Série Děcko a Náhradníci ukazují šedou zónu přímé adopce a náhradního mateřství

Seriál Děcko
Seriál Děcko ukazuje různá životní dramata, foto: Zuzana Páchová, ČT

Do loňského prosince byla Česká republika poslední zemí Evropské unie, v níž existovaly kojenecké ústavy, tedy dětské domovy pro děti do tří let. Od ledna 2025 jsou konečně zrušeny. Legislativa teď klade důraz na péči pěstounů a náhradních rodin. A právě to je klíčovým tématem seriálu Děcko. Ten z nejrůznějších stran obhlíží akt přímé adopce, která podle české legislativy de facto neexistuje: není ani legální, ani nelegální.

Mít tam všechno

Scenáristky Lucie Macháčková a Kateřina Krobová vystavěly příběh okolo Kláry (Judit Pecháček), matky samoživitelky, která má dvě děti, pokaždé s jiným otcem, a nyní čeká třetího potomka. Na potrat je už pozdě a otce dítěte zná natolik, že oprávněně tuší, že na to zase zůstane sama. Náhoda (a tvůrčí záměr) tomu chce, že pracuje v centru, kam za sociálním pracovníkem s příznačným příjmením Čáp (Ondřej Malý) docházejí lidé žádající o adopci. A tak Kláru napadne, že by své nenarozené dítě dala do přímé adopce někomu z nich.

Trailer k sérii Děcko
Klára se synem Daníkem a dcerou Zorkou. Trailer k sérii Děcko, zdroj: YouTube

Příběh v podstatě vyznívá jako neformální výběrové řízení na Klářino dítě. Získají je homosexuálové Petr a Vladimír (Daniel Krejčík, Andrej Polák), žijící v registrovaném partnerství? Anebo instagramová hvězda Beáta (Elizaveta Maximová) a její bohatý, ovšem xeno a homofobní manžel Hubert (Jan Jankovský)? Či snad Alice (Eva Hacurová) s Michalem (Patrik Děrgel), kteří zrovna řeší partnerskou krizi? Nebo postarší manželé Kryštof (Jaromír Nosek) a Hanka (Tereza Hof), kteří si už jednou prošli martýriem umělého oplodnění a podruhé by raději zvolili přímou adopci?

Děcko Tak tady jsou žadatelé o adopci, které Klára potká v centru Kuřátko, kde chvíli pracuje, foto: ČT

Na Děcku je znát, že scenáristky chtěly do série dostat co nejvíc situací, jež v souvislosti s přímou adopcí mohou vzniknout. Zejména první díly jsou natolik zahuštěné postavami a jejich různorodými, košatými příběhy, že není čas je vykreslit. Zkratkovitost je patrná zejména u instagramové „bohyně“ Beáty a jejího agresivního, bohatého Huberta – sice nemohou mít dítě, ale zprvu není vůbec zřejmé, proč je vlastně chtějí adoptovat. Těhotná Klára v prvním díle jen pořád někam pobíhá a naplňuje stereotyp o matkách samoživitelkách coby bytostech chaotických, nezodpovědných a neupravených. Proč Klára třeba řeší těhotenský test zrovna v době, kdy na ni v zaměstnání čekají, ačkoliv ví, že pokud nebude mít práci, nezaplatí nájem? Nebo proč lehkovážně přenechá nemocného syna Daníka, jehož bere s sebou do práce, cizí ženě a jde něco zařizovat? To, že doma leží spolu s dětmi na společné posteli z palet, je už jen detail…

Děcko A nyní páry, které touží po adopci. Prvním je influencerka Beáta (Elizaveta Maximová) a její zazobaný manžel Hubert (Jan Jankovský), foto: ČT

První díly Děcka toho chtějí říct tolik najednou, že mohou diváky odradit. Přitom postavy postupně nabývají na plnokrevnosti, stávají se uvěřitelnějšími, jsou zbavovány stereotypních nánosů. Je patrné, že scenáristky jsou s tématem srostlé. Ostatně Lucie Macháčková – jako svobodná matka – sama dítě adoptovala. Obě předtím připravovaly publicistický cyklus Protivný sprostý matky, kde se objevilo i téma adopce. Spolu s režisérským duem Rozálie Kohoutová a Radim Špaček se téma snažili jak odlehčit, tak vybavit dramatickými zvraty.

Děcko Scenáristky série Děcko Lucie Macháčková (vlevo) a Kateřina Krobová, foto: Archiv ČT

Ve výsledku série otevírá řadu otázek: od postavení matek-samoživitelek či adopce homosexuálních párů přes nemožnost otěhotnět či adopci romského děcka z dětského domova až k ústřednímu tématu přímé adopce. Během seriálu vyvstává klíčová otázka, proč v této zemi dosud nedošlo k právnímu ošetření daného fenoménu? Ani rodička, ani adoptivní rodiče totiž nejsou ochráněni před vějířem situací, jež mohou nastat: Co když například adoptivní matka nečekaně otěhotní? Co když si biologická matka chce po porodu dítě nechat?

Vesele s gruzínskou mafií

Jedna z mála souvisejících skutečností, kterou Děcko neřeší, je téma náhradního, surogátního mateřství, kdy dítě rodičům odnosí náhradní matka. Tématu, které se u nás pohybuje rovněž v šedé zóně, se chopili na Primě+ v seriálu Náhradníci. Při porovnání obou sérií vyvstávají otázky, do jaké míry jde o televizní zábavu a do jaké míry o snahu otevřít veřejnou debatu. Zatímco veřejnoprávní Děcko se snaží o obojí, Náhradníci nad nadějně rozehraným tématem surogátního mateřství rozjíždějí taškařici, která se ke konci blíží telenovele.

Trailer k sérii Náhradníci
Manželé Eva (Jana Plodková) a Otakar (Kryštof Hádek). Trailer k sérii Náhradníci, zdroj: YouTube

Manželé Eva (Jana Plodková) a Otakar (Kryštof Hádek) nemůžou mít děti. Rozhodnou se tedy pro cestu náhradního mateřství. Vyhledají reprodukční kliniku v Gruzii, kde je prý náhradní mateřství legální. Přes kliniku to sice nevyjde, nicméně seznámí se s Gruzínkou Mariam (Mariam Khundadze), matkou dvou potomků, s níž se domluví, že jim dítě odnosí. (Tady odbočka: série neřeší případ, kdy je k náhradnímu mateřství zapotřebí zázemí kliniky a náhradní matka žadatelům „jen“ odnosí jejich biologické dítě; v sérii je náhradní matka zároveň matkou biologickou.) Nedozvíme se sice, proč není sympatická Mariam s otcem svých dcer, zato časem vysvitne, že jí je v patách gruzínská mafie, která ji bije a vydírá. Každý díl končí novou komplikací, místy hodně přitaženou za vlasy. Eva s Otakarem se totiž vinou předsudků ze strany Otakarovy matky (Iva Janžurová) ohledně adopce či náhradního mateřství zamotávají do čím dál větších lží a her.

Náhradníci Takový pěkný „náhradní“ pár: Otakar (Kryštof Hádek) a Gruzínka Mariam (Mariam Khundadze). Foto: Prima+

Překotné tempo událostí si s detaily hlavu neláme. Nezbude než rezignovat na věrohodnost a nechat se unášet na vlně zábavy, která s původním tématem již nemá téměř nic společného . Takže se seriáloví manželé rozvádějí, a pak zase berou; rozvedená manželka předstírá, že je lesba, a rozvedený manžel naoko nachází útočiště u těhotné Gruzínky se dvěma dětmi. O tom, jak se Mariam v těžké situaci cítí, a jak to vnímají její dvě dcery, se mnoho nedozvíme. Stejně tak není jasné, jaké pocity má Eva, když se s ní muž (byť naoko kvůli úřadům) rozvádí a bere si Mariam, která pak s nimi společně bydlí v jednom domě a nosí pod srdcem „jejich“ dítě, které však čeká s Otakarem. Téma slouží jako odrazový můstek pro ztřeštěnost, která má sotva schopnost nastartovat seriózní debatu o surogátním mateřství.

Je docela s podivem, že za Náhradníky stojí renomovaní tvůrci: scénář napsala Alice Nellis, která má sama zkušenosti s adopcí a která sérii společně s Jiřím Havelkou i režírovala. Přesto výsledek vyznívá tak, že máte-li problémy s otěhotněním, zajeďte si někam na východ, jen si musíte dát pozor na tamní mafii: východní muži jsou prostě násilníci a ženy pasivní oběti, jimž nezbývá než utéct ze země (a kromě toho skvěle vaří). Z Česka tvůrci učinili vyspělou západní zemi, v níž si neplodné páry objednávají náhradní matky z východu. Jenže realita je taková, že Česká republika je naopak jednou z častých destinací, kam bohaté páry jezdí hledat surogátní matky.

Náhradníci Jana Plodková (vlevo) se musela pro roli Evy obarvit na tmavo a nasadit si tmavé kontaktní čočky. Vpravo náhradní matka Mariam (Mariam Khundadze), foto: Prima+

Dovětek a přání

Není nutné vyčítat komerční Primě+ snahu o zábavnost. Srovnání obou sérií spíš ukazuje, v čem může spočívat (mimo jiné) smysl a síla veřejnoprávního média (jakkoliv tvrdit něco takového na tomhle webu samozřejmě může vyznívat jako velká malá domů). Děcko má ambici přimět diváctvo přemýšlet nad složitostí tématu a otevřít debatu. A taky vyvrátit časté předsudky, které okolo adopce vznikají (žena například nemusí být vdaná, aby mohla žádat o dítě, a adoptivní rodiče nemusí vlastnit nemovitost, v níž bydlí, jak vidíme v sérii).

Společně se seriálem navíc tento měsíc vychází stejnojmenná kniha Lucie Macháčkové a Kateřiny Krobové, která obrací perspektivu: Zatímco středobodem seriálu je Klára a její nenarozené dítě, v knize nesou hlavní příběhy postavy, jež o adopci žádají, a Klářin příběh je vyprávěn jejich očima.  Nebylo by od věci, kdyby ČT připravila i diskuzní formáty na daná témata. Veřejné debaty totiž mohou pomoct zmiňované fenomény vyvést z  šedé zóny.

Související