Seriál Černobyl je především mrazivou anatomií mocenských lží
Zdálo se, že milovníci seriálů budou žít nekonečnými diskusemi na téma bitevní taktika a nástupnictví ve Hře o trůny. Epické finále fantasy série HBO však rychle zastínila jiná událost ze stejné produkční stáje – pětidílná minisérie Černobyl. Peripetie imaginárních rodů přebil obraz reálné katastrofy.
Reálné katastrofy mají nepolevující gravitaci. Ta černobylská obzvlášť. Velká část z nás se jí přímo „zúčastnila“, když byla nevědomky zasažena radioaktivním spadem. Svět na utajovanou katastrofu nikdy nezapomněl. Z liduprázdné vylidněné zóny kolem Pripjati se stala perverzní turistická atrakce. Černobyl podněcoval imaginaci při tvorbě filmových hororů, posloužil za námět počítačových her, v nichž se potkávala reálná událost s prvky známými například z tvorby bratrů Strugackých či z filmu Stalker Andreje Tarkovského. Vznikly dokumenty rekonstruující řetěz katastrofických událostí či orálně-historická kniha zachycující výpovědi přeživších a pamětníků.
Z jaderné elektrárny, jejíž část halí obří betonový sarkofág, se stal monument lidskosti přivedené do samotné krajnosti. Přesto kolem událostí z dubna 1986 přetrvává určité vakuum. Započalo v momentě, kdy sovětský režim brutálně přidusil tok informací a dlouho nechával na pochybách celý svět i lidi, jichž se exploze ve čtvrtém bloku bytostně a osudově dotýkala. Zmíněná orálně-historická kniha, tedy slavná Modtitba za Černobyl – Kronika budoucnosti od Bělorusky Světlany Alexijevičové, vyšla až jedenáct po katastrofě a hlavní pozornosti se jí dostalo v roce 2015, kdy autorka získala Nobelovu cenu. Ostatní zmíněné reflexe černobylské zkázy reálnou událost více či méně dovedně exploatují. Seriál HBO Černobyl tak není jen televizním dílem, nýbrž i významným účtováním s historickým traumatem.
Nelze se proto divit tomu, jaké nároky na zmíněný seriál někteří diváci a hodnotitelé kladou. Ruská historička a renomovaná novinářka Masha Gessenová (česky jí roku 2016 vyšla kniha Muž bez tváře: Neuvěřitelný vzestup Vladimira Putina) se ve své detailní a pozoruhodné analýze pro The New Yorker zabývá oním televizním dílem z pera amerického scenáristy Craiga Mazina (*1971) s přísností, která by jindy příslušela posuzování spíše historické studie. Všímá si drobných nepřesností v reprezentaci sociální hierarchie, kriticky se vymezuje proti tomu, jak Mazin některé problémy redukuje na „hollywoodské šablony“ a že při hodnocení podílů na vzniku katastrofy démonizuje trojici řídících pracovníků, kteří byli za svůj podíl na ní nakonec odsouzeni. I když s jejím rozborem lze v mnoha ohledech polemizovat, protože napadá věci typické pro dramatizace jakékoli události a pomíjí, že seriál necílí na ruské historiky, nýbrž na nepoučené západní publikum, nepřímo poukazuje text Gessenové na obří deficit pravdy, který po černobylské katastrofě zůstal.
A právě o vakuu a deficitu pravdy seriál HBO vypovídá především. Činí z nich hnací motor vyprávění, který je rovnocenně důležitý vedle rekonstrukce důsledků exploze a následného drastického rozkladu ozářených lidí i města. Tvůrce Craig Mazin uvozuje vyprávění sebevraždou hlavní postavy, ruského vědce Valerije Legasova (Jarred Harris), který se aktivně podílel na likvidaci katastrofy a záchraně velké části Evropy. Přesně dva roky po explozi si zlomený akademik sáhl na život poté, co byl jeho kritický hlas úřady umlčen.
Podobně jako osud hrdiny, tak i osud elektrárny se v seriálu naplňuje okamžitě. Když poprvé vidíme její výhružnou siluetu, zbývají do exploze vteřiny. Procedurální vysvětlení jednotlivých selhání si Černobyl nechává až na poslední, tónem i žánrově odlišný díl. Čtyři díly věnuje epizodické studii pozvolného rozkladu, jehož jednotící linii tvoří úsilí Legasova a vyslance komunistické strany Borise Ščerbina (Stellan Skarsgård) zabránit ještě větší katastrofě.
Mazin při psaní z části vychází právě z výpovědí pamětníků, které zachytila ve své knize Světlana Alexijevičová, ovšem vtiskuje jim dramatickou strukturu a množství hlasů zhušťuje občas v jeden jediný. Namísto týmu vědců, kteří závodí s časem, aby zachránili to, co ještě zbylo, v seriálu vystupuje fiktivní vědkyně Uljana Chomjuková (Emily Watsonová), ztělesněné svědomí a morální imperativ. Mazin, dosud známý především jako autor pochybných parodií Scary Movie a buranských komedií jako Pařba v Bangkoku, se projevuje jako přemýšlivý scenárista se šťastnou rukou pro volbu jednotlivých perspektiv. Občas je v jeho psaní patrná šablonovitost a snaha divákovi poskytnout vyčerpávající exkurz do ruských dějin, avšak převažují uměřenost a nedoslovné využívání jednotlivých dějových linií, které jsou sžíravými epitafy zoufalství a ve druhém plánu i oslavou houževnatosti.
Hlavně pamětníci událostí roku 1986 ocení výběr herců, jejich dikci, kostýmní složku i všudypřítomný, uměle vyvolávaný dojem, že kdo má moc, má pravdu, foto: HBOČernobyl lépe než ostatní námětově „spřízněná“ západní katastrofická díla – jmenuje Kursk či K-19: Stroj na smrt – vystihuje ruskou povahu a specifický patos národa, který o sobě soudí, že historie vždy od něho žádá nejvyšší oběti – a on je hrdě poskytuje. V seriálu tak do pozadí ustupuje výsměch absurditám moci a více pozornosti je věnováno jednotlivým osudům. V postavě Ščerbina, který je nejviditelnějším reprezentantem strany, se jiskřivě mísí bezskrupulózní tvrdost se zvláštní formou laskavosti a pronikavého rozumu, k níž kdysi tak vzhlíželi autoři socialistického realismu.
V chování kolektivu, jemuž Ščerbin velí, jsou patrné rysy heroismu, který nemá co do činění s oddaností komunismu, nýbrž právě se svérázným étosem ruského mučednictví: „Máme v krvi tisíce let sebeobětování. A každá generace musí jednou trpět,“ říká Ščerbin skupině na smrt vystrašených zaměstnanců, z nichž se tři mají dobrovolně vydat na sebevražednou misi pod reaktor. Na první pohled patetická slova až překvapivě rezonují. Černobyl není zalidněný karikaturami, proto je tenhle portrét zasaženého a vyprazdňujícího se světa tolik vitální.
Jaderná apokalypsa. Záběr ze seriálu Černobyl, foto: HBONejvětší silou seriálu není úvodní a závěrečný díl, které v sobě oba mají náznak patosu a lehké strnulosti, nýbrž trojice „prostředních“ dílů. Lakonické, drtivé záznamy z rozkládajícího se kraje těží z famózní režie Švéda Johana Rencka (*1966), který dosud nejvíc proslul videoklipy pro ikony pop music (ostatně sám jako hudebník v devadesátých letech úspěšně vystupoval pod jménem Stakka Bo) a podílem na kultovním seriálu Perníkový táta. Jeho cit pro tíživé tempo, umění přetavit precizně zrekonstruované ruské reálie v apokalyptický prostor na hraně propasti, i práce s herci patří k nejlepším počinům, k nimž se quality TV nadechla v posledních letech.
Obří podíl na leptavé, disharmonické atmosféře, která ve svých nejintenzivnějších momentech bezmála rozkládá měkké tkáně, má pochmurný hudební doprovod a ambientně důsledný sound design Hildur Guðnadóttir. Tahle Islanďanka se v Černobylu stává více než důstojnou následovnicí svého slavnějšího krajana a učitele, před časem zesnulého Jóhanna Jóhannsona. Spojuje je umění vytvořit abstraktní, minimalistické, repetitivní a hlukové plochy, které jako by přenášely už tak ponurý obraz do jiného, ještě temnějšího, světa… (Více o autorce a hudbě k seriálu ZDE.)
Černobyl dokáže mistrovsky zúročit explicitní výjevy utrpení z prvních tří dílů, jimi vytvoří natolik silnou rezonanční plochu, že v díle čtvrtém seriál může drtit diváka už jen nepřímými náznaky. Černobyl je působivým pohřebním průletem okolím Pripjati a zároveň vtahujícím (byť místy mírně schematickým) dramatem o hledání pravdy v prostoru, který zcela kontaminovala lež. Seriál vystihuje zrůdnost komunistického režimu, ovšem poselství tohoto díla nelze redukovat na dějinný odsudek jedné konkrétní ideologie; v takové chvíli by se skutečně nabízela ostrá kritika historických nepřesností a posunů. Pětidílná série HBO pojmenovává mnohem obecnější problémy, které překračují konkrétní čas i teritorium. Ukazuje způsob, jakým radioaktivita moci proměňuje tvář společnosti, jak ji cíleně rozrušuje a rozkládá až do chvíle, kdy souhra okolností způsobí kataklyzmatickou událost. Lež okamžikem exploze nezmizí někde v nebesích, nýbrž se vrací zpět a tiše sedá na lidi i věci jako jedovatý spad. Černobyl není žádným pomníkem. Připomíná, že zatímco se na něj díváme, možná kolem nás nepozorovaně prší toxické částice.
Černobyl (USA/Velká Británie, 2019, pět dílů, celková stopáž 5 hodin 11 minut)
Tvůrce a scénář: Craig Mazin, režie: Johan Renck, kamera: Jakob Ihre, hudba: Hildur Guðnadóttir, střih: Jinx Godfrey, zvuk: Stefan Henrix, kostýmy: Odile Dicks-Mireaux. Hrají: Jared Harris, Stellan Skarsgård, Emily Watson, Jessie Buckley, Paul Ritter, Adam Nagaitis, Robert Emms, Sam Troughton, Con O’Neill, Adrian Rawlins, Alan Williams, David Dencik, Barry Keoghan, a další.