Snímek Plážový povaleč je chválou nezřízenosti

záběr z filmu Plážový povaleč
Krásné a zábavné je žít! Matthew McConaughey v hlavní roli filmu Plážový povaleč, foto: Archiv ČT

Jako Plážový povaleč je daný film pojmenován až ve vysílání České televize. Ve zdejších kinech se uváděl pod originálním zněním The Beach Bum; kdybyste hledali jakékoli ohlasy, museli byste zvolit právě tento titul. Nadto se v tuzemské distribuci objevil snímek s velice podobným názvem: Plážoví povaleči (Beach Rats).

Poezie, prachy, anarchie

Plážového povaleče režíroval s evropskou finanční podporou americký nezávislý tvůrce Harmony Korine (* 1973), jenž si napsal i scénář. Ostatně jako scenárista začínal: Je podepsán pod dvěma důležitými počiny Larryho Clarka, jenž sugestivně prozkoumal sebedestruktivní, promiskuitní, násilnickou tvář americké mládeže – Kids (1995) a Ken Park (2002). Když Korine dokončil předlohu k prvnímu jmenovanému filmu, bylo mu pouhých devatenáct a netajil se, že vychází z vlastních zkušeností. Už v pouhých čtyřiadvaceti mohl režírovat svůj debut – Gummo (1997). Stejně jako Kids, i Gummo atakoval diváky neuhlazenou výpovědí a dokumentaristickým zachycením ztracených existencí. Ve stejném duchu Korine pojednal i své následující filmy, z nichž jsme v kinech mohli spatřit Spring Breakers (2012). Jenže to už podléhal určitému výrazovému stereotypu, když opakoval témata i vypravěčské postupy, které mu na počátku dráhy zajistily pozornost publika. Na celých sedm let se na poli celovečerní tvorby odmlčel; až předloni přišel právě s Plážovým povalečem. V něm jsou hrdinové starší a přibyl ironizující odstup, napěchovaný bizarními postřehy o postavách i událostech, jimiž procházejí.

líbající se dvojice na mole Matthew McConaughey a Isla Fisher ve filmu Plážový povaleč, foto: Archiv ČT

Zatímco ve svých raných dílech Korine využíval neznámé tváře, aby zvýšil autenticitu výpovědi, nyní se opřel o hollywoodskou hvězdu. Matthew McConaughey (viz třeba sci-fi Interstellar či gangsterka Gentlemani) představuje v Plážovém povaleči pobudu Moondoga, okázale se chovajícího tuláka tyjícího ze své někdejší slávy, kdy fascinoval zejména zemitou poezií. Provázejí jej skandály, zvláště když se přiblíží k bývalé manželce a již dospělé dceři. Přesto kdekoho přitahuje svou bezprostředností, sycenou jak alkoholovým, tak drogovým opojením. Moondog ztělesňuje popření amerického snu o výnosném sebeuplatnění: Jakýmkoli úspěchem (a potažmo bohatstvím) pohrdá, protože jen tak si připadá svobodný a nezávislý, byť okolí si myslí, že trestuhodně mrhá svým talentem.

Když Moondogova žena zemře, on sice má nárok na polovinu jejího obrovitého jmění, avšak narazí na podmínku: Musí dokončit a vydat zamýšlenou sbírku básní, aby dostal svůj podíl. Zmobilizuje všechny své schopnosti i odhodlání, aby naplnil manželčino přání, stane se opět obdivovanou celebritou, ale vše činí jen a pouze proto, aby ještě výmluvněji mohl demonstrovat svůj životní styl – všechny v hotovosti vyplacené peníze shromáždí na luxusní jachtě, rozhodnut použít je k oslnivému ohňostroji.

Podstatný tu není samotný příběh, čerpající z odkazu beatniků, nýbrž jeho autorské uchopení. Rozkmitaný pableskovitý obraz s komíhajícími se postavami jako by chtěl zprostředkovat hrdinovo rozpoložení, ponořené do světa bezuzdných (a sebezničujících) zábav, které jsou vlastně jediným adekvátním naplněním života – aspoň podle Moondoga. Z toho vychází jeho chování, konsternující „lepší“ společnost.

šílený večírek v honosném domě Pořádná kalba. Záběr z filmu Plážový povaleč, foto: Archiv ČT

Plážového povaleče lze považovat za jakýsi anarchisticky rozevlátý protest, ovšem vypočítaný na efekt, neboť Moondogovy vylomeniny, milostné avantýry i prodlévání v náručí omamného kouře jsou okázalé a svým způsobem upachtěné. Tomu odpovídá i obdobná modelace postav. Jak Moondogových kumpánů, zejména těch formálně záporných, které přesto okouzlují bezprostředností a velkomyslností (jako pašerák špičkové marihuany, jehož s okouzlujícím nadhledem ztělesnil rapper Snoop Dogg), tak upjatých „spořádaných“ figur (jakou je dceřin novomanžel), jež odrazují absencí vitality a smyslu pro humor. Korineův film se stává oslavou bez zábran naplno užívané existence, která možná rychle stravuje dotyčného člověka, ale nezanechává ani jediný okamžik nenaplněný.

Lze očekávat, že i u nás se bude leckdo odmítavě stavět k režisérem oslavovanému životnímu stylu. Při uvedení v tuzemských kinech tento snímek vyhledaly jen necelé tři tisíce zájemců. Možná tomu bylo tak i proto, že u nás se žádní kinaři neodhodlali k tomu, aby během promítání nechali mezi diváky kolovat marihuanu. V několika losangeleských biografech prý k tomu došlo, jak se měl pochlubit sám režisér. Věřme, že televizní premiéra pozoruhodného, jakkoliv sporného díla vyvolá přiměřenou pozornost – už jen proto, že při sledování televize může každý požívat, co uzná za vhodné…

dva muži a pytle s marihuanou v reggae dodávce Parádní náklad. Matthew McConaughey a Snoop Dogg ve filmu Plážový povaleč, foto: Archiv ČT

Plážový povaleč / The Beach Bum (USA / Francie / Velká Británie / Švýcarsko 2019, 95 minut)

Scénář a režie: Harmony Korine, kamera: Benoît Debie, hudba: John Debney. Hrají: Matthew McConaughey, Snoop Dogg, Isla Fisherová, Stefania LaVie Owenová, Zac Efron, Jonah Hill, Jimmy Buffet, Jerry Ascione, Joshua Ritter, Karla Goodwinová, Paul Homza a další.

Vysílá ČT art 31. července 2021 od 22:55 hodin.

Související