centru dění Pravomil Raichl (hraje jej Pavel Neškudla) coby prototyp charakterního člověka, „naivně“ bojujícího za pravdu a spravedlnost v jakékoliv situaci. Obecným pravidlem bývá, že tyto postavy nebývají herecky vděčnými party a pozornost a sympatie publika dobývají ztěžka. Tomáš Dianiška má ovšem schopnost učinit sexy každého Mirka Dušína. Jenže Pravomil zůstává v kolonce klaďase, který nás ničím zásadně nezaujme a pozornost si bere hlavní záporák, byť hlavní hrdina téměř nesleze z jeviště.
Postava, k níž se těžko dostává
Život Pravomila Raichla nabízí nemálo dramatických situací, což vybízí k využití Dianiškových postupů – k vypointovaným obrazům s gagy vedenými v téměř komiksové poetice. V Divadle v Dlouhé se však jednotlivé situace řetězí rozvláčně, i když některé jsou vystavěny s důvtipem a s osvěžující vykloubeností. Kupříkladu když Pravomila uvězní v sovětském gulagu, následuje obraz jako z dokumentu o přírodě – hlas popisuje chování tučňáků a herci v komickém pohupování se svázanýma nohama představují zvířata, jejichž komunitní způsob života i pohybu je s velkou nadsázkou podobný životu lidí v lágru. Nejenom podobnost chování skupiny, ale i holý fakt, že lidé se v těchto podmínkách stávají zvířaty, je trefným scénickým popisem spojujícím hyperbolu a bolavý osten. Člověk osciluje na hraně smíchu, trapnosti a kruté reality. Těchto vykloubených glos se však v Pravomilovi vyskytuje na Dianiškovy poměry pomálu.
Podobným komentářem je hudební složka inscenace, konkrétně výběr písní, jejich interpretace a živá kapela na jevišti. Soubor Divadla v Dlouhé je známý vytříbenou muzikálností a tato devíza se odráží v signifikantní režisérské práci právě v hudební rovině, nejen když zaznívá na počátku inscenace text písně Ivana Hlase Báječná léta pod psa: „Vrací se ztracenej syn / A cesta není vůbec hladká (…) // A celej život za rohem / Se tváří celkem fajn / Tak si ho vem…“ Jako kdyby tato slova rámovala Raichlovu cestu. Dianiška hledá a podporuje v důležitých životních situacích komiku, kterou láme v niternou emotivní výpověď.
Obdobně je tomu v okamžiku, kdy je Pravomil stalinisty odsouzen k trestu smrti a večer před popravou (nakonec k ní nedojde) si křehce až dětsky notuje píseň Jiřího Bulise Anděl radosti: „V této bláznivé době při mně stůj…“ Slova komentující bezpráví páchané na Pravomilovi se nesou až do současnosti a vznášejí se nad společností celého světa. A jedna z mála scén, která mě přivedla zaujmout k hlavní postavě nějaké emoce. Čím to, když je osud hlavní postavy sám o sobě jímavý, plný palčivých i krutě komických paradoxů? Proč mám chvílemi pocit, že mě hlavní postava vlastně nezajímá?
Otázky, jež zůstávají
Pavel Neškudla se typově na hrdinu klaďase hodí. Ukrývá čistotu vlastní Pravomilovi. To je však v jeho hereckém projevu jediný odstín; ve výrazu zůstává stejný, ačkoliv jej sledujeme od mladistvých let po stáří. Pokud toto měla být jediná akcentovaná stránka postavy, poměrně rychle se zájem o ni vyčerpá. Zároveň se zdá, že se Neškudlovi společně s Dianiškou nepovedlo naladit na nadhled, který by pak vše propojil v jednolitý celek. Ale neplatí to pro všechny postavy.
Jan Sklenář jako hlavní záporák Karel Vaš přistupuje k postavě s viditelnou nadsázkou. Bojácnost postavy herec obrací do agresivně úlisného šklebu coby obranu proti vlastní nejistotě a s každou další situací se Vašova lidskost obrušuje, až se před námi krčí starý podlý protivný muž. Sklenář rozžívá vnitřní mnohovrstevnatost figury, a přesto zůstává ve zkratce, nadhledu a tělesné přirozené lehkosti. Vedle Jana Sklenáře rozhodně stojí za vyzdvihnutí výkon Miroslava Zavičára jako postiženého Jarky Baterky. Tělesná i slovní stylizace je přesná po celou inscenaci – není degradující, nýbrž místy úsměvná i čistě dojemná. A přináší překvapivý příběhový zvrat.
Pokud bylo záměrem inscenátorů ukázat Pravomila Raichla jako muže, který i v šílených turbulencích dějin nemění svůj postoj, obávám se, že na takové ploše je zvolený princip nevýhodný a nesvědčí jak herecké realizaci, tak Dianiškově režijnímu stylu. Na tomto půdorysu se totiž vytrácí i značný potenciál jedné z hlavních otázek příběhu. Karel Vaš zásadním způsobem ovlivnil život Raichla a ve chvíli, kdy se zestárlý Pravomil rozhodne vzít spravedlnost do vlastních rukou, v paradoxním rozuzlení akt pomsty nedokončí. Nad jeho záměrem však zůstává viset otázka: Byl jeho čin obhajitelný, či nikoliv?
Na výsledném tvaru je patrné, že tvůrci Pravomila chtěli docílit organického propojení několika stylů. Přestože osobně bych v inscenaci chtěla více Dianišky, nahlížím tuto spolupráci jako vlaštovku v hledání profilu Divadla v Dlouhé po odchodu tvůrčí dvojice SKUTR z uměleckého vedení do Národního divadla. Podobný styl by mohl být pro „Dlouhou“ dobrým směrem.
Autorka je divadelní publicistka a pedagožka literárně dramatického oboru.
Divadlo v Dlouhé, Praha – Petr Stančík: Pravomil
Režie a dramatizace: Tomáš Dianiška, dramatizace a dramaturgie: Pavel Baďura, výprava: Lenka Hollá, hudba: Matej Štesko, hudební aranžmá a nastudování písní: Milan Potoček, pohybová spolupráce: Marek Zelinka, asistentka režie: Zuzana Kolomazníková.
Premiéra: 18. března 2023