Temná svědectví ze země karnevalu na festivalu brazilských filmů
Letošní ročník festivalu brazilských filmů Kino Brasil začíná dnes večer v pražském Biu Oko. Nabízí pohled na temnější tvář země, kterou si obvykle spojujeme s veselím a pestrobarevnou exotikou.
Přestože naši pozornost nyní zaměstnává dění na Ukrajině, i na jiných místech planety se právě rozhoduje o tom, jak bude vypadat svět v příštích letech. Většina lidí si s Brazílií asociuje fotbal nebo tradiční karneval. S ohledem na její velikost a značné přírodní i nerostné bohatství však tato země zaujímá důležité místo na mezinárodní politické scéně.
V neděli v Brazílii proběhly prezidentské volby, v nichž se utkal dosavadní prezident Jair Bolsonaro, často srovnávaný pro svou agresivní rétoriku a důraz na konzervativní hodnoty s Donaldem Trumpem, s druhým kandidátem – Luizem Ináciem Lulou da Silvou, jenž zastával prezidentský úřad mezi lety 2003 až 2011, a který bývá označován za levicového politika. Lula da Silva nakonec zvítězil těsným rozdílem necelých dvou procent hlasů. Lze tedy čekat, že se bude stupňovat pnutí v již tak ostře názorově polarizované společnosti. Ke kořenům této nesnášenlivosti mezi tábory obou kandidátů se obrací právě snímky letošního Kina Brasil.
Letos je tomu dvě stě let, co Brazílie získala nezávislost na Portugalsku díky princi Pedrovi, dědicovi portugalské koruny, jenž stál v čele hnutí za nezávislost a 12. října roku 1822 ji slavnostně vyhlásil. Stal se tak prvním brazilským císařem. Snímek Pedrova cesta podává zprávu o jeho vnitřním životě během cesty z Brazílie do Evropy poté, co ho intriky politických oponentů donutily abdikovat a spěšně opustit milovanou zemi, aby se vložil do mocenských sporů na portugalském trůně. Film představuje proud jeho vzpomínek a niterných prožitků, které jej přivádí až na hranici šílenství. Divákovi tuto introspekci zprostředkovává experimentální postup vyprávění, v němž se mísí různé techniky natáčení. Sledujeme prožívání člověka smýkaného dějinnými zvraty i vlastní slabostí a nejistotou.
Princ Pedro chtěl k nelibosti brazilského parlamentu omezit otroctví. Nakonec jej Brazílie zrušila v roce 1888, o dvě dekády později než Spojené státy americké. Otázka rasismu je tu však stejně jako v USA dosud velmi palčivá. Odstupující prezident Bolsonaro se mimo jiné „proslavil“ výroky, v nichž černošské obyvatele nepřímo přirovnával ke zvířatům. Taková prohlášení od hlavy státu vedou k většímu tolerování každodenního rasismu a fyzického násilí, kterého se dlouhodobě dopouští brazilská vojenská policie.
Zmíněný problém tematizuje snímek Předběžné opatření, odehrávající se v nedaleké budoucnosti, v níž je černošské populaci – jako vyrovnání za minulé zotročení – nejprve nabídnut a posléze vnucen návrat do Afriky. Film ukazuje pronásledování a masové zatýkání brazilských černochů na pozadí každodenního života bílých Brazilců, kteří jen přihlíží a dělají to, co obvykle. Dění sledujeme skrze tři postavy obývající jednu domácnost: lékařku Capitu, jejího partnera, právníka Antonia, a Antoniova bratra Andrého. Prožíváme s nimi prvotní zděšení i pokus o odpor proti nesmyslnému nařízení s číslem 1888, jež odkazuje právě k roku zrušení otroctví v zemi. Rozlišování, kdo už je dost tmavý na to, aby byl repatriován, je ve filmu dovedeno do absurdity, neboť v Brazílii má většina lidí mezi svými předky někoho, kdo z Afriky pocházel.
Na festivalu bude k vidění také snímek Marighella, režírovaný hercem Wagnerem Mourou, kterého diváci mohou znát z role Pedra Escobara v seriálu Narcos. Film, jenž byl dokončen v roce 2019, ale v Brazílii se ho diváci z politických důvodů dočkali teprve nedávno, představuje postavu Carlose Marighelly, brazilského politika, spisovatele a guerillového bojovníka proti vojenské diktatuře, která v zemi trvala od převratu v roce 1964 až do poloviny osmdesátých let. S Marighellou se setkáváme v roce 1969, kdy už je nepřítelem režimu číslo jedna – sledujeme, jak uniká pronásledovatelům, také zvěrstva, jichž se vojenský režim dopouští na odpůrcích, i Marighellovu vzbouřeneckou buňku, která se také uchyluje k velmi násilným akcím.
Velkým tématem současné Brazílie jsou její původní obyvatelé. Jsou totiž ohroženi stejně jako amazonský deštný prales, v němž žijí. Za Bolsonarovy administrativy se totiž dostávalo podpory majitelům rozsáhlých plantáží a pastvin, rybářům a nelegálním těžařům zlata, jimž je ochrana původních komunit – mírně řečeno – na obtíž. Film Horečka vypráví o indiánovi, který se před dvaceti lety přestěhoval do velkoměsta, kde vychoval své děti. Jeho syn i dcera se už zcela přizpůsobili městskému prostředí. Otce ovšem náhle postihne nevysvětlitelná horečka, odkazující k hlubším kořenům jeho vnitřního nesouladu s městskou krajinou. Snímek se snaží nazírat na indiány nikoliv zvenčí, z pohledu „bělocha“, nýbrž z jejich vlastní perspektivy a nitra.
Kino Brasil
Bio Oko, Praha, 3. – 6. listopadu 2022.